در بحث فرهنگ، مسئله نفوذ‌پذیرها از نفوذی‌ها مهم‌تر است

محمدحسین صفار هرندی: نفوذ انواع مختلفی دارد؛ ازجمله امنیتی، نظامی، سیاسی و فرهنگی. دشمنان ما با نفوذهای بسیاری برای ضربه‌زدن به جمهوری ‌اسلامی تلاش کردند، اما امروز نمی‌توانند مانند گذشته از راه نفوذ نظامی و امنیتی به ما ضربه بزنند؛ زیرا می‌دانند آمادگی دفاعی ما قابل‌قیاس با دوران ابتدای پیروزی انقلاب و اوایل دوران دفاع مقدس نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در یکی از سلسله‌جلسات بزم اندیشه با موضوع «دشمن‌شناسی فرهنگی» که در مؤسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان‌قدس‌رضوی برگزار شد، با اشاره به نفوذ سیاسی در اوایل انقلاب گفت: در اوایل دوران پس از پیروزی انقلاب چندین مرتبه نفوذ سیاسی در کشور رخ داد، اما به‌تدریج با حضور ارکانی مانند شورای نگهبان نفوذ سیاسی ریشه‌کن شد؛ زیرا شورای نگهبان با طرحی با عنوان نظارت استصوابی از ورود افراد بدون صلاحیت به پست‌های کلیدی جلوگیری می‌کند.

این کارشناس مسائل فرهنگی با اشاره به افرادی که سابقه خوب و انقلابی داشتند و زیر شکنجه‌ها مقاومت می‌کردند، ولی امروز مواضعشان انقلابی نیست، یادآور شد: لازم نیست برای این افراد از صندوقچه، پرونده بیاوریم که ایشان از قدیم منحرف بوده‌اند. واقعیت این است که اغلب این‌ها واقعا انقلابی بودند، اما بعدا از این مسیر جدا شدند؛ مانند زبیر که به تعبیری از اهل بیت(ع) بود، اما بعدا توسط فرزندش منحرف شد.

صفار هرندی با بیان اینکه شناخته‌شده‌ترین شکل نفوذ، نفوذ نظامی است، گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در شرایط کنونی، نفوذ در بدترین شکل در حوزه فرهنگی رخ داده است و باید توجه داشته باشیم که توهین به ارزش‌های دینی و انقلابی محصول نفوذ فرهنگی است.

وزیر فرهنگ دولت نهم با تأکید بر اینکه دشمنان متوجه شدند که در عرصه‌های امنیتی، نظامی و سیاسی نمی‌توانند نفوذ کنند، تصریح کرد: آن‌ها با محاسبات دقیق متوجه شدند که بسیاری از مشکلات آن‌ها ناشی از نفوذ فکری و فرهنگی ایران در منطقه است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه افزود: نفوذ فرهنگی یک هیولای ناشناخته نیست، بلکه برای مقابله با نفوذ فرهنگی باید دانایی و اطلاعات در دستگاه‌های رسمی افزایش یابد و توجه داشته باشیم که در بحث فرهنگ، مسئله نفوذ‌پذیرها از نفوذی‌ها مهم‌تر است.

وی با اشاره به اینکه در این روند ازجمله راه‌های نفوذ دشمن را می‌توان در سطح رهبری جامعه تصور کرد، گفت: با توجه به جایگاه رفیع  و تأثیرناپذیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، بی‌تردید دشمن می‌داند که از طریق رهبری فعلی نمی‌تواند تأثیر و تغییری را که می‌خواهد محقق کند، بنابراین تلاش در تأثیرگذاری در جریان رهبری آینده را در دستورکار قرار می‌دهد که نمونه‌ این تلاش را در انتخابات اخیر مجلس خبرگان رهبری مشاهده کردیم.

صفار هرندی در ادامه به تغییر سبک زندگی در اوایل دهه۷۰ اشاره و تصریح کرد: از اوایل دهه۷۰ دشمن تغییر در سبک زندگی مردم را هدف خود قرار داده است تا به جمهوری اسلامی نفوذ کند. نمی‌توان گفت مسئولانی که این روزنه را از راه تبلیغات باز گذاشتند، خائن بودند، اما شاید برخی افراد از روی نادانی این فرصت را برای دشمن ایجاد کردند. در آن زمان برخی در نماز جمعه می‌گفتند، بعد از جنگ بگذارید مردم راحت باشند.

این کارشناس مسائل فرهنگی با قبول اینکه بعد از جنگ، سختی‌ها برداشته می‌شود، ادامه داد: درست است که باید آثار سختی دوران جنگ را برطرف کنیم، اما وقتی مردم را به دنیا دعوت می‌کنید، عوارضی دارد و تبدیل به سبک زندگی می‌شود. وقتی دنیاطلبی بیاید، ازسوی دیگر ایثار، قناعت و خودکفایی از بین خواهد رفت.

وی افزود: کسانی که مروج دنیاطلبی در میان مردم شدند، باید استغفار کنند. وقتی یک نوع سبک زندگی ایجاد شد، یک نوع تفکر هم ایجاد می‌شود و این نگاه امروز می‌گوید چه اشکالی دارد برای رفع نیازهایمان دستمان را پیش کفار دراز کنیم؟

صفار هرندی با بیان اینکه مسئله جمعیت جدی است و ما در آینده‌ای نه‌چندان دور رشد منفی جمعیت را خواهیم داشت، تصریح کرد: رشد معکوس جمعیت در سال‌های آینده سبب افزایش جمعیت پیر و مصرفی ایران خواهد شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: رهبر انقلاب در سال‌های گذشته فرمودند، نرخ باروری باید به ۲٫۷درصد برسد و سپس متوقف شود، اما به‌دلیل اشتباهات دست‌اندرکاران نرخ باروری در ایران به ۱٫۸درصد رسید و این میزان به معنی حرکت در لبه مرزهای خطر بود.

وزیر سابق فرهنگ با اشاره به اینکه درحال حاضر نرخ باروری به ۱٫۹درصد رسیده است، گفت: این تغییر تحت‌تأثیر حکم ولی‌فقیه بر مردم است و درواقع نشان می‌دهد مردمی که درباره رهبری نگاه سالمی داشته باشند، به نفوذ تن نمی‌دهند.

 

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.