راه موفقیت جریان انقلابی، فعالیت شبکه‌ای است

موسوی گفت: جریان انقلابی باید همدیگر را در فضای مجازی پیدا کند، باید آمادگی داشته و فعال باشیم، برای مؤثر بودن باید شبکه داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مؤسسه جوانان آستان قدس، سید نظام‌الدین موسوی امروز در دوره تخصصی متمرکز تشکل‌های فرهنگی همکار آستان قدس رضوی «سدید»، در تبیین مفهوم نوظهور «فتنه زرد»، به بیان سیر تاریخی شکل‌گیری رسانه‌ها در جریان انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار کرد: در ماه‌های منتهی به پیروزی و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی، موج و جریانی رسانه‌ای وجود داشت که در قامت مکتوب، شنیداری و دیداری تعریف می‌شد.

وی ادامه داد: رادیو و تلویزیون در مقطع پیروزی انقلاب و ماه‌های منتهی به آن در اختیار رژیم و حکومت بود و روزنامه‌هایی همچون کیهان و اطلاعات که نوعاً حکومتی نبودند اما رسماً با سیستم حکومتی مرتبط بوده و عمل می‌کردند.

معاون ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی با بیان این‌که با پیروزی انقلاب اسلامی و ایجاد فضایی آزاد، شاهد شکل‌گیری حجم وسیعی از رسانه‌ها در کشور بودیم، افزود: این رسانه‌ها به نحوی رشد کردند که هر گروه و گروهکی در یک دانشکده دانشگاه تهران شروع به انتشار نشریات مختلف کردند، اساتید تجارب خود را به داخل کشور وارد کردند و شاهد ایجاد موج عظیم رسانه‌ای در کشور بودیم که بخش عمده هدف این رسانه‌ها، ایجاد مانع و انحراف در مسیر انقلاب بود.

وی با بیان این‌که هیچ‌یک از دسته‌ها و گروه‌ها در ابتدای انقلاب در رهبری انقلاب شک و تردید نداشتند، خاطرنشان کرد: در این‌که حکومت، اسلامی است کسی تردید نداشت اما این رسانه‌ها موجی سنگین و وسیع ایجاد کردند تا انقلاب را یا دچار بن‌بست و یا انحراف کنند؛ نیروهای انقلابی در بنیان دانشگاهی خیلی قدرت مانور نداشتند و چپ‌ها و کمونیست‌ها در این عرصه جولان می‌دادند.

موسوی خاطرنشان کرد: کسی مثل مسعود رجوی و کادر مرکزی مجاهدین، در ماه‌های منتهی به پیروزی انقلاب آزاد شدند، همان زمان نیز نامه‌ای به امام خمینی (ره) نوشتند و گفتند ما را به‌عنوان قطره‌ای از دریای بیکران سربازان خود قبول کن اما در نهایت، هدف این بود که در انقلاب انحراف ایجاد کنند و اجازه ندهند انقلاب در مسیر خود حرکت کند.

وی با بیان این‌که پیش از انقلاب، جز سرمایه رهبری امام راحل چیز دیگری نداشتیم اما امروز رسانه‌ها، صداوسیما و فضای مجازی را در اختیار داریم.

معاون ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی به شکل‌گیری رسانه‌های زنجیره‌ای و سازماندهی شده در کشور اشاره کرد و گفت: سال ۷۶ دو جریان به‌ظاهر متعارض در دوم خرداد به هم رسیدند، رسانه‌های طیف کارگزاران و طیف به‌اصطلاح چپ که جماعتی را به اسم اصلاحات پدید آوردند، از دل این جریان، روزنامه‌های متعدد و متکثر خارج شد که گفتمان جدیدی را تحت عنوان جامعه مدنی جلو بردند.

وی با بیان این‌که این دو نگاه، مسیری متفاوت دارند که به هدفی مشترک ختم می‌شود، گفت: گنجی می‌گفت باید برویم به سمت جمهوریت محض، از اسلام حکومت درنمی‌آید اما طیف سعید حجاریان می‌گفتند به‌سادگی و به‌یک‌باره نمی‌توان اسلام را کنار گذاشت، فرایندی تحت عنوان مشروطه تعریف شد که با استراتژی فتح سنگر به سنگر خاک‌ریزهای نظام حرکت می‌کردند، معتقد بودند باید آرام‌آرام جلو برویم، خاک‌ریزهای متعلق به نظام و ولایت را بگیریم تا طی چند، خودبه‌خود جمهوریت محض ایجاد شود.

موسوی اظهار کرد، سال ۷۶ تحلیل غلطی از شرایط اجتماعی کشور داشتند، فکر می‌کردند همه چیز تمام شده و تصور کردند همه‌کسانی که به آقای خاتمی رأی دادند، مقابل جریان حکومت دینی هستند.

وی با بیان این‌که از اوایل دهه هشتاد، رسانه‌های مکتوب به‌واسطه وجود پدیده‌اینترنت رو به افول رفتند و شاهد ایجاد موج جدید در فضای مجازی بودیم؛ در این بخش بعد از ضربه‌ای که رسانه‌های انقلابی از رسانه‌های مکتوب به‌عنوان رسانه‌های زنجیره‌ای خورد، توانست در حوزه خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری حرکت‌های خوبی داشته باشد و پا به‌پای جریان مقابل جلو بروند، اگر به رسانه نپردازیم، از جریان رسانه‌ای ضربه می‌خوریم.

معاون ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی تصریح کرد: جبهه انقلاب رویش‌های خوبی در فضای مجازی داشت اما موج سوم تخریبی که شکل‌گرفته نیز در فضای مجازی است؛ آنچه تحت عنوان فتنه زرد از آن یاد می‌شود، عبارت است از آنچه در شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم.

وی ادامه داد: خرد رسانه‌ها به‌تدریج رسانه‌های رسمی را کنار می‌گذارند، کانال‌های تلگرامی، توئیتر، فیس‌بوک و اینستاگرام ماهیت رسانه را تغییر دادند که نمونه آن را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شاهد بودیم؛ زمانی که ترامپ رئیس‌جمهور شد، ۱۳ میلیون فالور داشت که رسانه‌ها از این ظرفیت غافل بودند، هیچ‌کدام از جریان اصلی رسانه‌ها به این اندازه دنبال کننده ندارند.

موسوی خاطرنشان کرد: با وجود این‌که رهبر معظم انقلاب تأکید کردند «اگر من رهبر جمهوری اسلامی نبودم، مسؤول فضای مجازی کشور می‌شدم»، سیستم و کلان نظام اقدام و حرکت جدی در این حوزه صورت نداده است، آمادگی در کشور برای مواجهه با موج فضای مجازی وجود نداشت، پدیده‌ای که مبنایش تحریف است.
وی با تأکید بر این‌که فتنه زرد روی دروغ سرمایه‌گذاری می‌کند، گفت: این رسانه‌ها واقعیت را منتقل نمی‌کنند بلکه خلق واقعیت می‌کنند و عده‌ای نیز این واقعیت‌های ساخته‌شده را می‌پذیرند؛ امروز جامعه شبکه‌ای شکل‌گرفته و تا بستر روستاها نیز پیش رفته است که می‌تواند بسیاری از بنیان‌ها را به هم بریزد، اگر برای آن برنامه نداشته باشیم، گرفتار بحران می‌شویم.

معاون ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، راه مواجهه با این پدیده را به دو شکل سلبی و ایجابی تقسیم کرد و ادامه داد: گاهی لازم است به شکل سلبی وارد شویم که البته عده‌ای نمی‌گذارند؛ وجهه ویژه دیگر، جریان ایجابی است، اگر در فضای مجازی حضور پررنگ نداشته باشیم، دشمن این فضا را پر می‌کند.

وی با بیان این‌که بخشی از برخورد سلبی به دلیل این است که نتوانستیم جریانی مفید و مؤثر در این عرصه ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد: جریان انقلابی باید همدیگر را در فضای مجازی پیدا کند، باید آمادگی داشته و فعال باشیم، برای مؤثر بودن باید شبکه داشت.

موسوی، ورود هوشمند و جمعی در همه زمینه‌ها را راه موفقیت جریان انقلابی دانست و افزود: اگر تنها به خط دشمن بزنیم اسیر می‌شویم، هر جا فعال، منسجم و با منطق جلو بروید، می‌توانید حرکتتان را سامان دهید؛ گاهی خودمان خودخواسته گرفتار سکولاریسم می‌شویم، یعنی حرفمان را برای خودمان می‌زنیم و به دیگری کاری نداریم؛ اگر بتوانیم شبکه باشیم یعنی حلقه فکری مرکزی داشته باشد، ایده بدهد، محتوای خوب را از شبکه دریافت و به اشتراک بگذارد، قطعاً موفق خواهد بود.

وی به شبکه‌سازی جریان مقابل در فضای مجازی اشاره و اظهار کرد: شاید ۸۰ درصد مطالبی که در گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی آنان تولید و توزیع می‌شود، مشترک است، کانال‌ها و گروه‌هایی که تا دل خانواده‌ها نفوذ کرده و به شکل سازمانی عمل می‌کند.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.