ابراهیم فیاض: حکمت جهانی جایگزین روشنفکری/ باید روشنفکری جدیدی شکل بگیرد

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه ساختارها در جامعه به خوبی شناسایی نشده اند، پایان روشنفکری را با آغاز حکمت جهانی دانست.

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی موسسه جوانان آستان قدس رضوی و به نقل از آستان نیوز، ابراهیم فیاض در در محفل آزاد اندیشی و میزگرد با موضوع «پایان روشنفکری» که در موسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: روشنفکر کسی است که جداسازی کند یعنی سیستم معنایی و کنشی را تجزیه، تحلیل و ترکیب کند.

وی با بیان اینکه روشنفکر در ایران فقط جلال آل احمد است، افزود: در ایران فقط دو نفر روشنفکر واقعی داریم؛ جلال آل احمد و شریعتی و بقیه یا شارح فلسفه هستند و یا مصلحند.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه کسی که تاریخ ندارد، آینده ندارد، تصریح کرد: باید الگویی برای شگاف‌‌های موجود در جامعه و حل آنها ارائه کنیم و روشنفکری جدیدی بر اساس آن شکل بگیرد.

فیاض با بیان اینکه ساختارها در جامعه ما شناسایی نشده اند،  تصریح کرد: روشنفکری مدل جدیدی به معنای تقلیل جهان به انسان است ولی نگاه به آینده در تاریخ نگاری ما دچار مشکل است

وی خاطرنشان کرد: مدل روشنفکری خطی است و مدل خطی در حال تبدیل به مدل جهانی شدن است و ما هم توسط رسانه باید آن را تبدیل به گفتمان کنیم.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: مبدا روشنفکری حقوق فلسفه وجامعه بوده است که اکنون پایان یافته است؛

فلسفه و روشنفکری هم تمام شده است اما عرفان هم به یک بن بست خورده است.

فیاض ادامه داد: هم اکنون بحث حکمت وجود دارد و مبدا برای آنهاست، یعنی حکمت میان فردی و جامعه ای وجود دارد.

محفل آزاد اندیشی و میزگرد سلسله جلسات بزم اندیشه با عنوان پایان روشنفکری با حضور دکتر ابراهیم فیاض و دکتر بیژن عبدالکریمی در موسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار شد.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.