تاثیرگذاری در حوزه تربیت نوجوان، آتش به اختیار بودن را می‌طلبد

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان،استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع رسانی موسسه جوانان آستان قدس رضوی از عدم بهره‌وری مراکز تربیتی از تعلیمات دینی در حوزه تربیت فرزندان گفت.

این گفتگو در حاشیه سومین دوره طرح «هفت روز در بهشت» با حضور دانش آموزان منتخب و نخبه سراسر کشور انجام شد.

* برگزاری طرح هفت روز در بهشت ویژه مخاطب نوجوان چه اثراتی می‌تواند داشته باشد؟

نوجوانی مقطع سنی بسیار مهمی است، زیرا در این سن ماندگارترین خاطرات شکل می‌گیرد و بسیار پسندیده و تاثیرگذار خواهد بود که در این ایام با معارف دینی آشنا شوند.
هر مقداری که در این مقطع سنی، کار صورت بگیرد، دور ریز ندارد و تاثیرگذاری بسیار بالایی دارد.
کسانی هم که در این زمینه فعالیت دارند و زحمت می‌کشند، بدانند ارزشمندترین فعالیت را دارند، اگر چه ممکن است سروصدای زیادی نداشته باشد.

 

* می‌دانیم مرکزیت این طرح، امام رضا (علیه السلام) می باشند، به نظر جنابعالی ولایت معنوی حضرت چه اثرگذاریی بر نوجوان امروزی دارد؟

بدون شک اگر نام و یاد حضرت به نوجوانان منتقل بشود، برکتی منحصربه‌فرد در انتقال معارف دینی به اندیشه افراد ایجاد می‌کند. پیشنهاد می‌کنم از تاریخ اسلام در دوره‌های آموزش‌ها استفاده شود و بچه‌ها را با تحلیل‌های تاریخ اسلام به طور مناسب و مفید آشنا کنید. ولایت، از آن دسته موضوعاتی است که حول آن، تمامی حوادث رخ داده است و نوجوان را باید با این مقوله آشنا کرد تا ماحصل آن دینی مستحکم باشد

 

* به چه علت آموزش و پروش و دیگر مراکز تربیتی ما، رویکرد اسلامی شایسته و بایسته را در حوزه تربیت نوجوان به کار نمی‌گیرند؟

در جامعه کنونی، نیازمند برنامه‌ریزی دقیقی برای رسیدن به نظام منسجم در حوزه تربیت نوجوان هستیم. انگار هنوز به دانش کافی برای چگونگی تربیت و آموزش دین خدا به فرزندان خود برطبق دستورات اسلام نرسیدیم. در نهادهای دولتی، تلاش‌هایی صورت گرفته است ولی بنده از نهادهای رسمی دیگر انتظاری ندارم، به عنوان مثال، اگر کشورهای اسلامی دیگر بخواهند کشور ما را در حوزه تربیت نسل نوجوان الگو قرار بدهند، شاید بهره چندانی از روش ما نبرند. پس بنابراین باید با دقت بسیار بالا تلاش کنیم که به دانش تربیت اسلامی و دینی دست پیدا کنیم. و این را مراکز تربیتی مردم نهاد بدانندکه اگر می‌خواهند در حوزه تربیت با رویکرد اسلامی تاثیرگذار باشند، باید آتش به اختیار عمل کنند.

یادآوری می‌شود؛ نخستین طرح دانش‌آموزی «هفت روز در بهشت» در قالب ۵ دوره با حضور نوجوانان نخبه سراسر کشور از ۱۵ مرداد الی ۲۸ شهریور به همت موسسه جوانان آستان قدس رضوی ادامه دارد.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.