جشن‌های زیر سایه خورشید

موسسه جوانان آستان قدس رضوی، همواره به دنبال آن بوده است که در نشر و گسترش سنت و سیره رضوی به عنوان رسالت اصلی آستان قدس رضوی اقداماتی را انجام دهد. در همین راستا، توسعه، جهت دهی و حمایت محتوایی از برگزاری جشن های مردمی دهه کرامت نیز به عنوان رویکردی مناسب برای افزایش معرفت و همچنین شور، شعور و نشاط دینی و معنوی، با محوریت ترویج سبک زندگی دینی، از  سال ۱۳۸۶ تا کنون طرح زیر سایه خورشید را برگزار می کند.

با توجه به اهمیت فراوان توسعه و ترویج موضوع زیارت به عنوان بزرگ ترین قدرت نرم شیعه و نظر به تحولات مهم جهانی و نقش حیاتی شیعه انقلابی و با وجود تبلیغات گسترده اسلام وهابی و آمریکایی، اهمیت ترویج عالمانه موضوع زیارت به عنوان نقطه عطف و طلایی وحدت اسلامی میان فرق مختلف در راستای تقویت و مرکزیت جمهوری اسلامی به عنوان ام القرای جهان اسلام، ضرورت داشته است؛ از ظرفیت کم نظیر طرح زیر سایه خورشید در عرصه های تبلیغ جهانی اسلام ناب نیز بهره برده شود.

برگزاری این جشن ها که خود گامی در راستای نهادینه کردن حضور مردمی دربرپایی برنامه هایی در حوزه دین و اعتقادات مردم و همچنین حضور گروه فرهنگی/ تبلیغی متشکل از مبلغ (روحانی گروه) ، خادم (قاری، مداح) ، درشهرها، استان ها و کشورهای مختلف، باعث می شود که رایحه و عطر خوش رضوی به ارادتمندان و شیفتگان امام رئوف (ع) به خصوص آنها که توفیق حضور در مشهد را نداشته اند، منتقل شود و شوق زیارت و اطاعت از امام معصوم در وجودشان متبلور گردد.

همزمان با ایام دهه کرامت گروه تبلیغی متشکل از مبلغ (روحانی گروه) خادم( قاری، مداح) به همراه مسئول گروه با همراه داشتن پرچم متبرک آستان قدس و محصولات فرهنگی و هدایای متبرک (نمک، نبات و…) به استان های مختلف کشور و همچنین بعضی از کشورهای خارجی اعزام و در برنامه هایی که توسط تشکل های مردمی اجرا می شود حضور پیدا می کنند.

گروه های تبلیغی پس از ورود به استان ها/کشور های مورد نظر، در برنامه های مختلف مردمی که با یاد و نام امام رضا (علیه السلام) تشکیل شده است شرکت می کنند و براساس منظومه محتوایی طرح و همچنین دستورالعمل های مربوطه به انجام برنامه های فرهنگی تبلیغی از جمله سخنرانی (توسط مبلغ اعزامی) مداحی و قرائت زیارت امام رضا علیه السلام (توسط خدام) و همچنین اقدام به توزیع هدفمند محصولات فرهنگی و تبرکی می کنند.

در زمان حضور گروه در سطح استان/ کشور مورد نظر برنامه های متعددی برگزار می گردد، که علاوه بر شرکت در مراسم استقبال و جشن های بزرگ مردمی با جامعه مخاطبی در دیگر برنامه های تنظیم شده از جمله: زیارت مزار شهدا و دیدار با علما و ملاقات با خانواده شهداء، عیادت از بیماران بیمارستان ها ،حضور در مناطق محروم و… حضور معرفتی و معنوی ویژه ای خواهند داشت.