تشکل‌ها باید جوانان را برای رسیدن به خداوند راهنمایی کنند

استاد دانشگاه و حوزه گفت: تشکل‌های فرهنگی با نگرش پویا و خلاق، حرکت جوانان را به سمت خداوند هدایت کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی موسسه جوانان آستان قدس رضوی، حجت الاسلام و المسلمین  محمدحسن وکیلی ظهر امروز در نخستین دوره تخصصی و متمرکز “سدید” با محوریت توانمندسازی مدیران میانی تشکل‌های شبکه جوانان رضوی که با حضور۱۳۰ نفر از مدیران این تشکل‌ها برگزار شد به ترسیم هدف زندگی از دیدگاه قرآن کریم پرداخت و اظهار کرد: نگرش عمومی نسبت به دیانت و تقوا یک دیدگاه ایستا است یعنی ابتدا ترک گناه صورت می‌گیرد سپس به سمت عمل نیک سوق پیدا می‌کند ولی دین اسلام دیدگاه ایستا ندارد بلکه دارای نگرش متحرک و پویا است.

وی ادامه داد: حضرت محمد در این باره (ص) می‌فرمایند: “مسلمانان را با آگاهی و بصیرت به سوی خداوند دعوت می‌کنم” یعنی اینکه خداوند انسان‌ها را برای حرکت به سوی خودش خلق کرده است و انسان برای اینکه بتواند به خداوند برسد باید در دنیا تابع دستورات حق تعالی باشد.

استاد دانشگاه و حوزه به دو راه اساسی برای حرکت انسان به سوی خداوند اشاره کرد و گفت: مکتب عرفان و اخلاق به انسان برای حرکت به سمت حق تعالی کمک می‌کند چرا که در مکتب عرفان سیر و سلوک و عوالم غیبی وجود دارد بدین ترتیب انسان اگر در این مکتب به درستی حرکت کند قطعا از این طریق به عالم ملکوت و سپس لقاء الله دست پیدا خواهد کرد.

حجت الاسلام وکیلی با اشاره به اینکه انسان از طریق مکتب اخلاق فقط می‌تواند به وسیله مبارزه با هوای نفسش به سمت خداوند حرکت کند، بیان کرد: کسانی که از طریق این مکتب به سمت خداوند حرکت می‌کنند پس‌از نزدیک شدن به خداوند در حقیقت به درجه لقاءاللهی خواهند رسید.

وی سومین قدم برای حرکت به سوی حق تعالی را عمل توبه خواند و خاطرنشان کرد: عمل گناه بر روح و جسم انسان به صورت مستقیم اثر گذار است و انسان برای اینکه بتواند به سمت خداوند حرکت کند باید سبک بال یعنی خالی از هرگونه گناه باشد از این رو توبه سبب سبک شدن کوله بار گناه‌ انسان می‌شود.

استاد دانشگاه و حوزه به مراحل توبه اشاره و عنوان کرد: پشیمانی حقیقی، تصمیم بر ترک گناه، ادای حق الناس، ادای حق الله و سختی کشیدن برای جبران گناهان گذشته جزو مراحل توبه هستند که باعث سبکی بار انسان می‌شود.

حجت الاسلام وکیلی یادآور شد: انسان در خَلوت خود باید آنقدر با خداوند اُنس بگیرد تا در فضای عمومی با توکل بر خداوند بتواند در برابر گناه مقاومت کند.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.