حجم پمپاژ نفرت و سیاهی در فضای مجازی به هیچ وجه طبیعی نیست

حجم پمپاژ نفرت و سیاهی در فضای مجازی به هیچ وجه طبیعی نیست/ باید با این فضای مازوخیستی مقابله کرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسسه جوانان آستان قدس رضوی، وحید جلیلی در سومین محفل جوانان فعال مجازی با عنوان “تایم‌لاین” که در موسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: اکنون با جریانی عجیب و غریب و مازوخیستی مواجهیم که جامعه را به شدت به سمت آسیب و بحران می‌برد.

رئیس دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب افزود: امروز همه در حال سبقت گرفتن برای این هستند که نشاط و روحیه و امید را از فضا بگیرند و به عبارتی شادی‌خوار شوند. این موضوع حتی در جمع‌های حزب‌اللهی هم وجود دارد.

وی تصریح کرد: امروز باید وضعیت جامعه را بیشتر از اینکه سیاسی و تاریخی تحلیل کنیم، روانشناختی تحلیل کنیم. باید با این فضای مازوخیستی مقابله کرد و جلوی آن ایستاد.

رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره عمار با تاکید بر اینکه امروز دست ما خالی نیست، خاطرنشان کرد: ما امروز در بهترین و بدترین شرایط هستیم؛ اساس جنگ نرم این است که برای مقابله با “بهترین شرایط” اتفاق می‌افتد. بارزترین مثال آن جنگ حضرت امیرالمومنین با معاویه است که چیزی به پیروزی نمانده بود اما با تاثیر جنگ نرم بر یاران حضرت، شکست خوردند. امروز نیز ما اگر با این همه توان و قدرتی که داریم در این عرصه شکست بخوریم باعث ننگ و تاسف است.

وی خطاب به فعالان فضای مجازی مشهدی گفت: شما اگرچه در مسائل روزمره قلم می‌زنید که خود یک امر ضرورت و مهارتیست اما باید مبانی قوی هم داشته باشید که ریزش نکنید، دچار فرسایش نشوید، تحت تاثیر قرار نگیرید و خلاق باشید.

جلیلی افزود: مثلا توصیه‌ام این است که کتاب اندیشه کلی اسلامی را بخوانید چرا که هرچقدر در مباحث راهبردی و کلان به منابعی که به شما رویکرد و نگاه می‌دهند، وصل باشید سوژه بیشتری کسب می‌کنید.

وی با اشاره به اینکه به نظر من هدف اول باید تزریق امید باشد، گفت: متاسفانه امروزه اخبار منفی با سرعت بالا و گستره وسیع منتشر می‌شود اما گویی جامعه نسبت به خبر مثبت عایق شده است.

مدیرمسئول نشریه راه با اشاره به موضوع سینما با بیان اینکه بحث ما سانسور در سینما نیست بلکه “سینمای سانسور” است، تصریح کرد: خود رسانه‌ها سانسورچی هستند؛ مثلا چهل سال از انقلاب گذشته است و عمدتا فیلم‌ها با پول دولت و انقلاب ساخته شده است اما برای بسیاری از اقلیم ها و حیطه‌ها خط قرمز وجود دارد.

جلیلی ادامه داد: اکنون فضای مجازی با فرصت زیادی که دارد نیز با برجسته‌سازی مسائل فرعی و پوشاندن مسائل اصلی تبدیل به رسانه سانسور شده است.

وی با بیان اینکه رسانه ما و کشورهای جهان اسلام در وضعیت غیر طبیعی خود به سر می‌برند، گفت: اکنون توازن معکوسی وجود دارد و رسانه‌ها دست اقلیت است؛ در ایران هم همین گونه است، حجم پمپاژ نفرت و سیاهی در فضای مجازی به هیچ وجه طبیعی نیست.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه امروز نیاز به هم افزایی داریم، گفت: شما اکنون زبان رسانه را دارید و لازم نیست متفکر باشید صرفا مترجم هم باشید کفایت می‌کند.

جلیلی افزود: ما باید توانایی داشته باشیم با منابع ارتباط برقرار کنیم. مثلا کتاب‌های شهید مطهری را تبدیل به محتوای فضای مجازی کنیم. ما همچنین در حوزه ادبیات قالب‌هایی مثل داستان کوتاه، تک بیت، رباعی و دوبیتی داریم که خودشان یک توییت هستند.

وی ادامه داد: باید از میراث و گنجینه ادبی و فکری تاریخی خود استفاده کنیم. مثلا یکی از منابع شما می‌تواند تفسیر راهنما مرحوم رفسنجانی و تفسیر نور باشد که نکات زیادی از قرآن استخراج کرده است.

رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره عمار تصریح کرد: اینکه تهدید را تبدیل به فرصت کنیم توانایی خوبیست که به مخاطب روحیه می‌دهد و ابزار را از دشمن می‌گیرد. ما می‌توانیم کاراکترسازی کنیم. در این زمینه ابتکار مهم است و نباید در کلیشه های موجود متوقف شویم.

جلیلی در پایان تاکید کرد: تفاوت‌ها و مرزبندی خود را با آدم‌های سیاست زده حفظ کنید. امکان خوبی که در فضای مجازی وجود دارد امکان هم‌افزایی است و می‌توان از آن بهره برد.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.