حجت‌الاسلام حاج علی اکبری: تشکل‌های مردمی رضوی، شبکه‌ای فراگیر، موثر و بدون تشریفات

صبح امروز همزمان با برگزاری مراسم افتتاحیه اجلاس بین المللی جوانان رضوی، حجت الاسلام محمد جواد حاج علی اکبری رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور برای شرکت در اجلاسیه وارد مشهد شد. او سال‌ها نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آ‌موزان بوده و با تمرکز بر امور سازماندهی موجب ارتقا تشکیلاتی این اتحادیه شده است؛ از همین منظر می‌توان او را جزو اساتید و کارشناسان صاحب فکر در حوزه کار فرهنگی و تشکیلاتی دانست. آنچه در ادامه می‌خوانید گفتگوی خبرنگار ستاد خبری اجلاسیه با حجت الاسلام حاج علی اکبری است.

 

اجلاس بین المللی جوانان رضوی، یکی از نتایج جشنواره زیر سایه خورشید و همراهی تشکلهای مردمی با این برنامه است، لطفا ارزیابی خود را درباره این طرح با ما درمیان بگذارید.

ظرفیتی که فرهنگ رضوی و ساحت حضرت رضا(ع) برای سامان دهی به وضعیت فکری، فرهنگی، اخلاقی و زیستی جامعه ما دارد منحصر به فرد است. این ظرفیت بزرگ وظیفه بزرگی را برای مجموعه‌ای که به عنوان آستان شناخته می‌شود ایجاد کرده است؛ در همین راستا آستان قدس باید زمینه استفاده بیشتر جامعه را از این نعمت بی بدیل فراهم کند. من فکر می کنم آنچه تحت عنوان طرح زیر سایه‌ی خورشید انجام شده است، یکی از بهترین کارهای صورت گرفته است. در عین حال این طرح یکی از کارهای حداقلی بوده است چرا که ظرفیت بسیار بیشتری در فرهنگ رضوی نهفته است.

 

در ادامه مسیر این طرح توجه به چه نکاتی را لازم میدانید؟

البته طرح زیر سایه خورشید، یک الهام رضوی و معطوف به فعالیت های خود مردم و ارداتمندان به حضرت است: فعالیتی که در ایام و مناسبات فرخنده نظیر دهه کرامت با حضور پیک‌های حضرت رضا(ع) در نقاط مختلف کشور و جهان انجام می‌شود و زمینه‌ای برای ارتباط مردم با فرهنگ رضوی و عطر افشانی رضوی را در مناطق مختلف فراهم می‌کند.

اما این طرح حتما باید بررسی شود، باید نقاط ضعف و قوت این طرح شناسایی و روش اقدام بررسی تا ظرفیت‌های نو این طرح شناسایی شود. اما در مجموع می‌توان گفت اینکه تشکل ها مردمی میزبان این طرح باشند بسیار ارزنده ااست. اینکه پیک‌های حضرت رضا(ع) با مهربانی و الهام بخشی به جای جای ایران بروند بسیار نیکو است،چرا که جامعه ما از لحاظ عاطفی سرمایه بسیار زیادی دارد.

اما در عین حال جامعه ما خلا‌های بسیاری دارد که عمدتا فکری، معرفتی و بینشی است و به اعتبار دیگر این مشکلات تربیتی است. این برنامه در ادامه مسیر خود بهتر است از آن جنبه مناسکی بیشتر به جنبه معرفتی سوق پیدا کند و جهت گیری ها در این سمت تقویت شود.

 

بنظر شما تشکلهای مردمی از منظر تشکیلاتی، برای ارتقا فعالیتهای خود باید به چه نکاتی توجه کنند؟

امیدواریم در ادامه مسیر این فعالیت‌ها، یک سازمان مردم نها و شبکه ای فراگیر بدون هزینه‌ها و تشریفات اضافی در سطح کشور ایجاد شود تا خلا‌های فرهنگی را پُر کند. اما سازمندهی تشکیلاتی مراتب مختلفی دارد؛ گاهی مسئله تشکیلات سازی معطوف به سازماندهی‌های جدی با دوام و دارای امتداد است که در این صورت پاسخ به سوال شما شکل وِیژه ای پیدا می کند، اگر بحث ما درباره سطوح میانیِ سازماندهی‌های اجتماعی باشد در آن صورت پاسخ جداگانه‌ای باید بدان داد.

شکل دیگر سازماندهی‌ها مرحله زیرساختی آن است. کل شامل سازماندهی جمع های مومنانه معطوف به مساجد و هیات‌های مذهبی حول مسحد است. درباره تشکیلات سازی در تمامی این سطوح بحث‌های مفصلی را می‌توان طرح کرد. لذا نمی‌توان در این گفتگو و مجال کوتاه پاسخی علمی به این سوال بسیار مهم ارائه کرد، اما پرداختن به این موضوع، حائز اهمیت است.

در فرآیند تشکیلات سازی، نهادی همچون آستان قدس چه وظیفهای را باید ایفا کند؟

به این موضوع باید بیشتر فکر کرد با این وجود بدون هیچ شکی آستان قدس می‌تواند اثر گذاری فوق العاده ای را در زمینه‌های مشخصی داشته باشد. این زمینه عبارت است از پوشش‌های جدی محتوایی و معرفتی و بارش‌هایی که می تواند از این مرکز به مقدس به اندیشه‌های جوانان صورت بگیرد.

این امکان وجود دارد که یک عقبه محتوایی ریشه دار و به روز ایجاد شود تا متناسب با نیاز گروه‌های مخاطب خودجوش مردمی مشغول به تولید محتوا شود. انجام این امر در دسترس و امکان پذیر است و عطش این محتوا در مخاطبان وجود دارد. لذا با توجه به ظرفیتی که در حریم قدسی حضرت رضا(ع) است، امکان انجام این کار وجود دارد.

اما اگر منظورمان راهبری تشکیلاتی توسط آستان قدس باشد، این امر نیاز به تامل دارد چون کار سنگینی است و لوازم و محاسبات بسیار جدی لازم دارد. البته نه اینکه امکان پذیر نباشد، اما برای اتخاذ چنین تصمیمی احتیاج به تامل و تفکر بیشتری وجود دارد که در مجال این گفتگو نمی گنجد.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.