الگوی «استقامت در برابر استکبار»، تحفه انقلاب اسلامی ایران

انقلاب اسلامی ایران شروع یک خیزش و بیداری است که در نیمه دوم قرن بیستم به وقوع پیوست. آغاز دوره جدیدی از فرهنگ اسلامی که سایر کشورهای مسلمان را نیز به تکاپو واداشت.

انقلاب اسلامی تأثیرات شگرفی در مرزهای پیرامون خود داشته است. شاید بتوان دلایل آن را هم جذابیت در اهداف، روش‌ها، شعارها، نتایج، شرایط منطقه و همچنین سوابق مشترک دینی و تاریخی برشمرد.
به منظور تببین و بررسی نقش انقلاب اسلامی بر بیداری اسلامی، فرصت دهه فجر را مناسب دیدیم تا با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسین آقامیری، قائم مقام مؤسسه روایت سیره شهدای قم به گفت‌وگو بنشینیم و سخنان وی را در این‌باره بشنویم که در ادامه می‌خوانید.

• به نظر شما انقلاب اسلامی چه نقشی بر بیداری اسلامی داشته است؟
انقلاب اسلامی برگرفته از یک اراده الهی و بشری است. انقلاب اسلامی در فرمایشات امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب برگرفته از اراده خداست. در خرمشهر، ما نقشه کشیدیم، عملیات کردیم و پیروز شدیم. امام(ره) فرمودند «خرمشهر را خدا آزاد کرد». اراده الهی بر این بود که مردم ایران به رهبری امام(ره)، انقلاب اسلامی را برپا کنند.
این انقلابی که به رهبری امام خمینی(ره) به مردم ایران هدیه شد اولین انقلاب اسلامی است که پس از حکومت امیرالمومنین(ع) بر مسلمانان ارزانی می‌شود. در این فاصله هیچ کشور و مردمی، انقلابی همچون انقلاب اسلامی ایران به پا نکردند. در دوران شاه عباس صفوی، علمای شیعه جایگاهی داشتند.
در این دوران پادشاهانی بودند که به شیعه بها می‌دادند، اما تفکر شیعه بر مسند حکومت ننشست.پس از دوره امیرمومنان(ع)، انقلاب اسلامی ایران اولین حکومتی است که بر اساس شیعه اثنی‌عشری و حاکمی به عنوان ولی‌فقیه از مجتهدان واجد شرایط شکل گرفت که وظیفه‌اش همان وظیفه انبیا الهی، یعنی حاکم کردن توحید بر عالم است.

• دهه فجر و بازخوانی مبانی انقلاب اسلامی چقدر می‌تواند بر بیداری مسلمان مؤثر واقع شود؟
رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند «ما در انتقال مبانی انقلاب ضعیف عمل کردیم». امروز ما شاهد هستیم برخی از مسئولان ما دارند شعارهایی خلاف مبانی انقلاب اسلامی می‌دهند. دهه فجر به این معناست که یک بار دیگر بهانه‌ای شود تا مبانی تفکر امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب را در جامعه و برای مردم تبیین و ترویج کنیم.
اگر دهه فجر صرفا بخواهد به یک زنگ انقلاب خلاصه شود، ثمری برای نسل امروزی نخواهد داشت. دهه فجر باید گرامی داشته شود؛ به شرط اینکه رسانه‌ها و منبری‌ها در دهه فجر مبانی انقلاب را برای مردم بگویند. این نیاز جامعه ماست. اگر تبیین مبانی انقلاب را داشتیم، دچار آسیب‌ها و خسارت‌هایی در این سال‌های اخیر نمی‌شدیم.

• از نگاه شما مهم‌ترین مؤلفه‌های الهام‌بخش انقلاب اسلامی که بر بیداری کشورهای اسلامی در منطقه تاثیرگذار بوده است، چیست؟
استقامت در برابر استکبار یکی از مؤلفه‌هایی است که مردم جوامع اسلامی توانستند از مردم ایران الگو بگیرند. آن‎ها به عینه دیدند که مردم در مقابل شاه و آمریکای ابرقدرت ایستادند. دومین مولفه انقلاب اسلامی بر بیداری اسلامی ایثار است. غیرممکن است جامعه‌ای اهل استقامت باشد ولی اهل ایثار نباشد. مردم ایران با ایثار جان و مال برای حفظ مبانی انقلاب اسلامی کوشیدند و برای جوامع اسلامی دیگر الگو شدند و اکنون هم جوانان ایران پیشقدم هستند. نمونه‌اش را در دفاع از حرم حضرت زینب(س) شاهد هستیم. اگر امروز مردم یمن این همه شهید می‌دهند ولی شکست نمی‌خورند، به خاطر این است که از مردم ایران درس گرفتند. جامعه‌ای که اهل شهید و شهادت باشد، آن جامعه خار و شکسته نمی‌شود.
یک تئوریسین یهودی گفته بود «تا وقتی تفکر شهادت‌طلبی در بین شیعیان است غلبه بر شیعه محال است اگر می‌خواهید شیعه را نابود کنید، باید تفکر شهادت را از بین ببرید». مولفه سوم انقلاب اسلامی که موجب بیداری اسلامی شد، مسئله ولایت‌پذیری بود. امروز موضع‌گیری‌ها و حرکت‌های جوانان مجاهد در اکثر نقاط اسلامی مبتنی بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب است.

• پس با این توضیحات می‌توان گفت رمز ماندگاری انقلاب اسلامی شهادت‌طلبی است. چگونه دیگر ملل مسلمان می‌توانند از آن الگوبرداری کنند؟
الگوبرداری صرفا با بیان نیست. حتی در علم اخلاق، اساتید اخلاق کمتر حرف می‌زنند و بیشتر عمل می‌کنند. در سیره تبلیغی اسلام، مسئله عمل باید هدف ترویج اسلام باشد. یعنی بیشتر با عمل‌مان مردم را در مسیر خدا قرار دهیم، بعد با بیان. دنیا به جمهوری اسلامی ایران نگاه می‌کند که چگونه در مقابل آمریکا محکم ایستاده، این خودش بزرگترین تبلیغ است.
مردم دنیا وقتی می‌بینند رهبر یک کشور اسلامی در صحبت‌هایش ذره‌ای ترس از استکبار جهانی ندارد، دل‌شان گرم می‌شود تا به آن اهداف بلندشان دست پیدا کنند.

• انقلاب اسلامی چقدر در استحکام وحدت بین تقریب مذاهب نقش‌آفرین بوده است؟
امروز دشمن برای اینکه نخواهد ما به اهدافمان برسیم، یکی از جدی‌ترین کارهایی که در دستور کارش قرار داده است، ایجاد تفرقه بین مذاهب اسلامی، مخصوصا شیعه و سنی است. برخی از افراد را به اسم شیعه و سنی برای درگیری بین مذاهب اسلامی، تزریق مالی و فکری می‌کند. وقتی ما می‌دانیم دشمن می‌خواهد وحدت ما را بشکند و به واسطه شکستن وحدت ریشه اسلام را بزند، کدام عقل سلیمی به ما می‌گوید به اختلافات دامن بزنیم.الحمدالله علما و بزرگان با متانت و بزرگواری در کتاب‌هایشان و سخنرانی‌هایشان صحبت کرده اند و این یک بحث عالمانه است. علمای شیعه و سنی با هم بحث و گفت‌وگو می‌کنند. ولی چیزی که امروز در برخی رسانه ها مشاهده می کنیم، بحث علمی نیست، ایجاد تفرقه است.
برخی از سنی‌ها اجیر می‌شوند تا به مقدسات شیعه توهین کنند و عده‌ای از شیعه ‌‌نماها نیز اجیر شده اند تا به مقدسات اهل‌تسنن اهانت کنند. این کار غلط است. وقتی ما دشمنان مشترک مثل آمریکا و اسرائیل داریم، چرا باید با هم اختلاف داشته باشیم که دشمن از دعواهای ما منفعت ببرد. ما باید دست به دست هم دهیم تا ریشه دشمن را برکنیم.

•    سخن پایانی…
ما باید جریان تکفیری‌ها و وهابیت را از اهل‌سنت جدا کنیم و این را هم مردم  می دانند. خود اهل‌سنت نیز وهابیت را به عنوان مسلمان قبول ندارند. امروز که می‌بینیم گروه تکفیری به نام داعش شکل گرفته و آدم می‌کشد و پرچم الله‌اکبر را بالا می‌برد، اینها همه‌اش به خاطر این است که یک ترسی از اسلام به جان جوانان دنیا مخصوصا جوانان مسیحی و یهودی بیاندازند. تا آن‎هایی که می‌خواهند به سمت اسلام گرایش پیدا کنند، با دیدن تفکرات و اعمال خبیث داعش از اسلام بیزار شوند. این هم حربه دشمن برای شکافتن جریان وحدت، جبهه اسلام و مقاومت است. مردم ولایتمدار ایران و دیگر ملل مسلمان باید هوشیار باشند.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.