گزارش دخترانه طرح اوقات فراغت / بازی، خلاقیت، آموزش

فراقت و بالندگی

با شروع اوقات فراقت نهادهای مختلف، برنامه‌های خود برای غنی سازی اوقات فراقت دانش آموزان را ارائه می‌دهند. موسسه جوانان آستان قدس رضوی در جریان طرح اوقات فراقت فرزندان کارکنان با ارائه کلاسهای مختلف آموزشی،هنری و فرهنگی با هدف تربیتی کلاسهای خود را آغاز کرده است.در ابتدا سراغ روحی می‌رویم و از او می‌خواهیم در مورد طرح اوقات فراقت توضیحاتی بدهد.

بانک جوائز

این طور شروع می‌کند: ثبت نام دانش آموزان ازطریق سایت صرت گرفته است و تا پایان خردادماه به طول انجامیده است. شروع کلاسها از تیرماه بوده است و برنامه‌ها در چهار بخش ارائه شده است. بخش دختران وپسران جوانه، که از سن ۸ تا ۱۱ سال است و  در حوزه کلاسهای مختلف آموزشی و فرهنگی به صورت مجزا و با استفاده از مربیان مجرب صورت گرفته است و در بخش متوسطه هم برای دختران و پسران از اساتید متخصص در خصوص رشته‌های آموزشی و هنری استفاده شده است.

از دیگر برنامه‌های این طرح بانک جوائز وتشویق دانش آموزان است که در این باره روحی می‌گوید: از آنجایی که دانش‌آموزان در اوقات فراقت هستند باید به بخش تفریحی وتشویقی هم توجه شود که دانش آموزان احساس خستگی نداشته باشند. از این رو بخش جوائز واهداء کارت‌های امتیاز و همچنین اردوهای پایان هفته را در نظر گرفته‌ایم. کلاس‌های اوقات فراقت در روزهای زوج برای دختران و روزهای فرد برای پسران برگزار می‌شود.

بازی و آموزش

سراغ فائزه حیدری مسئول کادر طرح اوقات فراقت دختران میرویم و می‌خواهیم در این خصوص صحبتی داشته باشد، می‌گوید: برنامه‌های آموزشی دختران برای دو گروه سنی جوانه‌ها و دبیرستانی‍ها در حال برگزاری است. کلاس‌های گروه جوانه‌ها در بخش‌های ورزشی، نقاشی، خلاقیت وچهره به چهره که به همراه آموزش قرآن و حفظ و.. صورت می‌گیرد. و در گروه دبیرستان کلاس‌های نقاشی، خطاطی، نمد دوزی، آشپزی و.. هچنین کلاس‌های فرهنگی با موضوعات روانشناسی و طب سنتی و مشاوره فردی ارائه می‌شود.

هدف از برگزاری این کلاس‌ها، کار تربیتی در کنار بازی و آموزش است. این را حیدری می‌گوید و ادامه می‌دهد: هدف ما این بوده است علاوه بر تفریح وسرگرمی در امور تربیتی هم گام برداریم.

ادامه می‌دهد: در این کلاس‌ها علاوه بر آموزش، استعدادیابی هم می‌شود و خانواد‌ه‌ها راحتر متوجه استعداد فرزندشان می‌شوند.

وی اشاره به ادامه کلاس‌ها دارد و میگوید: اگربرنامه‌ای صورت بگیرد و این کلاس‌ها ادامه پیدا کند و بچه ها رها نشوند و ما گروهی داشته باشیم از بچه‌های فعال، قطعا بهتر می‌توانیم به صورت سازماندهی شده گام در پیشبرد اهداف موسسه جوانان داشته باشیم.

او می‌گوید: استقبال بچه‌ها از کلاسها خوب بوده است و همین انگیزه ما را بیشتر می‌کند.

خلاقیت و آموزش

همه به صف در سه ردیف ایستاده‌اند مربی در حال توضیح مسابقه به بچه‌ها است سراغش می‌روم وخودش را سیما فرجی معرفی می‌کند. وی فوق لیسانس بیولوژی و مربی تربیت بدنی است ودر مورد کلاسش بیشتر توضیح می‌دهد: هشت جلسه در کنار چوانه‌ها دختر هستم که این دومین جلسه است. در ابتدا برنامه گرم کردن را داریم وبعد از آن برنامه مسابقه واهداء کارت امتیاز را داریم و طبق امتیازات  در پایان جوایزی را تقدیمشان می‌کنیم. در بخشی ذیگر آموزش بستکبال، والیبال و هند بال را داریم که طبق علاقه و استعداد، بچه‌ها گروهبندی میشوند و اموزشهای لازم داده می‌شود.

سوت پایان مسابقه می‌خورد و او  نفر اول می‌شود کنارش می‌روم  نفس، نفس می‌زند و می‌گوید:خوشحالم که برنده شده‌ام.        درباره کلاسها می‌گوید: تنوع کلاسها خیلی خوب است. کلاس ورزش برایش هیچان انگیز است و انرژی اش را تخلیه می‌کند.

گوشه‌ای ایستاده است و می‌گوید: چون کارت امتیاز داریم همین باعث می‌شود تلاش بیشتری داشته باشم تا امتیازاتم بیشتر شود.

زنگ به صدا در می‌آید. بچه‌ها داخل محوطه می‌شوند. با اینکه زنگ تفریحشان است ولی مربیان در کنارشان هستند و به صورت گروهی بازی می‌کنند

سراغ الهام یوسفی می‌روم او فارغ التحصیل رشته نقاشی است و مربی کلاس خلاقیت است در حال آماده کردن لیست بچه‌ها است از او می‌خواهم بیشتر در مورد کلاس خلاقیت توضیح دهد: در این کلاس سعی کرده ام در قالب بازی سئوالات و مباحثی در حوزه اخلاقی و تربیتی داشته باشم. همچنین بر نامه قصه خوانی داریم به این صورت که بخشی از قصه خوانده می‌شود و در ادامه  از بچه‌ها می‌خواهم ادامه قصه را حدس بزنند و به این صورت بچه ها در گیر می‌شوند و آن چیزی که در ذهنشان ساخته شده است را بیان می‌کنند. در بخشی دیگر  اجرای نمایش را داریم با نکات اخلاقی.

وی در ادمه صحبتهایش می‌گوید: من در اینجا به صورت مستقیم نکته ای را آموزش نمی‌دهم بلکه به صورت غیر مستقیم وخلاقانه این کار صورت می‌گیرد.

مریم یکی از شاگردان در کلاس خلاقیت است ومی‌گوید: من با اجرا نمایش فهمیدم خسیس بودن بد است وباید همیشه به فقرا کمک کنیم.

بچه ها با همکاری هم رحل‌های قرآن را می‌چینند زینب مرتضی زاده مربیشان است و میگوید: اینجا کلاس چهره به چهره است مادر این کلاس آموزش روخوانی وحفظ جزء ۳۰  را داریم در کنار آموزش مباحث تربیتی هم صورت می‌گیرد وبچه‌ها نکاتی را که درگیرش هستند را مطرح می‌کنند و آنها راهنمایی می‌کنم. در این کلاس ارتباط نقش مهمی دارد و اینکه بچه ها به راحتی مشکلاتشان را بیان کنند و جوابشان را بگیرند.

 

گزارشگر: ریحانه بناءاده

 

 

 

 

 

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.