ذر دومین نشست تحلیل و ایده پردازی گام دوم انقلاب عنوان شد
انقلابی‎نماها تهدیدی برای گام دوم انقلاب

انقلاب اسلامی ایران در حالی چهلمین سالگرد پیروزی خود را پشت سر گذاشت و قدم به دهه‌ی پنجم حیات خود نهاد که اگرچه دشمنان مستکبرش گمان‌های باطلی در سر داشتند اما دوستانش در سراسر جهان، امیدوارانه آن را درگذر از چالش‌ها و به دست آوردن پیشرفت‌های خیره‌کننده، همواره سربلند دیده‌اند.
در چنین نقطه‌ی عطفی، رهبر حکیم انقلاب اسلامی با صدور «بیانیه‌ی گام دوم انقلاب» و برای ادامه‌ی این راه روشن، به تبیین دستاوردهای شگرف چهار دهه‌ی گذشته پرداخته و توصیه‌هایی اساسی به‌منظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» ارائه فرموده‌اند.
بیانیه‌ی «گام دوم انقلاب» تجدید مطلعی است خطاب به ملت ایران و به‌ویژه جوانان که به‌مثابه منشوری برای «دومین مرحله‌ی خودسازی، جامعه پردازی و تمدن‌سازی» خواهد بود و «فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی» را رقم خواهد زد.

در این راستا موسسه جوانان آستان قدس رضوی در هشتم اسفندماه اولین نشست‎ بزم اندیشه با موضوع تحلیل و ایده‌پردازی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را در مجتمع دانشجویی امام رضا(ع) برگزار کرد که در این نشست جمعی از فعالین اجتماعی استان، ابعاد مختلف این بیانیه را مورد تجزیه‌وتحلیل قراردادند.

موسسه جوانان آستان قدس رضوی در دومین گام میزبان چهره‎هایی نظیر جلیل معماریان، میثم ظهوریان، علی سهیلی و مرتضی سعیدی زاده بود که در این بزم دانشجویان و جوانان انقلابی سؤالات خود را درباره ابعاد مختلف این بیانیه مطرح کرده و به بحث پرداختند.

هدف از برگزاری چنین نشست‎هایی از سوی موسسه جوانان آستان قدس رضوی به فعلیت رساندن این بیانه مهم بوده است که بتوانند این متن ارزشمند را به حوزه تحلیل درآورده تا به حول قوه الهی و همت جوانان این مرزوبوم نکات این بیانیه را  اجرایی و عملیاتی کنند.

نگاه تمدنی رهبر انقلاب به چالش‏ها

میثم ظهوریان با تأکید بر مضامین اصلی و کلان بیانیه گام دوم انقلاب بیان کرد: یکی از مضامین اصلی این متن، ساختارشکنی دوگانگی‌های کاذب می‌باشد که در این بیانیه،رهبرمعظم انقلاب هنر انقلاب اسلامی را عبور از دوگانگی‌های کاذب به سمت دوگانگی اصیل می‌داند و عنوان می‌کند که حکومت اسلامی تنها تمدنی است که قدرت برخورد با تبلیغات غربی  را تا به الآن داشته است به‌گونه‌ای که شاهد پیشرفت الگوی تمدن اسلامی در عبور از دوگانگی‌های کاذب بوده و هستیم.

این فعال اجتماعی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر نقش جوانان خاطرنشان کرد: لزوماً تأثیرگذاری جوان در پیشرفت جامعه، درون ساختارهای حکومتی اتفاق نمی‌افتد و جوانان نباید برای اجرایی شدن متن این بیانیه منتظر پست و مقام باشند، همچنین مسئله قبول مسئولیت‌ها در چله دوم انقلاب ، مستلزم روحیه ریسک‌پذیری یک جوان انقلابی است که باید توسط آینده‌سازان این مرزوبوم موردتوجه قرار گیرد.

ظهوریان درباره مهم‌ترین تفاوت نگاه رهبری با برخی نخبگان درباره چالش‌های انقلاب بیان کرد: نگاه رهبر به این چالش‌ها نگاه تمدنی است و مانند برخی نخبگان، دیدی گلخانه‌ای و بسته نسبت به چالش‌های انقلابی ندارد و ایشان به این نکته مهم تأکیددارند که چالش‌هایی که غرب به بدنه انقلاب وارد می‌کند، به سبک و شیوه منحصر به زمان خود همیشه وجود دارد، روزی با جنگ و زمانی با تحریم نفت ، اما انقلاب اسلامی آن‌قدر در حفظ سنگر حاکمیت ملی خود توانمند بوده که امروزه جهان، بیرون رفتن آمریکا از منطقه را به نظاره نشست.

جامعه ما به تشکیل شبکه جوانان مؤمن انقلابی نیازمند است

مرتضی سعیدی زاده به مهم‌ترین لازمه طلوع حکومت مهدوی اشاره و ابراز کرد: عزیزانی که انقلاب را در دهه ۵۰ و ۶۰ ایجاد کرده و به دهه ۹۰ رساندند نیاز به توجه و تعمیر قلبشان دارند و لزوماً اگر این مهم محقق نشود، طلوع مهدوی اتفاق نخواهد افتاد و در ادامه، برای حرکت از نقطه فعلی به نقطه تمدن مهدوی و اسلامی باید دولتی اسلامی تشکیل شود، متأسفانه ما همچنان در لایه‌ای از دولت اسلامی گیر افتاده‌ایم که حضور جوانان برای حرکت در این مسیر راهگشا است.

دبیر باشگاه فکر و اندیشه انقلاب اسلامی در باب لزوم پمپاژ نیروی انسانی جوان با نگاهی اسلامی جهت اجرایی شدن گام دوم انقلاب عنوان کرد: متأسفانه برخی مسئولین و نخبگان معتقد نیستند که اسلام می‌تواند تنها راه برون‌رفت از مشکلات کشور باشد و ناکارآمدی‌ها در حل مشکلات کشوری به عدم احترام به مبانی اسلام برمی‌گردد، جامعه نیاز به تشکیل شبکه‌ای از جوانان مؤمن انقلابی با بستر گفتمان انقلاب دارد که عبور از اختلاف سلایق و جسارت نقدپذیری در آنان محقق شود.

وی لازمه ورود به عرصه منصبی و حکومتی را ایمان به وعده‌های الهی دانست و اظهار کرد: ما در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که نیاز داریم برای مستحکم شده پایه‌های دولت اسلامی، جوانان درون نظام خانواده خود باسنت های دینی، ایمان به غیب و وعده الهی تربیت شوند که تنها در این صورت است که فضای امید بر دل جوان و جامعه حاکم می‌شود و جوانان می‌توانند در عرصه حکومتی ایفای نقش کنند.

گفتمان انقلاب اسلامی گفتمانی انسان‌ساز

جلیل معماریان به خطراتی که می‌تواند برای یک جامعه باریشه‌های سست به وجود بیاید اشاره و عنوان کرد: وقتی ریشه‌های یک جامعه ضعیف باشد و تعریف انسان از موفقیت و آینده تحریف شود تبعیت از حرف رهبری در حد شعار باقی می‌ماند، در جهت تقویت ریشه‌های یک حکومت و جامعه لازم است که در حوزه‌های معرفت و تربیت، کارهای بنیادی‌تری انجام شود تا حرف‌های رهبری که به‌عنوان موتور پیشرفت حکومت مطرح است بتواند در یک زمینه قوی شکل بگیرد، درواقع بدنه جامعه درجایی ضعیف می‌شود که مردم کار خود را انجام می‌دهند و مسئولین آن‌ها را با شاخص‌های دولتی سازمان‌دهی می‌کنند و طی این فرایند مردم از خود و آرمان‌هایشان فاصله می‌گیرند و بدنه جامعه به‌تدریج سست می‌شود.

این کارشناس حوزه فرهنگ و اجتماع، کاندید شدن جوانان بدون تربیت شدن را در پست‌های حکومتی خطرناک دانست و ابراز کرد: وقتی جوان مراحل رشدی و تربیتی را طی نکرده و به‌صورت خطی فکر می‌کند و هنوز مهارت تفکر شبکه‌ای را در خود ایجاد نکرده باشد، حضور آن بر منصب قدرت و پست‌های حکومتی خطرساز می‌شود، باید منظومه‌های تفکر، علم، معنویت وزندگی به فکر جوانان منتقل شود، تنها در این صورت است که می‌تواند از درون به وسعت برسد و متن بیانیه گام دوم انقلاب را عملی و در مقابل گسستگی و نشت‌های جامعه بایستد.

وی به دو راه آماده شدن جوان برای قبول مسئولیت اشاره و خاطرنشان کرد: برای اینکه جوانان بتوانند در چله دوم انقلاب قبول مسئولیت کنند باید در ابتدا مدرسه داری مملکت را به معنای دینی تقویت کنیم و در مرحله دوم تشکل‌های فرهنگی و دانشجویی و تربیتی نظام‌مندی ایجاد شود تا زمینه رشد جوانان در آنجا فراهم گردد، طبیعتاً در جریان این تشکل‌ها سیستم تربیتی از حالت استوانه‌ای به مخروطی تبدیل‌شده که در سایه آن می‌شود فرمول منطقی، تربیتی و علمی مبتنی بر حکمت الهی و بر مبنای حوصله جوان را طراحی کرد .

انقلابینماها تهدیدی برای گام دم انقلاب

علی سهیلی مهم‌ترین دغدغه اصلی خود را به تهدیدات پیش روی این بیانیه معطوف و عنوان کرد: در قلب هر بیانیه‌ای، یکسری تهدیدات برای به سرانجام رسیدن آن وجود دارد که باید بتوانیم دانش و قدرت تحلیلی لازم برای تبیین ابعاد مختلف این تهدیدات را در خود ایجاد کنیم که برای مقابله با این تهدیدات جوانان باید اطلاعات کافی راجع به انقلابی گری و انقلابی‌نماها داشته باشند، همچنین لازم است برای رسیدن به گام دوم انقلاب از نظریه‌پردازی تئوریک استفاده کنند تا بتوانند برای اقدام و عمل به متن بیانیه گام بردارند.

وی به‌ضرورت بررسی لفظ بایدونبایدها در متن این بیانیه تأکید و بیان کرد: برای جلوگیری از آسیب‌ها و تهدیدات حول محور این بیانیه، جوانان باید به لفظ بایدها و نبایدها در بیانیه که بیشترین تأکید آن روی عدالت و بعد شناخت و بهره‌گیری از عبرت‌ها و تجربیات معطوف شده توجه و این الفاظ را به‌عنوان یک نقشه و راهکار مدنظر قرار دهند.

سهیلی لازمه پیشرفت در انجام امور حکومتی به دست جوانان انقلابی و متدین را عبرت گرفتن از تجربیات گذشتگان دانست و خاطرنشان کرد: جوانان انقلابی برای قبول مسئولیت انجام امور حکومتی می‌بایست تاریخ را بخوانند و حوادث رخ‌داده را  پلی برای آینده و انجام هر چه‌بهتر امور کشوری قرار دهند تا راه صعود و پیشرفت را کوتاه‌تر نمایند.

 

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.