«زیر سایه خورشید» حرکتی شادی‌آفرین و بدون گناه

مرجع عالیقدر جهان تشیع ضمن تأکید بر ضرورت گسترش جشن‌های مذهبی اظهار کرد: برگزاری جشن‌های مردمی زیر سایه خورشید، اقدامی مذهبی است که سبب شور و نشاط بدون گناه برای مردم می‌شود.

به گزارش ستادخبری دهمین دوره جشن‌های مردمی و بین‌المللی «زیر سایه خورشید»، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، مرجع عالیقدر جهان تشیع طی یک پیام ضبط شده تلوزیونی به دهمین جشن بزرگ «زیر سایه خورشید» یزد که در آستان امامزاده سیدجعفرمحمد این استان برگزار شد، برگزاری جشن‌های مردمی زیر سایه خورشید را حرکتی شادی‌آفرین و بدون گناه توصیف کرد.

متن کامل پیام آیت‌الله‌ مکارم شیرازی به شرح زیر است:

«برگزاری این جشن بسیار پرشکوه در یزد که به نام امام علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) است را به همه شما عزیزان تبریک عرض کنم. جشن‌های مشابهی با حضور خدام حضرت امام علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) در شهرهای دیگر تشکیل می‌شود ولی شهری مانند یزد در این موضوع بی‌نظیر است. جشن شما نشانه علاقه شما به حضرت است و این علاقه، علاقه‌ای است که واقعاً جای تقدیر و تشکر است. ما همیشه یزد را به عنوان یک شهر مذهبی دارای ایمان و اخلاق و عقیده می‌شناسیم. تشکیل این جشن‌ها مقدمه‌ای است که انسان یکبار دیگر در تاریخ زندگی امام رضا(ع) مروری کند و از زندگانی آن حضرت بهره بگیرد.
امام رضا(ع) رساننده پیام اسلام ناب محمدی

یکی از ویژگی‌های زندگی حضرت که خیلی مهم است و امروز باید از آن استفاده کرد، این است که حضرت در زمانی به امامت رسیدند که مذاهب مختلف از نقاط مختلف دنیا به خاطر آزادی‌ای که در آن زمان بود، داخل کشورهای اسلامی نفوذ کرده بود. اسلام در حال گسترش بود و طبعاً کشورها و مناطق دیگر دارای برنامه‌های مذهبی خودشان بودند، آنها از فرصت استفاده کردند و بعضی از مذاهب باطله و انحرافی سعی کردند در حوزه اسلام نفوذ کنند و اسلام را به صورت یک مذهب التقاطی دربیاورند. کسی که در مقابل این موج خروشان عقاید باطله ایستاد امام علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) بود.

در آن زمان وسایل ارتباط جمعی مثل امروز نبود ولی یکی از وسایل ارتباط جمعی دربار خلفا بود مسائلی که در دربار خلفا مطرح می‌شد در همه کشورهای اسلامی سر و صدایش پیچید. من فکر می‌کنم یکی از دلایلی که امام علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) این ولایتعهدی را پذیرفت همین بود که از آن موقعیت استفاده کند و پیام اسلام ناب را به همه جهان اسلام بفرستد. و لذا در دربار مأمون مناظراتی تشکیل شد، مناظرات منطقی با مذاهب مختلف با زبان و منابع و مدارک خودشان. امام(ع) همه آنها را قانع کرد که امروز مذهبی که باید همه از آن پیروی کنند اسلام است. مذاهب دیگر در زمان خودشان بوده‌اند ولیکن امروز مذهب، مذهب اسلام است که مترقی‌ترین مذاهب است و بهترین شکل این مذهب در مذهب اهل‌بیت(ع) تجلی پیداکرده است. لذا با آن مناظرات و مباحثات علمی که در کتاب‌های مختلف جمع شده -و خود من هم  کتابی درباره مناظرات حضرت نوشتم- با آنها توانست پیام اسلام را برساند که آن ر به یک فیلتر تعبیر می‌کنیم. حضرت این فیلتر را در مقابل مذاهب انحرافی قرار دادند تا اسلام ناب محمدی آلوده نشود. این کاری است که امام علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) در آن زمان کرد و اثر فوق‌العاده‌ای هم در تثبیت مذهب اهل‌بیت(ع) داشت.

امروز هم با شرایط مشابهی روبرو هستیم؛ رسانه‌ها همه دنیا را به هم دوخته‌اند و امواج رسانه‌ها از شرق عالم به غرب عالم و از شمال به جنوب عالم می‌رود و این امواج، شبهات، اندیشه‌های انحرافی، عرفان‌های کاذب و مسائل مختلف را با خودشان به همه جا می‌برند در چنین شرایطی علمای اسلام، فرهیختگان، دانشمندان حتی اساتید مذهبی دانشگاه باید کمر همت ببندند و اسلام ناب و مکتب پیشروی اهل‌بیت(ع) را به همه ثابت و بر ای همه تشریح کنند. مبادا این شبهاتی که القا می‌شود مخصوصاً افکار جوانان ما را هدف قرار داده مؤثر واقع شود.

دولتمردان، تهاجم اخلاقی فضاهای مجازی را جدی بگیرند

تهاجم فرهنگی دشمن به این صورت است که گفته‌اند: ما اگر بتوانیم به دو حوزه وارد شویم، می‌توانیم نظام جمهوری اسلامی را ریشه‌کن کنیم. ۱٫ حوزه اعتقادی ۲٫ تهاجم اخلاقی. دشمن می‌خواهد با شبهات عقاید جوانان را متزلزل کند و اعتقاد آنها را نسبت به اسلام و مذهب اهل‌بیت(ع) ضعیف کند، این فضاهای مجازی آلوده هم که به عقیده من متأسفانه هنوز فکری اساسی برای آن نشده و باید بشود، [زمینه ساز آن شده است].

امیدواریم دولتمردان، این تهاجم اخلاقی فضاهای مجازی را جدی بگیرند. این تهاجم یک تهاجم جدی است خانواده‌ها را متزلزل کرده ما آمار داریم اکثریت طلاق‌هایی که واقع شده در اثر همین نفوذ فضاهای مجازی، ارتباطات نامشروعی است که از این طریق در خانواده‌ها پیدا شده. بنابراین باید در مقابل این تهاجم اخلاقی و عقیدتی مثل کاری که امام علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) در عصرخود کردند علما و دانشمندان ما امروز انجام دهند. اگر کوتاه بیاییم هم عقاید جوانان از دست خواهد رفت، هم نظام جمهوری اسلامی و هم کشور. کسانی که که کار به مذهب هم ندارند ولی به کشور علاقه دارند هم باید به این مسئله اهمیت دهند. امیدوارم از اینجا پیامی به همه اندیشمندان فرستاده باشیم که بیایند برنامه امام علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع)را در این شرایط پیاده کنند.

جشنی شادی‌آفرین، بدون هیچ گناه

چه خوب است این جشن. کاری مذهبی که سبب شور و نشاط بدون گناه برای مردم است. بعضی‌ها آمده‌اند شادی و امثال آن را با اسبابی که به گناه آلوده است، آمیخته کرده‌اند، به جای آنکه سراغ آن شادی‌ها برویم روزبه‌روز جشن‌های مذهبی را توسعه دهیم، جشن‌هایی شادی‌آفرین بدون هیچ گناه. به هرحال به همه شما براداران، خواهران، اندیشمندان، دانشجویان، اساتید دانشگاه و علمای محترم یزد به خاطر تشکیل این جشن بسیار پرشور تبریک می‌گویم و از اهالی محترم تشکر می‌کنم. انتظار ما به واسطه خاطراتی که از یزد و مردم محترم یزد داریم این است که موقعیت شهر یزد را [همچنان که بدان شناخته شده است] حفظ کنید. از صمیم دل برای شما و دست‌اندرکاران این اجتماع، دعا می‌کنم».

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.