عدم تمرین؛ باعث نتیجه نگرفتن کار گروهی است / در حوزه تربیت دینی کودک، گاهی اوقات آسیب‌زا هستیم

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی گفت: نیروی انسانی جامعه امروزی جدای از اینکه مامور به تکلیف می‌باشند، به دنبال نتیجه‌گیری نیز هستند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسسه جوانان آستان قدس رضوی، در دومین نشست تخصصی گفتمان تربیت با موضوع پروژه سازی، راهکاری برای طراحی عملیات فرهنگی تربیتی، دکتر حسین باغگلی با تبیین چالش استعمال کلیشه‌ای بدون مصداق سازی عینی،در امر تربیت؛ گفت: در امور فرهنگی، تربیتی عادت کرده‌ایم که پس از اجرای برنامه‌، به توجیه‌گری می‌پردازیم تا بتوانیم خلاء هدف‌گذاری اولیه را جبران کنیم. در فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی، چالش‌های جدی داریم که با رسیدن به جوابی درست، می‌توان خروجی اثرگذاری داشت.
وی در ادامه گفت: یکی از چالش‌هایی که مطرح است، در حوزه مخاطب شناسی است. باید در مقوله پروژه‌سازی، انسان را به طور دقیق که از جمله شامل شناخت سنی، جنسی و تجربی است ؛ شناخت. همچنین باید به این موضوع توجه داشت که انسان الزاما یک فرد قابل پیش‌بینی نیست و تا زمانی که تعریفی درست از مخاطب نداشته باشیم نمی‎توانیم کار تاثیرگذاری انجام دهیم. به طور مثال در بسیاری از فعالیت‌های حوزه تربیت دینی کودک، به هیچ وجه کمکی به کودک نمی‌شود و سبب بروز آسیب می‌شود.
حسین باغگلی یکی از چالش‌های طراحی عملیات فرهنگی، تربیتی را نیروی انسانی دانست و گفت: بسیاری از افراد، احساس مسئولیت را در خود دارند اما از تخصصی بهره‌مند نیستند. این افراد کمبود اشتیاق به یادگیری و تحول دارند و در مقابل، رسالت خود را در آموزش و متحول کردن دیگران می‌دانند.
دکتر باغگلی، با اشاره به عدم تمرکز نیروی انسانی در یک موقعیت و ماموریت خاص، گفت: بسیاری از فعالان فرهنگی که انسان‌های کاربردی هستند، نمی‌توانند در یک عملیات، به مدل سازی برسند، زیرا باید برای مدل‌سازی در زمان طولانی، بر روی پروژه متمرکز شد. ما نیازمند به آغازها نیستیم، نیاز به ادامه‌ها داریم.
وی یکی از دلایل عدم موفقیت کار گروهی را، عدم تمرین و آزمون دانست و گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها، منتقد منفی گرا بودن و ضعف در کار گروهی است، و این طبیعی است که با عدم تمرین کار گروهی، امور کُند پیش می‌رود و به نقصان می‌رسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی، تکراری و ملالت آور شدن، عدم قدرت تاثیرگذاری بر مخاطب و فانتزی بودن و دور از واقعیت بودن را از چالش‌های قالب اجرا دانست و گفت: در مدرسه، مسجد و پایگاه‎های فرهنگی، تربیتی درگیر فضای فانتزی شده‌ایم که متربی و نوجوان و جوان این فضاها؛ در مواجهه با جامعه به مشکل برمی‌خورد.
این استاد دانشگاه نیروی انسانی حال حاضر را یکی از فرصت‌های موجود در حوزه فرهنگی و تربیتی به شمار آورد و گفت: نیروی انسانی تربیتی جامعه کنونی که نیازمند آماده‌سازی نیز هستند، جدای از اینکه مامور به تکلیف می‌باشند، به دنبال نتیجه‌گیری نیز هستند و این یکی از فرصت‌های قابل استفاده است.
وی با طرح سوالاتی در حوزه تربیت، عنوان کرد: باید به دنبال تعریف درستی از چیستی تربیت بود و این که این فرآیند تربیت قرار است متربی را به کجا برساند؟ متربی ما کیست و چه ویژگی‌هایی دارد. پاسخ به این سوالات را می‌توان از منابع دین، فلسفه و علم استخراج کرد.
دکتر حسین باغگلی در پایان گفت: دین در چالش‌های گذشته، مبارزه‌ای مستقیم و در صحنه‌ای با غیر دین و ضد دین داشته است ولی در حال حاضر، نبرد دین با شبه دین است و مبارزه‌ای پنهان در مقابل دارد.
یادآوری می‌شود؛ دومین نشست از سلسله نشست‌های «گفتمان تربیت»، به همت مرکز تخصصی مشاوره و پاسخگویی موسسه جوانان آستان قدس رضوی روز چهارشنبه ۱۸ اسفندماه، با حضور مشاوران و مربیان تربیتی در تالار اجتماعات موسسه جوانان رضوی برگزار شد.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.