اجرای ۶ هزار برنامه و عملیات فرهنگی در داخل و خارج از کشور

مدیرعامل مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی با اشاره به استقبال بی‌نظیر عاشقان و ارادتمندان به اهل‌بیت(ع) در داخل و خارج از کشور از جشن‌های «زیر سایه خورشید»  گفت: در جریان این طرح ۶ هزار برنامه و عملیات فرهنگی اجرا می‌شود.

مجتبی مختاری در گفت‌وگو با ستادخبری جشن‌های مردمی و بین‌المللی «زیر سایه خورشید» در ابتدا با ارائه گزارشی از تاریخچه برگزاری این جشن‌ها اظهار کرد: جشن‌های زیر سایه خورشید  از سال ۱۳۸۶با حضور کاروان خادمان حرم مطهر رضوی در پنج استان کشور آغاز شد وهم‌اکنون دهمین دوره آن در۳۱ استان کشور و ۳۴ کشور جهان برگزار می‌‌شود.

 

۶ هزار برنامه فرهنگی برای سه میلیون مخاطب

مدیرعامل مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی همچنین به نحوه برپایی این طرح طی سال جاری اشاره‌ کرد و گفت: کاروان‌های فرهنگی- تبلیغی زیر سایه خورشید، درحدود یک هزار نقطه شهری و روستایی در داخل کشور و۱۵۰ شهر جهان حضورداشته و بیش از ۶ هزار برنامه و عملیات فرهنگی در طول دهه کرامت امسال در داخل و خارج توسط این کاروان‌ها به اجرا درخواهد آمد.

وی با اشاره به طیف گستره مخاطبان این برنامه فرهنگی‌ـ معنوی ابراز کرد: قریب به سه میلیون مخاطب به صورت حضوری در ایران و سایر نقاط جهان از این برنامه‌ها استفاده می‌کنند؛ ضمنا بیش از دومیلیون بسته متبرک فرهنگی و تبلیغی برای توزیع در میان مخاطبان جشن‌های زیرسایه خورشید در نظر گرفته شده است.

مختاری، اهم اهداف برگزاری این جشن‌ها را ترویج معارف رضوی، معطر و مزین کردن فضای عمومی جامعه در ایران و سایر کشورهای جهان با نام و یاد حضرت رضا(ع) و نیز فرهنگ، سنت و سیره آن امام رئوف عنوان کرد.

وی همچنین به دیگر اهداف زیرمجموعه این طرح بین‌المللی اشاره کرد و افزود: ترویج و تبلیغ سبک زندگی اسلامی بر اساس معارف و فرهنگ ناب اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) به ویژه معارف، فرهنگ، سنت و سیره امام رضا(ع)، ترویج و بهره‌مندی از سنت حسنه زیارت از راه دور، تقویت و استمرار ارتباط معنوی با امام معصوم(ع)، تقویت جریان‌های جوان مردمی، مؤثر، معتقد، حامی و فعال در جریان و گفتمان انقلاب اسلامی، ترویج نشاط دینی و ایجاد شادمانی با برگزاری مراسم فرهنگی- تبلیغی (در چارچوب شئون اسلامی)، تقویت اتحاد و وحدت اقوام، سلایق، گروه‌ها و تشکل‌های مختلف در پرتوی شعاع معنویت و نورانیت شخصیت وجود نورانی حضرت رضا(ع) و… از جمله اهداف برنامه‌ریزی و برپایی این سلسله جشن‌ها هستند.

 

توجه به مناطق محروم؛ اولویت «زیر سایه خورشید»

مختاری اضافه کرد: نزدیک به ۲۳ برنامه اصلی و ۶ هزار عملیات فرهنگی متنوع در دهه کرامت متناسب با مقتضیات استان‌ها، شهرها و روستاها در داخل کشور و نقاط شهری در خارج از کشور توسط این کاروان‌ها عملیاتی خواهد شد.

وی در ادامه به تشریح سیاست‌ها و رویکردهای انتخاب و اجرای این برنامه‌های فرهنگی-تبلیغی پرداخت و گفت: در انتخاب و اجرای برنامه‌ها به شاخصه‌هایی نظیر سیاست‌های جشن‌های دهه میلاد حضرت رضا(ع) در آستان قدس رضوی، مفاد منشورهفت‌گانه رهبر معظم انقلاب، رهنمودها و تأکیدات تولیت آستان قدس رضوی به‌ویژه در زمینه توجه به مناطق محروم و مستضعف توجه جدی شده است.

مدیرعامل مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی همچنین استفاده از ظرفیت‌های مجموعه‌های جوان، توجه به موضوع بیداری اسلامی، استفاده از ظرفیت نخبگان جوان در سطح کشور و جهان، استفاده از ظرفیت‌ رسانه‌ها برای تبلیغ و پوشش خبری، بهره‌برداری از ظرفیت‌های فرهنگی استان‌ها به منظور هم‌افزایی بیشتر و استفاده از ظرفیت جوانان مومن و انقلابی را از جمله امور مورد توجه در تدوین برنامه‌ها و اجرای آن در جشن‌های زیر سایه خورشید طی سال جاری برشمرد.

وی به اعضا کاروان‌های زیرسایه خورشید و ملاک‌های انتخاب آآنها نیز اشاره کرد و گفت: در این کاروان‌ها، یک مبلغ که از استادان برجسته حوزه و دانشگاه و یا یکی ازمبلغان فعال در حوزه جوانان است، به همراه خدمه حرم مطهرامام رضا(ع) مشتمل بر خادم، کفشدار، فراش، دربان و حفاظ با لباس رسمی خدمت در حرم مطهر و نیز یک نفر به عنوان مسئول کاروان که از فعالان جوان فرهنگی برجسته و دارای سابقه برگزاری برنامه‌های فرهنگی مؤثر است، حضور دارند که به میزبانی یک تشکل محوری و مجری برنامه‌های این جشن‌ها در هر استان که عضو شبکه جوانان رضوی است، فعالیت‌های فرهنگی خود را پیگیری می‌کنند.

مختاری ادامه داد: علاوه بر تشکل محوری هر استان، به تناسب تعداد برنامه‌ها و شهرستانهایی که برای حضور در حرکت زیر سایه خورشید اعلام آمادگی کرده‌اند، تشکل‌های مجری در شهرستان‌ها و روستاها شناسایی و زیر نظر تشکل اصلی و محوری در هر استان انجام وظیفه می‌کنند. امسال بیش از هزار تشکل فعال فرهنگی با همکاری ۱۰ هزار جوان و نوجوان فعال در این زمینه، به عنوان کادر اجرایی در برگزاری این جشن‌ها همکاری می‌کنند.

مدیرعامل مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی در رابطه با ترکیب اعضا کاروان‌های اعزامی در خارج از کشور هم بیان کرد: یک مبلغ از استادان برجسته حوزه و دانشگاه دارای تجربه سفرهای تبلیغی بین‌المللی و صاحب‌نظران حوزه تبلیغ در مبانی دینی و اسلامی و نیز قاری بین‌المللی و طراز اول قرآن از میان خدمه حرم مطهر به عنوان اینکه قرآن کریم محور وحدت و اتحاد درجوامع مختلف اسلامی و دربین مذاهب اسلامی گوناگون است، حضور دارند؛ همچنین مسئول کاروان‌ها از بین فعالان فرهنگی آشنا به موضوعات بین‌المللی و اوضاع کشور مقصد هم در این کاروانها حضور خواهند داشت.

وی به بیان تمایزات دوره اخیر با دوره‌های پیشین پرداخت و گفت: در سال جاری شاهد افزایش ۲۵ درصدی مخاطبان برنامه‌ها و حضور عموم مردم استان‌ها، شهرستان‌ها و روستاها، افزایش ۱۵ درصدی محصولات تولیدی و ارسالی به استان‌ها و شهرستان‌های ایران و کشورهای دیگر، افزایش۲۰ درصدی اجرای برنامه‌های فرهنگی در ایام دهه کرامت و نیز افزایش ۵۰ درصدی اعزام کاروان‌های رضوی به خارج از کشور هستیم؛ ضمن اینکه توجه به مناطق محروم و دیدار با اقشار آسیب‌پذیر و محروم نسبت به سال‌های گذشته در این دوره، مورد تأکید ویژه قرار گرفته است.

 

«زیر سایه خورشید»؛ یکی از بزرگترین عملیات‌های فرهنگی کشور

مختاری با اشاره به اثرگذاری این قبیل جشن‌ها با گذشت ۱۰ سال از اجرای آن در داخل و خارج از کشور یادآور شد: جشن‌های زیرسایه خورشید، جشن‌هایی مردمی و بین‌المللی است؛ تجربه، شواهد و سوابق نشان‌دهنده این موضوع هستند که هر اقدام و سیاست‌گذاری که به نام مقدس اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) و ازجمله با نام و یاد حضرت رضا(ع) صورت گیرد، علاوه بر تبرک و تیمن، دارای برکات و آثار فراوانی از نظر دینی، اجتماعی، فرهنگی، تربیتی، مذهبی و غیره خواهد بود که زبان و قلم از بیان آن قاصر است.

وی اضافه کرد: از آغاز برگزاری این حرکت مردمی و خودجوش، تاکنون شاهد استقبال بی‌نظیر عاشقان و ارادتمندان اهل بیت(ع) در سراسر کشور و خارج از کشور بوده‌ایم چراکه جشن‌های زیرسایه خورشید بعد از عاشورا و اربعین حسینی(ع) به عنوان یکی از بزرگترین عملیات‌های فرهنگی مبتنی بر توان و مشارکت عموم مردم در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر مطرح شده است.

مدیرعامل مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی استقبال و انتظار عموم مردم حتی از ماه‌ها، هفته‌ها و روزها قبل از فرا رسیدن دهه بابرکت کرامت و ایام میلاد حضرت امام رضا(ع) را یکی از مهمترین جلوه‌های زیبا و معنوی این جشن‌ها دانست و افزود: عشق و محبت عموم مردم از شیعیان و مسلمانان گرفته تا بسیاری از فرقه‌ها و مذاهب مختلف اسلامی و ادیان غیراسلامی بر اهل بیت طاهرین(ع) و خاندان پاک و معصوم پیامبر گرامی اسلام(ص) و به طور ویژه به شخصیت و مهربانی حضرت رضا(ع) متمرکز است. این جشن‌ها در طول این سالها واقعاً مردمی بوده و حضور مردم در این جشن‌ها وصف‌ناپذیر است.

وی همچنین از آغاز تلاش جهت علمیات اجرایی جشن‌های زیرسایه خورشید از حدود هشت‌ماه قبل از فرا رسیدن دهه کرامت به منظور انجام هماهنگی‌ها و هم اندیشی‌های لازم جهت بهتر و شایسته‌تر برگزارشدن این جشن‌ها خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی، انتخاب شعارمحوری جشن‌ها، تشکیل شورای علمی، انتخاب هیئت‌ها و تشکل‌های مجری، آسیب‌شناسی برنامه‌ها، استفاده از تجارب سال‌های گذشته، آماده‌سازی آئین‌نامه‌ها، تشکیل جلسات مشورتی و هم‌اندیشی از جمله مراحل اجرای طرح به شمار می‌رود که تاکنون انجام شده است.

مختاری یادآور شد: از همه سازمان‌ها، نهادها، دستگاه‌ها و مجموعه‌های دولتی و غیردولتی از قبیل صدا وسیما، سازمان اوقاف و امور خیریه، معاونت فرهنگی سپاه پاسداران، ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت کشور، وزارت بهداشت و درمان، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف جهان، سازمان بهزیستی کشور، کمیته امداد امام خمینی(ره)، بنیاد شهید و امور ایثارگران، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و به ویژه همه مدیران و دست‌اندرکاران تشکل‌های شبکه جوانان رضوی در سراسر کشور و همه ارادتمندان و دلباختگان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) که صمیمانه و خالصانه به عشق و ارادات به ساحت مقدس آن بزرگواران که در برگزاری این جشن‌ها در سطح گسترده و در محدوده جغرافیایی ملی و بین‌المللی با این مؤسسه همکاری و مشارکت می‌کنند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.