خدا محوری تنها راه نجات بشر از چالش های زندگی است

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت معصومه (س) قم با بیان اینکه بی توجهی به نقش مادری و همسری  مهمترین چالش در حوزه زنان است، گفت: خدا محوری تنها راه  نجات بشر از چالش های زندگی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسسه جوانان آستان قدس رضوی، مریم معین الاسلام در  نشست‌ دانشجویی «الگوی سوم» که به همت موسسه جوانان آستانقدس رضوی و با همکاری تشکل های دانشجویی، جامعه اسلامی، بسیج دانشجویی و نهاد رهبری دانشگاه فردوسی مشهد، با موضوع «تزاحم نقش ها مادری، حق یا تکلیف؟! » در دانشکده ادبیات آمفی تأتر شریعتی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: اگر در بین  مسئولیت های زنان  در دو حوزه اجتماعی و مادری تعارض ایجاد شود اولویت با مسئولیت مادری و همسری است.

معین الاسلام  گفت: امام خمینی (ره) می فرمایند:« همان طور که قرآن انسان ساز است، زن هم انسان ساز است» لذا پیرو این صحبت، کارهایی که در راستای انسان سازی است، باید مناسب با ساختار زنان باشد.

وی با اشاره به اینکه نگاه های دین اسلام به زن متعالی است، افزود: وجود زن  به جامعه حیات معنوی و واقعی می بخشد پس باید این مخلوق انسان ساز  از آرامش و فراغت کافی برخوردار باشد.

این کار شناس در امور زن و خانواده در رادیو معارف با بیان اینکه در مباحث فقهی سه نظر در مورد حق و تکلیف لحاظ شده است، تصریح کرد: برخی قائل به حق و برخی قائل به تکلیف اما نظر سوم هم قائل به حق و هم قائل به تکلیف هستند که از نگاه اسلام نظر سوم قابل قبول است چرا که هر جا حق ایجاد شود تکلیف نیز ایجاد می شود.

وی خاطر نشان کرد: حضور اجتماعی زنان در صورتی از نظر اسلام مجوز دارد که با مسئولیت اصلی آن ها یعنی مادری و همسری، تعارض نداشته باشد و از نگاه  اسلام حضور زن در فعالیت های اجتماعی نه تنها ایراد ندارد بلکه تکلیف است.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت معصومه(س) قم گفت: اسلام می گوید زن باید اصالت را به مادری و همسری بدهد و اگر حضور در اجتماع مشکلی در انجام وظایف وی ایجاد نکند می تواند فعالیت اجتماعی هم داشته باشد.

این استاد دانشگاه افزود: روایتی مشهوری در این باره کار خانه و بیرون از خانه است که زمانی حضرت فاطمه (س) از پیامبر اکرم (ص) خواستند کارها را تقسیم کنند و وقتی پیامبر کارها را تقسیم کردند و گفتند کارهای داخل منزل با فاطمه(س) و کارهای بیرون منزل با علی(ع) ، عکس العمل حضرت فاطمه (س) این بود که گفتند خدا می داند که من چقدر خوشحال شدم که پیامبر خدا کارهای مردانه را از دوش من برداشت لذا از این روایت مشخص می شود کار مردانه هیچ تناسبی با ساختار زنان ندارد.

وی افزود:  زنان مسلمان در طول تاریخ نشان داده اند که هنرمندانه می توانند هر دو مسئولیت را انجام دهند و علاوه بر این که می توانند یک مادر خوب و همسر خوب باشند، قادرند یک فعال اجتماعی نیز باشند  اما اگر به هر دلیلی توانایی عمل به هر دو را نداشته باشد باید به مسئولیت اصلی خود همان مادری و همسری بپردازد.

این استاد دانشگاه گفت: حضور زن های ایرانی  در کارهای علمی و در عین حال با انجام وظایف مادری و همسری  موجب می شود زن های ایرانی الگویی برای تمام زن های جهان معرفی شوند لذا دشمن از این قضیه که زن مسلمان الگوی تمام زنان جهان شود سخت به وحشت افتاده است.

معین الاسلام با اشاره به اینکه اگر همه محاسبات زندگی زن و مرد در زندگی بر اساس خدا محوری صورت بگیرد هیچ مشکلی در زندگی آنان پیش نخواهد آمد، گفت: در مکتب اسلام  زن و مرد در زندگی مشترک باید تعامل داشته باشند نه در مقابل همدیگر قرار بگیرند.

وی افزود: دین اسلام به معنای واقعی از حق زن حمایت کرده است و دستورات  و مفاهیم دینی در باره زنان زمینه کاهش اضطراب و حفظ اصالت مادری و همسری را  برای زنان فراهم کرده است چرا که مادری و همسری ریشه در وجود زن دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت معصومه(س) قم گفت: امروز باید مسئله زنان و چالش های بوجود آمده در حوزه مادری و فعالیت های اجتماعی با پشتوانه عمیق و بکار گیری دستورات مبتنی بر شرع و فطرت پی گیری شود.

استاد معین الاسلام در ادامه با بیان اینکه  یکی از عالی ترین نمونه و الگو ها  حضور حضرت فاطمه زهرا (س) در عرصه ها و مقطع های مختلف زندگی  است، اظهار کرد: الگو های دینی ما با حضور در عرصه های سیاسی و اجتماعی دشمنان دین را به چالش می کشاندند.

وی با بیان اینکه ساختار روحی و روانی زنان با مردان  متفاوت است و باید  این تفاوت ها را بپذیریم، گفت: زنان تا می توانند باید متناسب با ساختار روحی روانی خودشان  مسئولیت اجتماعی  را قبول کنند چرا که خداوند عالم مهم ترین مسئولیت یک زن را در عالم، تعلیم و تربیت قرار داده است لذا باید توجه داشته باشیم که مهمترین راهبرد از نگاه دین برنامه ای است که خداوند برای ما تنظیم کرده است.

همچنین در این نشست فاطمه علیزاده؛ عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی نو اندیش و منا تکاورنژاد؛ فعال دانشجویی به مناظره و نقد نظرات همدیگر در باره تزاحم نقش ها مادری ، حق یا تکلیف؟! پرداختند.

یادآور می‌شود؛ سلسله نشست‌های دانشجویی « الگوی سوم » به همت موسسه جوانان آستان قدس رضوی و تشکل‌های فعال دانشجویی و با حضور اساتید کشوری در دانشگاه‌های سطح شهر برگزار می‌شود.

 

برای مشاهده گزارش تصویری، اینجا کلیک کنید

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.