گزارشی متفاوت از طرح ولایت نوجوانان/ هفت روز بهشتی برای نخبگان نوجوان

نوجوانی، زمان شکل‎گیری شخصیت آدمی و پیش از سخت شدن تنه هویتی انسان، دورانی است که موفقیت و یا عدم آن را در فراروی ما رقم می‎زند، دولت‎ها و ملت‎ها می‏توانند با برنامه‎ریزی صحیح و مناسب برای نسل نوجوان خود، موفقیت آینده جامعه خود را رقم بزنند چرا که خروجی تربیت صحیح در این دوران که مشخصا علاوه بر خانواده، جامعه نیز نقش بسزایی در آن دارد، مسئولین، مدیران و حتی نیروی کار آن جامعه را تشکیل خواهد داد.

 

نوجوانان عزتمند امروز؛ مدیران خلاق فردا

نوجوان از پوسته کودکی خودش فرار کرده و به دنبال یافتن حقایق بیشتری از این عالم خلقت است و در این راه به ابزارهای مختلفی چنگ می‎زند به همین دلیل تربیت نوجوانان باید در راستای شکوفایی استعداد‎ها و خلاقیت‎های آنها باشد تا در آینده جامعه ما دارای مدیران خلاق و عزتمند باشد.

کار در حوزه نوجوانان با حساسیت‎های بسیاری رو به رو است، در این سن ذهن پرسشگر و خلاق نوجوان هیچ پیش شرطی را قبول نکرده و مبناهای فکری و اعتقادی را زیر و رو می‎کند و در صورت یافتن پاسخ، بی‎هیچ تکبری آن را می‎پذیرد و اگر جوابی منطقی پیدا نکند، برای همیشه آن را رد خواهد کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و ۸ سال دفاع مقدس، جامعه ما بویژه نوجوانان و جوانان مورد هجمه شدید فرهنگی غرب قرار گرفتتند که متاسفانه علی‎رغم توصیه‎ها و تذکرات فراوان مقام معظم رهبری مبنی بر ناتوی فرهنگی، مسئولین با عدم شناخت صحیح از راه‎های مقابله و واکسیناسیون جامعه اقدامی متناسب با این هجمه انجام نداند که در حال حاضر شاهد نتایج آن در جامعه هستیم.

 

هفت روز در بهشت

موسسه جوانان آستان قدس رضوی پس از انتصاب حجت الاسلام و المسلمین رئیسی به تولیت آستان قدس رضوی با درایتی مبتنی بر شناخت مسئله، رویکرد اصلی خود را فعالیت در حوزه نوجوانان قرار داد و تمامی برنامه‎های این موسسه با محوریت نوجوانان از ابتدا بازنگری شد.

در همین راستا این موسسه اردوهای «هفت روز در بهشت» را با هدف تبیین معارف کاربردی برای نوجوان در ایام تابستان برنامه‎ریزی کرده است، در این طرح که نخبگان دانش‌آموزی از سراسر کشور به مدت ۷ روز به مشهد سفر می‎کنند ، وبا مبانی معارف اسلام در فضایی توام با تفریح و سرگرمی آشنا می‎شوند.

طرح ولایت نوجوانان با عنوان “هفت روز در بهشت” دارای ۶ مرحله ٧ روزه است که در این اردو آموزشی-معرفتی و تفریحی ۱۰۰۰ نفر نوجوان از سراسر کشور شرکت کردند.

این طرح ویژه دانش‌آموزان نخبه پسر سراسر کشور است که در هر دوره آن حدود ۱۸۰ دانش‌آموز از استان‌های مختلف کشور، حضور دارند.

در پنجمین روز از این اردوی هفت روزه، دانش‎آموزان به اردوگاه فرهنگی تربیتی امام رضا(ع) می‎روند تا همراه با بازی و تفریح اصول اساسی زندگی در جامعه را فرا بگیرند، صخره‎نوردی و تیراندازی برای تقویت اعتماد به نفس، بازی پینت بال و بازی‎های چوبی برای یادگیری کار گروهی و چندین بازی دیگر که در هرکدام یکی از اصول تربیتی نهفته شده است.

 

مربیان جوان

یکی از جذابیت‏‌های این اردو و این طرح، استفاده از مربیان طلبه جوان است که به قول خود دانش‎آموزان از آنها با شور و حال ترند و نگاه اغلب آنان را نسبت به روحانیت و علوم دینی تغییر داده‌اند.

به قول محمدعلی تولایی یکی از مربیان این طرح، نوجوانان در این طرح یک جلوه خوب از دینداری و به قولی دینداری در کمال شادی را یاد می‎گیرند و می‎توانند سئوالات خود را بی پرده با مربیان در میان بگذارند.

شایان محمدی ۱۵ ساله از تهران می‎گوید: در این مدت کلاس‎های خوب به همراه برنامه‎های تفریحی خیلی خوبی داشتیم و برخلاف تصور قبلیم که فکر می‎کردم کلاس‎های خشک و بی روحی خواهیم داشت، برنامه‎های شاد و جذاب این چند روز واقعا نگاه من را به روحانیت عوض کرد.

محمدهمتیار ۱۶ ساله از چهارمحال بختیاری پس از اینکه از محوطه پینت بال خارج می‎شود و همچنان نفس نفس می‎زند می‎گوید: باور نداشتم همچین فضایی را برای ما فراهم کرده باشند، حقیقتا پیش از این رابطه خوبی با روحانیت نداشتم و تصور من از این قشر، تنها منبر و توصیه و نصیحت بود اما حالا احساس می‎کنم آنها می‎توانند جزء بهترین دوستان من باشند و یاد گرفتم نمی‎توان با دیدن ظاهر آدم‎ها، آنها را قضاوت کرد.

 

واقعی کردن نگاه به عالم خلقت

سید ابوالفضل طوسی، معاون جوانان موسسه جوانان آستان قدس رضوی در خصوص این طرح می‎گوید: طرح «هفت روز در بهشت» طرحی خاص و ویژه آموزشی و تفریحی است که از سوی موسسه جوانان آستان قدس رضوی برای نخبگان دانش آموزی کشور طراحی شد، هدف ما از این طرح تغییر دیدگاه و نگاه نوجوانان نسبت به عالم هستی و واقعی کردن این نگاه از منظر توحیدی و شناختی است، همان هدفی که انبیاء الهی داشتند.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.