حکیم خیراندیش: باید روزی و غذای حلال را در جامعه فرهنگ‎سازی کنیم

به همت موسسه جوانان آستان قدس رضوی، اولین همایش نقش طب و تغذیه در تربیت نوجوان از سری نشست‏های زندگی از نو برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسسه جوانان آستان قدس رضوی، اولین همایش نقش طب و تغذیه در تربیت نوجوان با حضور مربیان و مشاوران تخصصی جوان و نوجوان برگزار شد.

دکتر حسین خیراندیش، رئیس مرکز تحقیقات حجامت ایران در این همایش گفت: نقش تغذیه در تربیت، موضوعی بسیار جذاب و عالی است چراکه به دلیل نوگرایی در انتخاب موضوع سبب زایش علم نیز می شود.

وی در ادامه گفت: یکی از انتقاداتی که به طب اسلامی می‏ شود این است که شما چگونه با چند حدیث می‌خواهید به مکتبی برای طب برسید که جواب آن آسان است، تمام علوم از یک پایه و اصولی برخوردار هستند که این اصول نیز برای پزشکی شاید از احادیثی که ما در خصوص طب اسلامی در اختیار داریم کمتر باشد.

پدر دوره جدید طب سنتی ایران در ادامه گفت: اگر تربیت را شکل‎دهی تعریف کنیم و مربی را “شکل ‏ده” و مربا را “شکل پذیر”، در حال حاضر عنصری در اختیار ماست که متناسب با شرایط جسمی، می توانیم هر تغییری را در آن‏ ایجاد کنیم، پس به تناسب شرایط و مزاجش، استعداد شکل پذیری متفاوتی دارد.

دکتر خیراندیش با اشاره به تعریف جسم انسان تصریح کرد: انسان را موجودی دو بعدی تعریف می‌کنند که بعد طبیعی و روحانی دارد، بعد طبیعی از ۴ ماده که نقطه اتکا اصلی خاک است، آب، هوا و آتش تشکیل شده است و در پایان بعد روحانی که همان روح است در این عناصر دمیده شد.

وی با بیان این مطلب که نقش پذیری تربیت از لحظه انعقاد نطفه در رحم مادر آغاز می‎شود تاکید کرد: موقعیت اجرام آسمانی در زمان انعقاد نطفه و همچنین تغذیه مادر در دوران حاملگی همگی شاخصه‎های اصلی تربیتی فرد را تشکیل می‎دهند.

رئیس مرکز تحقیقات حجامت ایران گفت : گوشت‎خواری اخلاق آدمی را تند می کند و غلبه دم باعث افزایش شهوت در فرد می شود، این‎ها دستوراتی است که می توان با تغذیه مناسب از بروز و وقوع حوادث مختلف در جامعه جلوگیری کرد.

وی با بیان این مطلب که طب اسلامی و سنتی در تغذیه سالم خلاصه می‎شود و عمدتا در رفتارهای تربیتی انسان نقش آفرین است تاکید کرد: استعمارگران با دانشی که از تبع غذاهای مختلف داشتند در ادوار مختلف مدل غذایی جوامع انسانی را تعیین می‎کردند تا بتوانند با سست و بی رمق کردن افراد جامعه بر آنان مسلط شوند.

دکتر خیراندیش تصریح کرد: اگر بخواهیم جامعه در راستای تربیت دینی قدم بردارد باید روزی و غذای حلال را در جامعه فرهنگ‎سازی کنیم و در مرحله بعد چنانچه جامعه‎ای رشید و جسور می‎خواهیم باید در ترویج استفاده از غذاهای حرارت‎زایی که موجب تخریب نمی‎شود و صفرای لطیف دارد مانند عسل، روغن کنجد و زیتون استفاده کنیم.

شایان ذکر است سلسله نشست‌های «زندگی از نو» با هدف آموزش مهارت‌های زندگی و آگاهی بخشی به والدین، مربیان و مشاوران با رویکرد دینی و بویژه ارائه آموزه های تربیتی دوران نوجوانی توسط موسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار می شود.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.