حالا وقت همفکری، همدلی و هم افزایی است

در روزهای برفی بهمن ‌ماه، شهر بهشت میهمان زائرانی با دغدغه‌ای مقدس است. صد تن از بانوان از اقصی نقاط کشورمان به دعوت موسسه جوانان آستان قدس رضوی به نخستین گردهمایی تشکل‎های فعال در حوزه دختران قدم گذاشته‌اند تا سوغاتی معنوی از جوار مرقد منور حضرت رضا(ع) به شهر و دیارشان ببرند. سفیرانی که ره‎آوردی از جنس فرهنگ اسلامی دارند. سالن نشست، مملو از بانوان جوان و با انگیزه‌ای ا‌ست که بانشاط کنار همدیگر گرم بحث و گفت‌وگو هستند. گروهی درباره کیفیت برگزاری همایش، برخی درباره مباحث مطروحه در چند روز برگزاری این برنامه‌ها و دسته‌ای هم در حال آشنایی و ایجاد ارتباط با فعالان فرهنگی استان‌های مختلف حاضر در مراسم هستند. با وجودی که از ۳۱ استان کشور در این برنامه سراسری حضور به هم رسانده‌اند، اما انسجام و یک‌دستی خاصی در میان‌شان موج می‌زند و این را می‌توان از هدف گرد آمدن این جمع دریافت. همگی برای کسب تجربیات جدید و انتقال آموخته‌های خود به دیگر دوستان و همکاران‌شان مشتاقند. از ایشان که دلیل حضورشان پرسیده می‌شود، سوای اشتیاق برای پابوسی حضرت ثامن‌الحجج(ع)، آشنایی با مدیران موفق و مؤسسات برجسته استان خراسان رضوی به عنوان پایتخت معنوی کشور و یافتن نقاط قوت و ضعف خود را از پس سه روز گردهمایی صمیمانه انتظار دارند.

 

پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی هدف ماست

حدیث بنی‌عامریان، یکی از فعالان حاضر در این همایش منتظر آغاز مراسم است. خودش را از اهالی خون‌گرم و مهربان شهرستان سنقر کرمانشاه و مشاور خانواده معرفی می‌کند. وی مدیر موسسه مردم‌نهاد “بایان کایناک” ویژه خدمت‌رسانی به دختران جوان است و درباره فعالیت‌های موسسه‌اش این طور توضیح می‌دهد: «بیش از ۱۰ سال از آغاز فعالیت ما در حوزه خدمت به زنان شهرمان می‌گذرد. موسسه ما خدماتی از قبیل مشاوره ازدواج و خانواده، فرزندآوری، پرورش فرزندان، ارتباطات، آموزش مهارت‌های ورود زنان به اجتماع و… را ارایه می‎دهد. ما برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تلاش می‌کنیم.» وی درباره نقاط قوت و ضعف برنامه می‌گوید: «همایش مثبت و هدف‌مندی است که می تواند با مطرح کردن مباحث تخصصی‌تر در زمینه دختران و فعالیت‌های قرآنی و مذهبی در سطح اجتماع بهتر و بهتر هم بشود.»

جمع دیگری از حاضرین نشست، از خطه سرسبز بروجرد در استان لرستان آمده‌اند و فعالان جمعیتی هستند که به عطر سرور بانوان عالم مزین است. مینا گودرزی، ۱۷ سال است در جمعیت اسلامی زنان کوثر فعالیت می‌کند. او کارآفرینی، فعالیت‌های فرهنگی، علمی، ورزشی، آموزشی و مهارت‌های زندگی را از جمله امور مورد توجه جمعیت کوثر عنوان می‌کند. نظرش را درباره همایش این‌چنین می‌گوید: «به عنوان اولین گردهمایی خوب است. ولی به نظرم باید در نشست های بعدی از فشردگی برگزاری برنامه‌ها کم کرد. چنین نشست هایی بهترین فرصت برای تعامل نمایندگان استانها با هم برای اطلاع از نقاط قوت و ضعف فعالیت‌های فرهنگی در استانهای متبوع‌شان است که باید در گردهمایی بعدی مجال بیشتری به آن داد.»

 

همفکری فعالین فرهنگی برای رفع بحران‌های پیش رو

مریم طاهری، از دیگر میهمانان این نشست سراسری است که با ‌گشاده‌رویی درباره موسسه خود توضیح می‌دهد. بیشتر از ۲۳ سال ندارد ولی خودش را جانشین مدیرعامل موسسه قرآن و عترت طاها معرفی می‌کند. از استان بوشهر، کیلومترها راه را بر خود هموار کرده‌ تا قدمی هر چند کوتاه در مسیر دین مبین اسلام بردارد. برگزاری آزمون‌های قرآنی، جلسات تبیین مفاهیم عترت، مهارت‌های زندگی، کمک‌های قبل و بعد از ازدواج را برخی از اقدامات مرکز خود نام می‌برد. وی در خصوص نحوه برگزاری این همایش بیان می‌کند: «به نظرم اصلی ترین وظیفه چنین گردهمایی هایی، همفکری فعالین فرهنگی در جهت ارائه راه‌حل‌ برای رفع بحران‌های پیش روی دختران جوان است. ظرفیت فرهنگی بچه‌های فعال فرهنگی در مشهد بسیار بالاست که می‌تواند در فرصت‌های مختلفی مورد بهره‎برداری ما و استانهای دیگر هم قرار بگیرد.»

 

سارا صالحی / آستان نیوز

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.