تشکل‌های جوانان در راستای انقلابی‌ماندن نسل امروز نقش محوری دارند

طی همان روزهای مبارزات انقلاب، دو مسئله انقلابی بودن و انقلابی ماندن در بین مردم رایج بود. در فرمایشات رهبر کبیر انقلاب این دو کلمه را می‌توان دید که فرمودند «انقلابی بمانید». روحیه انقلابی هم منوط به قدم برداشتن در راه آرمان‌های انقلاب اسلامی و داشتن تقوای دینی و سیاسی است.
سی‌وهشتمین سالگرد پیروزی انقلاب ما را بر آن داشت تا پای گفت‌وگو با علیرضا کمیلی؛ عضو شورای مرکزی اتحادیه بین‌المللی امت واحده بنشینیم و سخنان او را در مورد «تفاوت انقلابی بودن و انقلابی ماندن» بشنویم که در ادامه مشروح آن از نظرتان می‌گذرد.

• به نظر شما چه تفاوتی بین انقلابی بودن و انقلابی ماندن وجود دارد؟
حداقل تمایز بین انقلابی بودن و انقلابی ماندن تمایز بین تأسیس و تداوم است. تفاوت انقلابی بودن و انقلابی ماندن، مفاهیم تأسیس و تداوم را بیان می‌کند که خلاصه ایجاد و آغاز این حرکت معمولا آسان‌تر از تداومش است. دلایل متعددی هم دارد. یکی از دلائلش در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی است که موانع بسیار زیاد هم دارد. امیرمومنان(ع) می‌فرمایند «حق در مقام بیان آسان‌ترین و در مقام عمل سخت‌ترین است».
یعنی آغاز یک مسئله معمولا سخت نیست، ولی ادامه دادنش و پای کار بودن آن سخت است. انقلابی بودن به این معنی است که ما باید با افراد و موانع بسیار درگیر شویم؛ این یعنی صبر و استقامت که خیلی‌ها ندارند. لذا این دو مفهوم مصداق حدیث امیرمومنان(ع) است که تفاوت زیادی دارد.

• چرا انقلابی ماندن مهمتر از انقلابی بودن است؟
یک حرکت اگر بخواهد به نتیجه برسد، تداومش نتیجه آن را تضمین می‌کند. اقدامی نیست که در یک مدت کوتاه به نتایج شگرفی برسد. ما وقتی که ادعا کردیم این انقلاب باید منجر به تمدن‌سازی اسلامی بشود، یعنی قطعا چندین سال کار می‌برد نه اینکه چند روز باشد و تمام شود. از جنبه فردی هم همین‌طور است.
انسانی که می‌خواهد کاری از خودش را برای بشریت ثابت کند، باید در یک مدت زمان طولانی یک حالتی به صورت ملکه در خودش در بیاورد تا بتواند اثربخش برای اطرافیانش باشد. در یک بازه کوتاه مدت ثمربخشی تضمین نمی‌شود.

• بهترین معیار برای ماندگاری انقلابی بودن و انقلابی ماندن چیست؟
معیار اصلی آن است که شاخصه‌های اصلی و اولیه هیچ وقت از یادها فراموش نشود. مدام خودمان را با آن اهداف اولیه بسنجیم؛ چقدر از انقلابی ماندن فاصله داریم یا چه اندازه نزدیک شدیم. ما باید خودمان را با اندیشه و خط مشی که رهبر کبیر انقلاب برایمان ترسیم کردند، تطبیق دهیم. حمایت از محرومان، اجرای عدالت اجتماعی، تحقق عبودیت الهی، بحث اسلام ناب و اسلام آمریکایی، ضدیت با جریانات متحجر و جریانات لیبرال متفکر از جمله اصول و معیارهایی هستند که در اندیشه امام(ره) متبلور بود و رهبر معظم انقلاب نیز بیان کردند که باید معیار شود و ما نسبت به آن‎ها خودمان را مدام با استکبارستیزی بسنجیم.
همه باید هم از نظر فردی و هم جمعی دغدغه داشته باشند. این معیارها هویت اصلی انقلاب است و همه باید دغدغه این هویت را داشته باشند، یعنی باید دولت، مردم، نهادهای انقلابی حوزه و دانشگاه خودشان را با این معیارها بسنجند.

• با توجه به دغدغه رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم صیانت از شور انقلابی، انقلابی عمل کردن و انقلابی‌گری، پیشنهاد شما برای حفظ این روحیه چیست؟
ما در ساحت نظری باید سعی کنیم، مدام ارزش‌های انقلاب را بازخوانی و تبیین کنیم. تلاش بر تفصیل داشته باشیم تا از اجمال در بیاید. در ساحت عملی هم خیلی کارها بشود. ما باید کوشش کنیم؛ الگوها و طرازهای انقلاب را همیشه به عنوان شاخص معرفی کنیم. شهدا و بزرگان ما باید به عنوان شاخص معرفی شوند و مدام جلوی چشم جامعه باشند. شهدا چراغ‎های روشن انقلاب هستند. علوم بشود که این رفتارها باید ملاک قرار گیرد تا این شور انقلابی بماند.
نهادهای مردمی باید فعال شوند. چون بدنه مردمی درگیر مصلحت‌ها و بروکراسی اداری نیست.
لذا صادقانه‌تر و بدون دغدغه وارد میدان دفاع از انقلاب می‌شوند. مردم باید نقش صیانتی خودشان را انجام دهند و با نظارت بر مسئولان و مطالبه از مسئولان خط مرزها را مشخص کرده و انحرافات را تذکر دهند و بتوانند نقش خودشان را به عنوان مجریان اهداف انقلاب در جامعه توسعه بدهند.

• تشکل‌های جوانان رضوی چگونه باید در راستای انقلابی‌ماندن نسل امروز گام بردارند؟
تشکل‌ها به دلیل اینکه بدنه‌های مردمی هستند، نقش محوری دارند. رهبر معظم انقلاب در این چند سال خیلی تأکید بر نقش‌آفرینی تشکل‌ها دارند. اگر این  تشکل‌ها بدانند چقدر نقش‌شان محوری است، بیش از این نقش‌آفرین خواهند بود.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.