میزبانی «همراه شو رفیق» از نوجوانان رمضانی

موسسه جوانان آستان قدس رضوی میزبان ویژه برنامه‌ای برای نوجوانان و خانواده‌ها با عنوان «همراه شو رفیق» در شب های ماه مبارک رمضان بود.

 

  • همراه شو رفیق

به خیابان کوهسنگی می‌ر‌سم و وارد موسسه جوانان آستان قدس می‌شوم. لباسهای خادمی امام رضا تنشان است و به همراه چوب پری که دستشان است صاف ایستاده‌اند با صدای بلند خوش آمدگویی می کنند. از پله‌ها پایین می‌روم. به در شیشه‌ای می‌رسم، صدای قرآن به گوش می‌رسد. از پشت شیشه نگاه می‌کنم. رحل‌های قرآن دور تا دور چیده شده است و همه دور تا دور نشسته‌اند. این بخشی از برنامه همراه شو رفیق است که در شب‌های ماه مبارک رمضان در موسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار شده است و امروز همراهشان هستیم.

 

  • برنامه‌ای هدفمند

سراغ مکرم دوست می‌رویم و از او می‌خواهم در مورد برنامه همراه‌شو رفیق بگوید و این طور شروع می‌کند.

موسسه جوانان آستان قدس رضوی در راستای تربیت نوجوانان و جوانان برنامه‌ای را برای ماه مبارک رمضان تعریف کرده است. با نام  “همراه شو رفیق”. این برنامه از قبل از افطار شروع می‌شود و تا ۱۲ شب ادامه دارد. برنامه با قرائت قرآن شروع می‌شود و بعد از آن دادن فرم برای پرکردن مشخصات هر فرد و بعد صرف افطار با غذای متبرک حضرت و برنامه ادامه پیدا می‌کند با برنامه‌های تفریحی، سرگرمی و در کنار آن بعد از افطار برنامه‌ای را به صورت مجزا برای خانواده‌ها با حضور حجت الاسلام دکتر نخاولی با مباحث قرآنی و ایجاد غرفه طب سنتی به همراه مشاوره برای خانواده‌ها در نظر گرفته شده است.

وی اشاره به اهداف برگزاری این برنامه دارد و می‌گوید: علی رغم اینکه ساعت‌های بعد از افطار فرصت فراغت مناسبی است تا اعضای خانواده در کنار یکدیگر فعالیت‌های معنوی و مشترکی را تجربه نمایند اما متاسفانه بر اثر بی برنامه‌گی و سوء مدیریت والدین، این اوقات به هدر می‌رود و ما برگزاری این برنامه را در کنار فضای معنوی ایجاد کرده‌ایم.

برنامه هدف دار است، این را مکرم دوست می‌گوید و ادامه می‌‌دهد: این برنامه از لحاظ پشتیبانی برای موسسه کار سنگینی بوده است. ولی از آنجایی که با برنامه ریزی پیش رفته است با استقبال روبرو شده است و باعث شده است نوجوانان بعد از اتمام برنامه با رضایت کامل از موسسه بروند. تبلیغات این برنامه به صورت مجزا برای نوجوانان و خانواده‌ها صورت گرفته است و هرشب بیش از ۱۵۰ نفر نوجوان میهمان این موسسه هستند که هم میزبان دختر خانم‌ها و هم آقا پسرها هستیم.

 

  • خادم الرضا (ع) هستم

ماشین غذا رسیده است او مدام این طرف و آن طرف می‌زند و به هر کدام از بچه‌ها مسئولیتی می دهد. سراغش می‌روم عرق روی پیشانی‌اش را پاک می‌کند و خودش را این طور معرفی می‌کند: رحیم کفشدار طوسی مسئول طرح نوجوانان خادم الرضا (ع) هستم.

ادامه می‌دهد: بچه‌ها از تمام نقاط شهر به تعدادی مشخص از طریق مدارس و مساجد با عنوان خادم الرضا دعوت می‌شوند که امشب در خدمت آقا پسرها هستیم. برنامه‌های ما از قبل از افطار شروع می‌شود. در ابتدا تلاوت قرآن است و  بعد از آن برگزاری نماز جماعت و صرف افطاری با غذای متبرک حضرت به همراه دعای افطار و پایان افطار خوانده می‌شود و مرحله بعد پخش فرم هایی برای ثبت مشخصات بچه‌ها صورت می‌گیرد.

در ادامه صحبتهایش می‌گوید: این فرم‌ها برای این است که پل ارتباطی ما با بچه‌ها قطع نشود و همچنین اگر بچه‌ها می‌خواهند خادم الرضا (ع) برای راهنمای زائر باشند و یا در بخش برگزاری کلاسهای فرهنگی و علمی موسسه شرکت داشته باشند اعلام آمادگی داشته باشند.

از تاثیر این برنامه برای بچه‌ها می‌پرسم، دستش را می‌چرخاند و می‌گوید می‌بینید که لباس خادمی پوشیده اند و با چه غروری ایستاده‌‍اند و با خوشحالی می‌گوید: همه کارهای تدارکاتی با همکاری بچه‌ها انجام می‌شود از پهن شدن سفره های افطار تا پذیرایی و جمع آوری همه به عهده خودشان است.

سراغ یکی از شرکت کنندگان در برنامه می‌روم خودش را محمدرضا سیدی معرفی می‌کند. لباس خادم الرضا (ع) تنش است ومی‌گوید: دوستانم در شب‌های گذشته حضور داشتند و خیلی تعریف کرده بودند و خوشحالم که من هم به این برنامه دعوت شدم. با پوشیدن این لباس احساس غرور می‌کنم و خوشحالم از خادمین امام رضا(ع) هستم.

کریمی، مربی سرود بچه های مسجد ولیعصر (عج) است و می‌گوید: بچه ها چون از حاشیه شهر هستند آشنایی با این فضاها برایشان جذابیت دارد و قطعا تاثیر گذار است و او  می‌خواهد که ارتباط بچه‌ها با موسسه ادامه داشته باشد تا بچه‌ها بتوانند از امکانات آموزشی و فرهنگی موسسه استفاده کنند.

 

  • سرگروه‌های روحانی

توی محوطه است و جایگاه‌های بازی و سرگرمی مشخص شده است. سراغ محمدحسن مهدوی مسئول گروه‌بندی بچه‌ها می‌روم و با مهربانی رشته کلام را به دست می‌گیرد و می‌گوید: همراه شو رفییق در خدمت نوجوانان و جوانان است و ما تا پایان ماه رفیق‌‎های زیادی پیدا کرده‌‌‌ایم.

می‌گوید: فرم‌هایشان را که پر می‌کنند این می‌شود، پل ارتباطی موسسه جوانان آستان قدس رضوی با بچه‌ها و بعد از آن به گروه‌های ۱۰ نفره تقسیم می‌شوند و هر گروه یک روحانی جوان و پر انرژی دارد و بعد از آن راهی برنامه فرهنگی ما می‌شوند. در ابتدا برگزاری جنگ و بازی دیجیتال است که روی پرده نمایش داده می شود و پرسیدن سوالات مذهبی که همراه با امتیازاست و مرحله بعدی بازی‌های حرکتی،تونل کش و… به صورت فردی و گروهی صورت می‌گیرد که آن هم همراه با کارت امتیاز است.

از کارت‌های امتیاز می‌پرسم با خنده می‌گوید: هیچ کس بدون جایزه از برنامه ما نمی‌رود. هر بخش کارت امتیاز دارد و هر  ۵۰ امتیاز یک جایزه دارد. گاهی بچه‌ها چند جایزه می‌گیرند.

او مهم ترین بخش این برنامه را ارتباط خوب بچه‌ها را با روحانیون می‌داند و می‌گوید: اکثر بچه‌ها تا قبل از خارج شدن موسسه شماره سرگروه‌هایشان را می‌گیرند و می‌خواهند که با آن‌ها در ارتباط باشند و این اتفاق ارزشمندی است.

رضا دلشاد یکی از آنهایی است که ۱۰۰ امتیاز از مسابقات گرفته است و با خوشحالی می‌گوید: برنامه خیلی خوبی بوده است. بخش برگزاری مسابقاتش خیلی هیجان داشت و چیزهای زیادی یاد گرفتم.

 

  • غرفه طب سنتی

غرفه‌اش شلوغ است و در حال توضیح دادن خواص چای گیاهی است. خودش را سعید مجیدی معرفی می‌کند و می‌گوید: محصولات این غرفه کاملا سنتی – اسلامی است و به قول خودش هر چیزی که سنتی باشد باید احیاء شود.

او از استقبال خانواده‌ها می‌گوید: معمولا خانواده‌ها که برای سخنرانی می‌آیند بعد از اتمام جلسه بازدید از غرفه دارند و استقبال خوبی در این شب‌ها صورت گرفته است. این غرفه علاوه بر معرفی محصولات گیاهی مشاوره درمانی هم دارد.

گزارشگر: ریحنه بناءزاده

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.