مصداق اصلی امر به معروف و نهی از منکر کار تربیتی است/ دو ابزار متعالی قرآن در تربیت، محبت و حیا است

کارشناس حوزه خانواده و نوجوان با بیان اینکه تشویق و تنبیه روش ابتدایی تربیتی است، از تبشیر، انذار، محبت و حیا به عنوان روش‌های تربیتی متعالی اشاره کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسسه جوانان آستان قدس رضوی و به نقل از آستان نیوز، امیرحسین بانکی‌پور صبح امروز در افتتاحیه همایش تربیت مربی تخصصی که در موسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: در جامعه امروز نگرانی‌های تربیتی بسیار بیشتر شده است و ما باید به این مسائل بسیار عمیق‌تر و گسترده‌تر توجه کنیم.

وی با مخاطب قراردادن مربیان افزود: گروه سنی که شما قرار است مربی آن‌ها باشید بسیار حساس و بحرانی است و طبق فرمایش امام حسین(ع) بین جلوگیری از کشته شدن و جلوگیری از انحراف یک جوان باید جلوی انحراف را گرفت چرا که هدایت یک نفر معادل جان همه انسان‌هاست.

کارشناس خانواده و نوجوان تصریح کرد: به فرموده پیامبر (ص) کفالت فرهنگی یک جوان معادل کفالت اقتصادی یک میلیون از ایتام است.

بانکی‌پور ادامه داد: مصداق اصلی امر به معروف و نهی از منکر کار تربیتی و نفوس در دوره نوجوانی است نه مصداق امر به معروفی که در جامعه وجود دارد.

وی با بیان اینکه مدیریت رفتارهای جامعه در کتاب‌های روانشناسی غربی، ابزار تشویق و تنبیه است، تصریح کرد: در روایات و قرآن روش تشویق و تنبیه ابزار حیوانی تربیتی هستند و این روش‌ها هم در انسان و هم در حیوان‌ها پاسخ می‌دهد.

کارشناس خانواده و نوجوانان تصریح کرد: در قرآن کریم علاوه بر دو روش ابتدایی تربیتی، دو ابزار متوسط معرفی می‌کند که آن تبشیر و انذار است که ماهیت آن با تشویق و تنبیه فرق می‌کند.

بانکی‌پور ادامه داد: در قرآن کریم انذار مهم تر از تبشیر است و تاکید بر آن دارد و اکنون یکی از اشتباهات ما در فضای تربیتی این است که انذار ما پایین است.

وی افزود: در قرآن انذار بر تبشیر تقدم دارد و اکنون علت تعارض‌های رفتاری جامعه این است که در جامعه انذار ضعیف شده است. انذار به معنی هشدار نسبت به آینده خطرناک، جهنم و عذاب الهی است.

کارشناس خانواده با بیان اینکه دو ابزار متعالی قرآن در تربیت محبت و حیا است، گفت: قدرت سازندگی محبت بسیار زیاد است اما قدرت تخریب آن هم بسیار بالاست.

بانکی‌پور افزود: اگر رابطه محبت شکل بگیرد، قدرت تربیتی هزار برابر می‌شود اما قدرت محبت همانطور که اثرگذار است، خطرناک نیز می‌باشد.

وی افزود: رابطه محبت‌آمیز با متربی باید شکل بگیرد تا جلوی عوارض فرهنگی را بگیرید اما جوری نباشد که محبت شما وسیله هلاکت او بشود.

بانکی‌پور ادامه داد: حیا هم به تنهایی موثر است و هم عوارض محبت را کم می‌کند و محبت را تقویت می‌کند.

وی گفت: حیا حالتی بین مربی و متربی ایجاد می‌کند که متربی بخاطر حیا کارهایی را انجام  نمی‌دهد؛ شما نیز باید با متربی خود به گونه ای رفتار کنید که از شما حیا داشته باشند.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.