«زیر سایه خورشید» چون منتسب به امام رضا(ع) است قداست دارد

رئیس ستاد اقامه نماز کشور طی پیامی به دهمین جشن بزرگ زیر سایه خورشید در استان یزد تأکید کرد: در این مراسم که شرکت می‌کنید نگویید ما در مشهد نیستیم و در یزد یا شیراز هستیم، این مراسم چون به اسم امام رضا(ع) است، خیلی قداست دارد. پرچم امام رضا(ع)، ضریح امام حسین(ع)، شتری که در راه مکه است، این ها چون در مسیر حق است، ارزشمند است.

به گزارش ستادخبری دهمین دوره جشن‌های مردمی و بین‌المللی «زیر سایه خورشید»، حجت‌الاسلام محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور طی پیامی اختصاصی به دهمین جشن بزرگ «زیر سایه خورشید» یزد که در آستان امامزاده سیدجعفرمحمد این استان برگزار شد، حرکت کاروان‌های رضوی را به جهت انتساب به حضرت رضا(ع)، اقدامی مقدس دانست.

شرح پیام حجت‌الاسلام قرائتی را در ادامه می‌خوانید:

«امروز در فضای مجازی یا غیر آن، شبهاتی را مطرح می‌کنند که ما علاقمندان به اسلام و اهل بیت(ع) باید پاسخگوی این شبهات باشیم. یکی از شبهاتی که مطرح کرده بودند این بود که: آن زمان که ضریح امام حسین(ع) را در قم ساختند، وقتی خواستند به عراق و کربلا ببرند، این ضریح را شهر به شهر می‌‌بردند و مردم این ضریح را می‌بوسیدند، گریه می‌کردند و سلام می‌دادند. گفتند: وقتی این ضریح هنوز کربلا نرفته است، فعلاً طلا و نقره‌های ایران است، باید کربلا ببرند و کنار قبر بگذارند و بعد به مناسبت اینکه کنار قبر قرار گرفته تبرک شود، پس برای چه می‌بوسید و تبرّک می‌گیرید؟!

هرچیزی که رنگ الهی گرفت، ارزش دارد

جواب این شبهه در قرآن آمده است: در قدیم که حاجیان به مکّه می‌رفتند، گوسفند و شتری هم که در روز عید قربان باید حاجیان قربانی می‌کردند، با خود می‌بردند. آیه نازل شد «وَالْبُدْنَ جَعَلْنَاهَا لَکُم مِّن شَعَائِرِ اللَّهِ»[۱]، یعنی این شتران جزء شعائر هستند. این حاجی و شتر هنوز مکه نرفته است، هنوز در راه مکه است ولی قرآن می‌گوید چون در راه مکَه است، جزء شعائر شمرده می‌شود.

لذا چیزی که در مسیر حق قرار می‌گیرد، قداست دارد. این جلد قرآن، چرم است ولی چون جلد قرآن است آن را می‌بوسم. کفش من هم چرم است ولی هیچ وقت حاضر نیستم آن را ببوسم، این چرم به پای من چسبیده و آن چرم به قرآن!

چیزی که رنگ اهل‌بیت(ع)، رنگ دین و حق بگیرد ارزشمند می‌شود. شما اگر ابولهب را می‌گرفتید می‌توانستید بکُشید چون دشمن سرسخت اسلام بود و بالاترین دشمنی خود را نسبت به پیامبر(ص) انجام داد، ولی تا مادامی که اسم ابولهب در قرآن آمده است نمی‌توانید دست بی‌وضو به کلمه ابوالهب بزنید. یعنی می‌توان خودش را کشت ولی دست بی‌وضو نمی‌توان به آن زد چون در قرآن آمده است.

بنابراین در این مراسم که شرکت می‌کنید نگویید ما در مشهد نیستیم و در یزد یا شیراز هستیم، این مراسم چون به اسم امام رضا(ع) است، خیلی قداست دارد. برای پیامبر(ص) آب زمزم را از مکه به مدینه به عنوان سوغات می‌آوردند و ایشان قبول می‌کردند. چون آب زمزمی که در کنار کعبه است، برای ارزش داشت.  لذا پرچم امام رضا(ع)، ضریح امام حسین(ع)، شتری که در راه مکه است، این ها چون در مسیر حق است، ارزش دارد.

ببینید دشمن روی چه چیز حساس است، شما هم روی آن حساسیت داشته باشید

امام حسین(ع) در کربلا شهید کردند، امام سجاد(ع) هم شهید کردند، حضرت ایشان پسری داشتند به نام زید که او را هم شهید کردند، زید هم پسری به نام یحیی داشت که او هم شهید شد. نسل اهل‌بیت را بنی‌امیه و بنی‌عباس شهید کردند. وقتی یحیی شهید شد، زنان خراسان گفتند به کوری چشم بنی‌امیه و بنی‌عباس امسال هر زنی در خراسان پسر زایید اسم او را یحیی می‌گذاریم. لذا این نامگذاری میخی در چشم بنی‌عباس شد.

مگر امام‌خمینی(ره) از پیامبر(ص) بالاتر است که برای پیامبر(ص) یک صلوات ولی برای امام خمینی سه صلوات می‌فرستیم؟ شاه با پیامبر مخالفت نمی‌کرد ولی می‌گفت خمینی را تحمل نمی‌کنم. چون شاه با امام خمینی(ره) مخالفت می‌کرد ما به کوری چشم شاه، سه صلوات برای امام خمینی(ره) می‌فرستیم.

در دوران امام حسین(ع)، معاویه بخشنامه کرد که اسم علی روی بچه‌هایتان نگذارید. امام حسین(ع) گفت به کوری چشم معاویه اسم همه فرزندانم را علی می‌گذارم؛ علی‌اکبر، علی‌اوسط، علی‌اصغر. پس وقتی دشمن به یک چیز می‌گوید نه ما باید نسبت به آن عکس‌العمل و حساسیت بیشتری نشان دهیم.

چرا سفارش شده یک مریض را عیادت کنند؟ برای اینکه از پا افتاده و چون از پا افتاده شما بیشتر به دیدن او بروید. چرا در مورد فقیر سفارش شده است؟ برای اینکه فقیر احساس کمبود نکند، چرا در مورد یتیم سفارش شده؟چون یتیم پدر و مادر ندارد و چنین کسی احساس غربت می‌کند که باید با محبت مردم جبران شود. حالا که بنی‌امیه و بنی‌عباس نیت‌شان قلع و قمع اهل‌بیت بود، ما باید نسبت به اهل‌بیت(ع) عنایت داشته باشیم.

ببینید دشمن روی چه چیز حساس است، شما هم روی آن حساسیت داشته باشید. اگر دیدید دشمن روی بی‌حجابی دست گذاشته است باحجاب‌ها بیشتر به صحنه بیایند. اگر دیدید که مسجد و نماز جمعه خلوت شده، شما بیشتر حضور پیدا کنید. هرجا که دیدیم کمبودی هست باید با حضور و وجود و مطالعه خود جبران کنیم».

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.