کاروان‌های «زیر سایه خورشید» پیغام‌بران فرهنگ ناب شیعه هستند

عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: امروز کاروان‌های «زیر سایه خورشید» باید نمود اخلاق رضوی باشند چرا که این کاروان ها پیغام‌بران فرهنگ ناب شیعه هستند.

آیت‌الله عبدالکریم بی‌آزار شیرازی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ستاد خبری دهمین دوره جشن های مردمی و بین المللی «زیر سایه خورشید» به تشریح اهمیت ارتباطات میان مسلمانان و غیرمسلمانان در جامعه جهانی پرداخت و گفت: ارتباط با سایر مسلمانان موجب رفع بسیاری از سوء تفاهمات و نیز آشنایی جوامع مختلف در جهان با فضایل و کمالات اهل بیت(ع) و امام رضا(ع) می‌شود.

عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) با این مضمون که «اگر مردم زیبایی‌های سخنان ما را می ‌شناختند، بی‌‌شک از ما پیروی می‌کردند»، افزود: اگر این کمالات و محاسن بر مردم به درستی روشن شود، همه مجذوب فرهنگ و سبک زندگی ائمه اظهار(ع) می‌شوند؛ حرکتی که متأسفانه تاکنون کمتر شیعیان موفق به انجام و ارائه آن به جهانیان شده‌اند.

وی با بیان اینکه دشمنان ما تهمت‌هایی را علیه مسلمانان از گذشته تاکنون مطرح کرده‌اند، ابراز کرد: امروزه در بسیاری از کشورهای منطقه شاهد خلق فرق ضداسلامی موسوم به تکفیری هستیم که تمام تلاش خودشان را برای از میان برداشتن مظاهر و مبانی دینی به کار بسته‌اند؛ بنابراین بهتر است در قالب برنامه‌هایی همچون «زیر سایه خورشید» به مقابله با این تحرکات و انتشار پیام ناب فرهنگ شیعی پرداخت.

آیت‌الله عبدالکریم بی‌آزار شیرازی با برشمردن کارکردهای طرح «زیر سایه خورشید» عنوان کرد: بسیاری از مردم ایران و جهان به دانستن اخلاق کریمانه و جوانمردانه حضرت رضا(ع) نیاز مبرم دارند، بنابراین ما باید این پیام را در سرتاسر جهان منتشر کنیم تا امر امام دوباره احیا شود. ما باید این فتوت و خُلق رضوی را به مردم و مسلمانان جهان نشان دهیم.

وی با تأکید بر ضرورت تبیین فرهنگ رضوی در جای‌جای ایران و جهان اضافه کرد: این مهم در گذشته از طریق فتوت‌نامه‌ها انجام و مفاهیم بلند و معارف اهل‌بیت(ع) به نسل‌های بعدی منتقل ‌می‌شده است. امروز کاروان‌های «زیر سایه خورشید» باید نمود اخلاق رضوی باشند و از طریق گفت‌و‌گوهای سازنده این نقش را ایفا کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه ضمن بیان نکات برجسته این طرح در سال‌های گذشته در برخورد با میزبانان کاروان‌های زیر سایه خورشید عنوان کرد: ارادتمندان اهل بیت(ع) تنها محدود به ایران نمی‌شود، در بسیاری از ملل جهان به این خاندان علاقه دارند و به روش های مختلف از این فرهنگ بهره‌برداری می‌کنند؛ همانگونه که در کشور ترکیه دعای جوشن کبیر را به نیت امام سجاد(ع) می‌خوانند یا در مصر کتاب «طب‌الرضا» را به صورت کاربردی‌تر تألیف و منتشر کرده‌اند.

وی همچنین بیان کرد: باید با معرفی آثار و منابع اسلامی و مذهبی به ترویج سیره و سنت حضرت رضا(ع) همت گمارده و هر ساله با استفاده از تجربیات این کاروان‌ها، نقشه راهی برای حرکت‌های آینده این برنامه بزرگ معنوی ترسیم کنیم.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.