قرآن امام امور عقلی و علمی است

کارشناس تربیتی و تفسیر قرآن کریم با بیان اینکه امام امور حسی، علم و امام امور علمی عقل، و امام امور عقلی و علمی را قرآن دانست که قابل قیاس با معجزات حسی نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسسه جوانان آستان قدس رضوی، حجت الاسلام نخاولی در مراسمی از سلسله برنامه‌های “همراه شو رفیق” که مخصوص نوجوانان و  والدینشان در موسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزتر شد، با اشاره به آیات سوره انسان گفت: این آیات یکی از مواردی است که شان اهل بیت بصورت خاصی تذکر داده شده است و عظمت خاصی از ایشان را القا می‌کند که در تمام آیات مربوط به اهل بیت کم‌نظیر است.

وی افزود: این سطح از انفاق و اطعام و وفای به نذر در این آیات انقدر بلند است که در برابر کسانی که در رتبه‌های پایین قرار دارند، محل اشکال شده است.

کارشناس تربیتی و تفسیر قرآن کریم تصدیح کرد: این آیات نظر به انفاقی دارد که آن انفاق برای اهل بیت حکایتی از توجه به خدا دارد و بیش از آنکه ناظر به امیرالمومنین (ع) باشد، ناظر به امام حسن و امام حسین(ع) است.

نخاولی با بیان اینکه برترین کارها در نزد خداوند کاریست که با آگاهی و اراده انجام شود، خاطر نشان کرد: افعال آیات سوره انسان مربوط به اراده و اختیار دسته جمعی خانواده حضرت علی(ع) و انفاقی دسته جمعیست.

وی گفت: در داستان انفاق، شهود به قیامت و معرفت که باعث شده خانواده حضرت علی(ع) انفاق کنند، در حضرت علی(ع) و امام حسن و امان حسین(ع)ِکودک بصورت مساوی نسبت داده شده است و هر سه به یک درک و فهمی رسیده اند.

کارشناس تربیتی و تفسیر قرآن کریم تصریح کرد:  سوالی که پیش آمده است این است که اگر مخاطب قرآن همه است و قرآن همه را به تحدی دعوت کرده است، عموم چطور مخاطب تحدی هستند درحالیکه تخصصی ندارند، سریع الانفعال هستند و قدرت روحی و علمی ندارند.

نخاولی با اشاره به درک متفاوت افراد ، خاطرنشان کرد: تحدی و اعجاز عمومیت دارد اما فهم افراد متفاوت است و افراد به این نیاز دارند که به متخصص و معدات علمی و عملی رجوع کنند تا به میزان طلب و استعدادها دریافت کنند و به مدارج مختلفی بر‌سند.

وی گفت: هرچه قرون می‌گذرد، اندیشه های درونی قرآن بهتر خود را نشان می‌دهد که برخلاف اندیشه‌های بیرونی که با گذشت قرون اشکالات عمده‌ای از آن پیدا می‌شود.

کارشناس تربیتی و تفسیر قرآن کریم با بیان اینکه مردم علاوه بر رجوع به متخصص باید با ادراکاتی که خداوند در افراد قرار داده است، قرآن را درک کنند، افزود:  قرآن معجونی از اعجاز حسی،  قلبی و عقلی است که فطرت عمومی قلبی و حسی در همه مردم هست.

نخاولی تصریح کرد: وظیفه فطرت عقلی، فهم‌های ذهنی و وظیفه فطرت قلبی الهام‌های حضوری به خیر و شر است و این به معنی ان است که همه مردم در همه قرون درگیر این ادراکات هستند.

وی با اشاره به اینکه قرآن با اعجاز کلام و دستورالعمل گونه بودنش، معجزه ای بالفعل است، خاطرنشان کرد: معجزه حسی معجزه ابدی نمی‌شود چرا که هرچیزی مربوط به عالم مادی باشد، در گذر زمان تغییر می‌کند و معجزه عقلی به مراتب بافضیلت و برتر از معجزات دیگرست.

کارشناس تربیتی و تفسیر قرآن کریم با اشاره به تفاوت‌های معجزات حسی و قلبی گفت: معجزات حسی امکان شبیه سازی دارند اما در معجزه عقلی امکان آن وجود ندارد؛ دوم اینکه معجزات حسی محدود به زمان و مکان هستند اما معجزات قلبی جاودانه هستند چرا که سنخ مادی ندارند.

نخاولی تصریح کرد: صعه وجودی معجزات عقلی به مراتب از معجزه حسی بیشتر است و این به معنای آن است که فضل معجزه عقلی بر حسی بیشتر است.

وی تاکید کرد: امور حسی امام می‌خواهد و امام آن علم است اما امام علم، عقل است  و امام عقل و علم قرآن است و به این خاطر قرآن قابل قیاس با معجزات حسی نیست.

یادآوری می شود؛ پاتوق های افطار تا سحر نوجوانانه ” همراه شو رفیق” از ششم ماه مبارک رمضان به مدت ۲۰ شب در موسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار می شود.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.