انسانی سالم است که کنترل احساساتش را در دست دارد

استاد و پژوهشگر حوزه گفت: تقوا، مصداق بارز مدیریت احساس است که به معنای نگه‌داری نفس و خواسته‌ها می‌باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسسه جوانان آستان قدس رضوی، کارگاه نوروبیولوژی هیجان و مدیریت احساس، عصر روز چهارشنبه با حضور دکتر صحرایی، استاد دانشگاه و رئیس مرکز تحقیقات اعصاب و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر واسطی، استاد و پژوهشگر حوزه در دانشکده علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

در این کارگاه یک روزه، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر واسطی ضمن اشاره به این روایت که در شرایطی می‌توانید گناه کنید که حساب و کتاب پس ندهید، به هنگام مرگ، آن را قبول نکنید و از روزی خدا نخورید، گفت: وحشتناک‌ترین واقعیت در زندگی که بیش‌ترین تاثیر را بر زندگی دارد، این است که نمی‌توانیم مستقیم از شبکه هستی، زندگی سالمی داشته باشیم.

وی با طرح این سوال که نقطه مشترک تمام شاخص‌های انسان برتر چیست، گفت: انسان سالم، انسانی است که کنترل احساساتش را در دست دارد و این همان نقطه مشترک تمام الگوهای شاخص انسان برتر است. کنترل تمایلات و خواسته‌ها بر اساس واقعیت‌ها را می‌توان تعریفی صحیح از مدیریت احساس دانست.

این استاد و پژوهش‌گر و استاد حوزه گفت: تقوا که به معنای نگه‌داری نفس، خواسته‌ها و تمایلات می‌باشد، مصداق بارز و روشن از مدیریت احساس است و اینطور می‌شود برداشت کرد که هرکس مدیریت احساس با کیفت بیشتری دارد، در نزد خدا گرامی‌تر است، زیرا گستره وجودی پیدا کرده است.

دکتر واسطی ضمن تبیین قواعد حرکت، گفت: هیچ حرکت در این عالم بدون تمرکز رخ نمی‌دهد و  باید نیروها جمع شود تا به یک هدفی واصل شوند به مانند میخی که تا نوک آن تیز نباشد در دیوار فرو نمی‌رود.

در این نشست علمی، دکتر صحرایی نیز ضمن تعریف هیجان که عبارت است از رویکردهایی که با بقا و پرورش نسل ما در ارتباط هستند، گفت: حساسیت سیستم استرس در خانم‌ها بیشتر است که دلیل این است، وجود استروژن بیشتر سبب شده است تا میزان گیرنده‌های CRF در زنان بیشتر باشد.

وی با اشاره به تاثیر مخرب استرس بر بدن گفت: استرس زیاد سبب بروز مشکلات عصبی، افسردگی، دیابت ( نوع ۳) و آلزایمر می‌شود که از این بین، افسردگی در بین خانم‌ها شایع‌تر می‌باشد.

این استاد دانشگاه و رئیس مرکز تحقیقات اعصاب با تاکید بر اینکه استرس یک حالت ذهنی است، گفت: بر مبنای اینکه استرس یک حالت ذهنی است، می‌توان آن را در بُعد فردی هم تعریف کرد. البته مدیریت استرس، یک مدیریت فردی است که می‌توان آن را در یک جمع نیز بهبود بخشید.

یادآور می‌شود سلسله نشست‌های دانشجویی «الگوی سوم»، بر مبنای اندیشه مقام معظم رهبری به جایگاه و ماموریت مهم زن و با هدف تصحیح نگاه جامعه به حقوق زنان، به همت موسسه جوانان آستان قدس رضوی و همکاری تشکل‌های دانشجویی آغاز به کار کرده است.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.