تشکل‎ها باید نگاه جبهه‌ای و شبکه‌ای داشته باشند

وحید جلیلی گفت: نگاه جبهه‌ای و شبکه‌ای داشته باشید، امروز انبار مهمات فرهنگی ما کامل است، باید به‌موقع و به نحو احسن از آن استفاده کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مؤسسه جوانان آستان قدس، وحید جلیلی در دوره تخصصی متمرکز تشکل‌های فرهنگی همکار آستان قدس رضوی «سدید» به بیان مؤلفه‌های زندگی انقلابی پرداخت و گفت: اولین محور در دستیابی به زندگی انقلابی، نگاه جهانی است؛ فرقی نمی‌کند مسؤول سازمان بین‌المللی در جمهوری اسلامی باشید یا واحد فرهنگی در یک مسجد، رویکرد ما باید جهانی باشد تا رشد کند.

وی ادامه داد: وقتی به دنیا می‌آییم و از جهان چشم فرومی‌بندیم، کسی نمی‌گوید بچه‌اش به روستا، ایران یا کشور دیگر آمد، می‌گویند به دنیا آمد، این یعنی جایگاهی جهانی، حتی خط‌کشی‌های جغرافیایی نیز ساخته بشر است درحالی‌که بشر، وجهه‌ای جهانی دارد.

این فعال فرهنگی با بیان این‌که از مصطفی چمران تا مرتضی آوینی، همه جهان‌وطن‌اند و برایشان فرقی نمی‌کند در ایران، لبنان، عراق یا بوسنی باشند، خاطرنشان کرد: عرصه زندگی، مسؤولیت و فرصت‌ها برای انسان مؤمن، کل دنیا است؛ وقتی می‌گوییم نگاه جهانی، این نگاه حداقل سه محور دارد که یک محور آن، محور مسؤولیت‌هاست.

وی با بیان این‌که متأسفانه ارتباط و اتحادی که باید بین امت مسلمان شکل بگیرد، بسیار ضعیف است، افزود: ارتباط و اطلاعات بین ملت‌های مسلمان تقریباً صفر است درصورتی‌که ابزاری در جیب داریم که با یک کلیک می‌توانیم همه دنیا را بگردیم، شرایط ما به نسبت ۲۰، ۱۰ و ۵ سال پیش قابل‌مقایسه نیست، امکانات ما شاید ۱۰۰ برابر شده اما بهره‌وری ما تغییری نکرده است.

جلیلی ضمن یادآوری این نکته که با نگاهی جهانی انقلاب را آغاز کردیم، گفت: ۱۵۰ سال پیش شخصیتی مثل سید جمال‌الدین داشتیم، یعنی آن زمان آدم‌هایی داشتیم که نگاه امتی داشت، نخبگانی که علم اتحاد بلند کرده بودند؛ در مقابل، اروپایی‌ها در حدود ۷۰ سال گذشته، حداقل ۵۰ میلیون از همدیگر را کشته‌اند که مسلمانان یک‌صدم آن‌هم از یکدیگر نکشته‌اند، حالا آن‌ها شده‌اند اتحادیه اروپا، فهمیدند باهمه تفاوت‌های زبانی، قومی و پدرکشتگی‌ها، باید متحد شوند.

وی افزود: مهم‌ترین اصل همبستگی ما بعد از ۴۰ سال انقلاب، «خلیج همیشه فارس» شده درحالی‌که اصلی در قانون اساسی می‌گوید هر دولتی موظف است همه تلاش خود را برای ایجاد اتحاد و وحدت بین همه ملت‌های مسلمان در ابعاد مختلف به کار بگیرد اما می‌بینیم این اصول تقریباً فراموش‌شده است.

این فعال فرهنگی، دومین رویکرد در تحقق نگاه زندگی انقلابی را رویکرد تاریخی دانست و اظهار کرد: در قرآن مفهوم کلیدی به نام «ذکر» داریم، یکی از متعلقات ذکر، خداوند و دیگری تاریخ است، یعنی ماجراهای تاریخی از یادتان نرود، خداوند قصه‌های زیادی برای ما در قرآن بیان کرده، می‌گوید تجربه پیشینیان را برای خود داشته باشید و به یاد دیگران هم بیاوردید، به تعبیر دیگر، حافظه تاریخی اسلام را برای جامعه زنده کنید.

وی با انتقاد از سیستم آموزشی و هدر رفت ارزش‌های تاریخی انقلاب در این سیستم، خاطرنشان کرد: سیستم آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی به‌قدری ناکارآمد است که تربیت‌شدگان آن، شهدای خود را هم نمی‌شناسند، حتی رئیس‌جمهور شهید خود را به‌خوبی نمی‌شناسند، این نادیده گرفتن تاریخ است.

وی اضافه کرد: خانم مرضیه دباغ در تاریخ بشریت و جهان نمونه است، خانمی که با ۸ فرزند وارد مبارزه می‌شود، به زندان می‌افتد، از ایران خارج می‌شود و مبارزه خود را ادامه می‌دهد.

جلیلی تصریح کرد: دست‌کم بین ۷۰ تا ۱۰۰ کتاب جذاب داریم که بسیاری از این‌ها را رهبری تقریظ و تعریف کردند، این نگاه تاریخی است، ملتی که تجربه تاریخی همراهش باشد، اشتباهاتش را تکرار نمی‌کند، رهبری فرمودند «هنوز یک‌هزارم از آنچه می‌توان از دفاع مقدس منتقل کرد را منتقل نکردیم»، یعنی گنجینه‌های عظیمی در اختیار داریم که فعالان فرهنگی باید برای رساندن آن به مردم اقدام کنند.

وی افزود: نگاه سوم، نگاه جبهه‌ای و زنجیره‌ای داشتن؛ در هر شهر کلی سنگر فعال داریم اما باهم جمع نمی‌شوند که هم‌افزایی پیدا کنند، خداوند می‌فرماید انگشت‌ها کنار هم مشت شوند تا توانشان چندین برابر شود؛ به‌طور مثال، مسؤول واحد فرهنگی دانشجویی دانشگاه امام صادق تهران، اسم مرتضی آوینی را تا روز شهادتش نشنیده بود، انسان فعالی بود اما سرداری مثل آوینی در میان سنگرهایی که در آن زمان وجود داشت، تنها مانده بود و حرکت می‌کرد.

جلیلی افزود: رهبر انقلاب زمان فوت قیصر امین پور، پیام می‌دهند و تعابیری به کار می‌برند، ۸۰۰ نماز جمعه در کشور برگزار می‌شود، چند نفر حاضر شدند در نماز جمعه اسمی از او ببرند؟ نام چند شاعر و داستان‌نویس انقلابی می‌دانید؟ یک فعال فرهنگی انقلابی نباید از نخبگان خود اطلاع داشته باشد؟

وی تصریح کرد: پیامبر فرمودند «اگر به هم ملحق نشوید، از امکانات هم مطلع نباشید و همپوشانی نکنید، والله شکست خواهید خورد حتی اگر رهبرتان علی باشد»؛ شرایط امروز به‌مراتب بهتر است، هنری نمی‌توانید مثال بزنید که در رده یک آن، افراد حزب‌اللهی حضور نداشته باشند، فقط باید نرم‌افزارمان را عوض کنیم، نرم‌افزار عوض شود، نیرو، بودجه، امکانات و توان کافی داریم.

این فعال فرهنگی اضافه کرد: برای تحول فرهنگی، فاصله‌ای کمتر از یک سال داریم تنها کافی است کمی شبیه به رهبرمان شویم، برنامه‌ریزی و طراحی کنیم و وارد میدان شویم؛ یتیم‌خانه ایران یک کروز است، به‌وقت شام یک بمب‌افکن است، آقا می‌فرماید آتش به اختیار یعنی از این مهمان استفاده کنید، فضا فراهم است، نیاز به حلقه واسطی داریم که این فعالان فرهنگی از این مهمات استفاده کنند.

وی بر لزوم تبعیت از رهبر و ولی امر تأکید کرد و گفت: باید در فعالیت‌ها به راهبردهای ولی امر توجه داشت، نمی‌شود راهبرد مشخص‌شده باشد اما کاری که خودمان می‌خواهیم انجام دهیم؛ فعال فرهنگی را این‌گونه معرفی کردیم که تهدیدها را خوب می‌شناسد اما نسبت به سرمایه‌ها و فرصت‌هایمان بی‌اعتناییم.

جلیلی با بیان این‌که نمی‌شود نسبت به موقعیت‌های خوبی که در سال‌های اخیر ایجاد شده بی‌توجه بود، اظهار کرد: دو سال گذشته، بهترین سال‌های سینمای انقلاب اسلامی بود، از یتیم‌خانه ایران تا به‌وقت شام، لاتاری، ایستاده در غبار و …، فیلم‌های درجه‌یک، عالی و جذاب ساخته شد، فقط باید به همدیگر برسیم، باید بیدار شویم و امکانات وسیع را ببینیم، هم‌افزایی کنیم و کار را پیش ببریم.

وی اضافه کرد: تجربه انقلاب و دفاع مقدس را بسیاری از ملت‌ها ندارند، قهرمان‌های بسیاری در تراز شهید رجایی وجود دارد، امام ظرفیت‌ها و گنجینه‌های مردمی انقلاب را به رخ می‌کشید، در هر محله، کوچه و شهری نگاه کنید انواع و اقسام داشته‌های انقلابی پر است که باید با پردازش هنرمندانه به نسل جدید معرفی شود.

جلیلی با طرح این سؤال که چرا نسل اول انقلاب در خودسازی موفق می‌شدند، تصریح کرد: یک دلیلش این بود که نگاه آنان را امام پر کرده بود، به خاطر آرمان‌های بلندشان در مقابل نفس می‌ایستادند؛ اگر سقف هدف فعالان یک محله را، همان محله ترسیم کردید، آنان افرادی بافکرهای کوتوله تربیت می‌شوند؛ باید در محله نیز الگو باشم اما این نکاه جهانی، یکی از ابزارها برای برقراری بهتر ارتباط است.

وی افزود: امام خطاب به بسیج فرمودند «شما باید به فکر ایجاد پایگاه در تمام جهان باشید»، ما فرمان امام را زمین گذاشتیم، القاعده و داعش آمدند و این خلأ را پر کردند، نرفتیم تفکر انقلابی را به‌درستی معرفی کنیم، نسخه جعلی آن این جای خالی را پر کرد.

این فعال فرهنگی با تأکید بر این‌که در فعالیت‌های خود باید نگاه ولایی داشته باشیم، یادآور شد: کار دینی، انقلابی، فرهنگی و معرفتی را سپر کردیم که کسی مسؤولیت اجتماعی از ما نخواهد، کار فرهنگی ما که از انزال کتب بیشتر نیست! خدا می‌فرماید پیغمبر را فرستادم و قران را نازل کردم برای این‌که خیزش در جامعه ایجاد کند.

وی اضافه کرد: اگر فعالیت شما به سمت عدالت اجتماعی بود، قرانی، اسلامی و اهل‌بیتی است وگرنه بسیاری مفسد اقتصادی داریم که لجستیکشان فعالیت فرهنگی است؛ باید قرائتی از دین در جامعه اجرا شود که معنویت، دین و عبادت را سپر مسؤولیت اجتماعی خود نکند.

جلیلی یادآور شد: نگاه جبهه‌ای و شبکه‌ای داشته باشید، امروز انبار مهمات فرهنگی ما کامل است، باید به‌موقع و به نحو احسن از آن استفاده کرد.

وی در معرفی منابع فرهنگی برای مطالعه فعالان فرهنگی، گفت: جزوه جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، سرمقاله دشمن شناسان دوست فراموش و کتاب دین همه دین است با آسیب‌شناسی حرکت‌های مذهبی بعد از جنگ، منابعی است که در اختیار فعالان فرهنگی قرار دارد.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.