ارائه الگو تربیتی مناسب، راهبرد مقابله با تهاجم فرهنگی

استاد دانشگاه تهران گفت: یکی از راهبردهای مقابله با تهاجم فرهنگی تعریف و ارائه الگوهای تربیتی مناسب از سوی فعالان فرهنگی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسسسه جوانان آستان قدس رضوی، مجید ابهری ظهر امروز در دوره تخصصی و متمرکز تشکل‌های فرهنگی همکار آستان قدس رضوی تحت عنوان «سدید» که با حضور۱۳۰ نفر از مدیران تشکل‌های سراسر کشور برگزار شد به تبیین موضوع آسیب‌های اجتماعی پرداخت و اظهار کرد: هنجار شامل مجموعه قراردادها، آداب و رسوم و قواعد و مقررات می‌شود که برای جوامع قابل احترام است ولی زمانی که به همین هنجارها بی‌توجهی صورت ‌گیرد ناهنجاری شکل خواهد گرفت.

وی ادامه داد: زمانی‌که دامنه ناهنجاری در سطح جامعه گسترش یابد ناهنجاری تبدیل به آسیب می‌شود و در حال حاضردر سطح جامعه ما۱۲۰ نوع آسیب اجتماعی پراکنده است که از این تعداد تقریبا ۲۰ نوع آسیب جامعه را روز به روز بیشتر مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد که باید پیشگیری صورت گیرد.

پدر علوم آسیب شناسی اجتماعی ایران به عوامل ایجاد آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: نخستین علت آسیب‌های اجتماعی اعتیاد است و طبق آمار موثق در سال ۱۳۵۶ از ۳ میلیون جمعیت ایران حدودا یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر سابقه اعتیاد داشته اند اما در حال حاضر یعنی سال ۱۳۹۶ که ایران دارای۸۰ میلیون نفر جمعیت است طبق آمارهای سازمان های مختلف همچون ستاد مواد مخدر، بهزیستی و… حدود ۴ تا ۵ میلیون نفر معتاد وجود دارد که به نظر بنده این آمار‌ها با واقعیت در تضاد است.

ابهری از دیگر آسیب‌های اجتماعی طلاق را به عنوان یک عامل مولد آسیب معرفی کرد و افزود: طلاق موجب به ‌وجود آمدن زنان بیوه و متلاشی شدن بنیان خانواده می‌شود که متاسفانه در شرایط کنونی حدودا ۶۵ درصد نوجوانان و جوانان بزهکار فرزندان خانواده‌های طلاق و متلاشی شده هستند و همین طلاق باعث ایجاد آسیب‌هایی نظیر افزایش بیوه‌های جوان، ازدواج‌های سفید، افسردگی، تن فروشی و… می‌شود.

وی به مقوله کودکان‎کار و کودکان خیابانی پرداخت و ادامه داد: کودکان‎کار و کودکان خیابانی هم جزو عوامل آسیب‌های اجتماعی به شمار می‌روند ولی فعالیت‌های آن‌ها بایک دیگر متفاوت است یعنی کودکان‌کار به صورت قاچاقی و پنهانی در کارگاه‌های زیر زمینی کار می‌کند اما کودکان خیابانی شغل کاذب دارند شامل بزهکاران، خرده فروشان مواد مخدر، جیب زن‌ها و … می‌شوند.

این استاد دانشگاه، خودکشی و مهاجرت را از دیگر آسیب‎های اجتماعی دانست و گفت: خودکشی یعنی مرگ خودخواهانه که باعث پاره شدن ریشه زندگی می‌شود و مهاجرت هم به معنی تغییر مکان جغرافیایی(حاشیه شهر) برای زندگی و کسب درآمد بهتر است که تضارب فرهنگ‌ها را رقم می‌زند.

ابهری پیچیده‌ترین معزل اجتماعی را تکدی‌گری بیان کرد و گفت: تکدی خود به تنهایی آسیب ساز است و جزو پیچیده‌ترین سازمان مافیا در دنیا به شمار می‌رود.

پدر علوم آسیب شناسی اجتماعی ایران در بخش دیگر از سخنانش به آسیب‌های”نو پدید” اشاره و خاطرنشان کرد: شبکه‌های ماهواره‌ای اولین آسیب “نو پدید”به حساب می‌آید چرا که در حال حاضر سیکنال حدودا۳۰۰ شبکه ماهواره‌ای نظیر من و تو، بی بی سی، نشنال جو گرافی و… به زبان فارسی با محوریت اشاعه فساد و فحشا در ایران از طریق “تبدیل LNB” دریافت می‌شود.

ابهری فضای مجازی را جزو دیگر آسیب‌های”نو پدید” خواند و عنوان کرد: فضای مجازی را باید با آموزش در اختیار نوجوانان و جوانان قرار بدهیم چرا که در شرایط فعلی فضای مجازی از طریق کاناهای تلگرامی و… مخاطبان را با شیوه‌های مثبت و منفی اقناع می‌کند بنابراین ما باید با آموزش‌های مفید به جوانان، تهدید‌های فضای مجازی را تبدیل به فرصت کنیم.

وی به ارائه راهکار برای کاهش آسیب‌های اجتماعی پرداخت و افزود: برگشتن به ارزش‌های دینی و معنوی با دانش و ابزار کنونی، ارائه برنامه‌های نشاط انگیز برای نوجوانان و جوانان، استفاده از ابزار‌های پیشرفته امروزی برای پیشگیری، ایجاد عرصه‌ای مناسب برای تخلیه انرژی جوانان و نوجوانان از جمله مواردی است که به تشکل‌های فرهنگی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک می‌کند.

استاد دانشگاه تهران درباره مقابله با تهاجم فرهنگی گفت: یکی از شگرد ‌های جنگ نرم، ارائه الگو تربیتی مناسب به نسل جوان جامعه است و تشکل‌ها باید در این زمینه برای مقابله با تهاجم فرهنگی به جوانان جامعه الگو‌های مناسب معرفی کنند و بنده معتقدم بهترین الگو برای جوان پدر و مادر است چرا که والدین معماران شخصیت خانواده به حساب می‌آیند.
/انتهای پیام سه شنبه ۱۵ اسفند ۹۶

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.