گفتگو با استاد واعظ موسوی با موضوع بایدها و نبایدهای تربیتی

با حجت الاسلام واعظ موسوی، کارشناس و مشاور امور خانواده و تربیت فرزند در حاشیه دورهمی «یک روز با پدر و مادرها» طرح اوقات فراغت به گفتگو نشستیم که می‎توانید آن را در ادامه مطالعه نمایید.

 

محبوبیت و مقبولیت

وقتی از تربیت فرزندان می‌پرسم می گوید: قبل از تربیت فرزندان رفتار زن وشوهر در خانه مهم است وادامه می‌دهد: پدر ومادر باید با هم چفت باشند. وقتی زن و شوهر با هم مدام  بحث دارند، دیگر چه انتظار می‌رود که  فرزندشان را خوب تربیت کنند.

ادامه می‌دهد:آقایی به من می گفت، من همیشه با خانمم بحث دارم و یک دختر کوچک هم دارم و من در جواب گفتم، به گمان خودت از زندگی با همسرت که خیری ندیدی از فرزندت هم خیر ی نخواهی دید او یا تعجب نگاهم کرد و گفت چرا ازفرزندم خیری نبینم!!!

در جوابش اشاره به این داشتم که فرزندت هر چه بزرگتر شود مشکلاتش بیشتر می‌شود، چون در فضایی متشنج بزرگ شده است.

اگر خوشبختی فرزندانتان را می خواهید باید بحث را قطع کنید حتی اگر حق با شما باشد.

این مسئله اشتباه است. اینکه ما فکر کنیم  چون حق با ما است، پس اجازه داریم بحث کنیم. در روایت ها آمده است در خانواده بحث را قطع کنید حتی اگر حق با شما باشد. چون وقتی بحث می کنید محبوبیت و مقبولیتتان را پیش فرزندتان از دست می‌دهید.

وقتی این دو گزینه از دست رفت آن وقت است که فرزندتان به حرفتان گوش نخواهد کرد، چون دیگر جایگاهی ندارید.

 

 امر و نهی نکنید

به حدی  در امورات فرزندتان دخالت کنید که جایگاه خود را از دست ندهید این را واعظ موسوی می‌گوید و ادامه می‌دهد: ما نباید طوری برخورد کنیم که به حیثیتمان لطمه وارد شود.

پدر ومادر باید پیش فرزند جایگاه داشته باشد. ما  نباید خودمان را ارزان بفروشیم. امر و نهی بیش از اندازه باعث بی توجهی فرزندان می‌‌شود. با نبایدهای زیادمان جرات فرزندانمان را زیاد نکنیم و آنها را وادار به نافرمانی بر علیه خود نکنیم.

پدر ومادرها باید بدانند ساقه اصلی هستند و بچه‌ها برگهای آن هستند. پس باید در کنارهم باشند نه مقابل هم.

بچه ها بیشتر از آن که گوش باشند چشم هستند. ما باید آموزش مسائل تربیتی رابه آرامی وعملی نشان دهیم، نه با استدلال

 

رفتارهای نادرست

رفتارهای نادرست توسط پدر و مادرها باعث ایجاد چه مشکلات رفتاری برای فرزندان میشود؟

می‌گوید: درگیری لفظی پدر ومادر باعث ایجاد بی‌حرمتی از طرف فرزند می‌شود.

در ادامه می‌گوید: متاسفانه پدر ومادرهای امروز به جای ارتباط عاطفی با فرزندانشان مدام در حال پول خرج کردن هستند. در واقع این کار باعث بالا رفتن توقع فرزندان می‌شود.

به جای تعریف از تخریب استفاده می‌کنند این را موسوی می‌گوید و ادامه می‌دهد: پدر ومادر دائم در حال مقایسه فرزندشان با دیگر همسالانش هستند و این آسیب زننده است. ما باید توجه به تفاوتها و تواناییهای فرزندمان داشته باشیم.

راه کارهای موثر در امور تربیتی

از وی در مورد راههای درست فرزند پروی می‌پرسم و می‌گوید: آموزش نیاز اصلی است.

اگر پدر ومادرها قبل از بارداری به مشاوره جهت فرزند آوری مراجعه و نکاتی را در امور تربیتی بدانند، قطعا بهتر از این است که بعد از فرزند آوری تازه تصمیم به آگاه شدن می گیرند. در واقع در امور تربیتی  پدر و مادر نباید سلیقه ای بر خورد کنند. این عدم آگاهی  باعث می شود فرزندان منفعل شوند و آن طور که خودشان می خواهند برخورد کنند.

درادامه می‌گوید: متاسفانه عدم آگاهی  پدر و مادر آسیبهای تربیتی جبران ناپذیری به فرزندان وارد کرده است. ما باید دانشگاه‌هایی برای تربیت دختران و پسران داشته باشیم

می‌گوید: ما رشته مطالعه خانواده را در دانشگاه داریم، ولی آن طور که باید باشد نیست. ما باید، واحدهای عملی و کارگاهی داشته باشیم.

راهکارهایی که می شود در حال حاضر ارائه داد، ایجاد مراکز آموزشی وتربیتی است.

ادامه می‌دهد: ما همانطور که رشته های مختلف تحصیلی  داریم. باید مدارسی هم برای تربیت ذخترانمان برای همسر ومادر شدن وپسرانمان برای همسر و پدر شدن داشته باشیم و این نیازمند به آموزش وپرورش است. متاسفانه بچه‌های ما بزر گ می شوند ولی به بلوغ شخصیتی نمی‌رسند.

متاسفانه مجال ما تمام می‌شود ونکات زیاد دیگری در امر تربیت فرزندان باقی می‌ماند. امیدواریم این مطالب باعث ایجاد انگیزه و آگاهی بیشتر در خصوص فرزند پروری باشد و گامی باشد برای داشتن خانواده‌ای آرام و سالم.

 

گزارشگر: ریحانه بناءزاده

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.