“لیبرالیسم مذهبی” به دنبال بی اعتبار کردن تفکیک مقولات دینی و غیردینی است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: “لیبرالیسم مذهبی” به دنبال بی اعتبار کردن تفکیک مقولات دینی و غیردینی است

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسسه جوانان آستان قدس رضوی، حسن رحیم پور ازغدی ظهر امروز در جمعی مدیران میانی تشکل‌های همراه آستان قدس رضوی در رابطه با نسبت شرک و ایمان در اندیشه حضرت زهرا(س) به طرح بحث و پرسش و پاسخ با فعالان جوان حوزه فرهنگ در سراسر کشور پرداخت و اظهار داشت: قرآن می‌فرماید؛ ” الصلاه تنها عن الفحشا و المنکر” است یعنی نمی‌شود هم نماز خواند و هم فحشا کرد. جای دیگر در قرآن آمده که نماز منشأ تمام ارزش‌های مطلق یعنی یاد خدا است. اگر فردی خدا را فراموش کند خودش را فراموش کرده است.

وی در ادامه ضمن بیان اینکه کسی که زندگی بدون خدا داشته باشد آرامش نخواهد داشت، گفت: خداوند فرموده اگر به یاد من باشید، آرامش‌خواهی داشت. فایده نماز چیست؟ این است که تو را کید و مکر دور می‌کند. تا روزی چند بار به خاک نیافتیم، فکر می‌کنیم مرکز عالم هستیم و دچار کبر می‌شویم. نماز فرد را از این نکبت  بیرون می‌آورد.

رحیم پور ازغدی افزود: اگر کبر کنار برود می‌فهمیم که مرکز عالم خداست و نه بندگان خدا. اگر دچار کبر شوید، مرکز عالم خود فرد می‌شود و فقط به سمت خود و برای خودکار می‌کند. این‌ها فرمایشات حضرت زهرا(س)است.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه بین کرد: بعضی‌ها فکر می‌کنند تمام احکام فقط علت مادی دارد. گاهی توهم این را دارند که علت تمام احکام را می‌دانیم این هم خطاست. در اصول فقه این تعبیر هست که بگوییم حکمت احکام را می‌دانیم و نه علت احکام را چراکه این موضوع را نمی‌دانیم.

وی با اشاره به اینکه مکاتب اعتقاد دارند ارزش‌ها، قراردادی هستند، گفت: این منطق مادی و غلط است. این نظریه را حضرت زهرا(س)را رد می‌کنند. شما که در حوزه فرهنگ دینی کار می‌کنید باید این‌ها را بفهمید و بفهمانید. خط اول انحراف این است که اعمال و اخلاقیات تفاوت ندارند خوب و بد قطعی نداریم و این بسته به نظر آدم‌هاست و جدای ازنظر ما چیزی دیگری وجود ندارد.

رحیم پور ازغدی خاطرنشان کرد: وجه دوم انحرافی مربوط به دیدگا‌هایی است که تحت عنوان نواندیشی دینی مطرح می‌شود و شروع آن را به معتزله نسبت می‌دهند که خدا خلق کرد و رفت و همه‌چیز تابع ماست. این در حالی است که فلاسفه به عنوان خردورزان بر سر تمام مسائل اختلاف‌نظر دارند، در چنین شرایطی چطور می‌شود گفت که عقل کافی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: حضرت فاطمه(س) می‌فرمایند خداوند ایمان را برای پاک کردن مردم از شرک فرستاد. یعنی ایمان در کنار عمل نیز اصالت دارد اما نمی‌توان این دو را از هم تفکیک کرد.

وی در ادامه ضمن بیان اینکه برخی‌ها می‌گویند «ظاهر مهم نیست دلت پاک باشد» گفت: این دیدگاه را مرجئه در ابتدای اسلام ترویج می‌کردند این نیز یک انحراف است. الآن هم نوعی لیبرالیسم مذهبی به وجود آمده که می‌گوید تفکیک دینی و غیردینی وجود ندارند. هنر و علم و غیره دینی و غیردینی ندارد.

رحیم پور ازغدی افزود: آن زمان مرجئه این حرف‌ها را درباره حق و باطل می‌زدند و مدعی بودند که دعواها همه لفظی است و اهمیت ندارد. امروز هم برخی‌ها می‌گویند بشریت را دوقطبی نکنید و مرز ایمان و کفر مشخص نکنید. سؤال این است که خب حرف انبیا چه بوده است؟

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: امروز درباره مسئله حجاب با همین روش مغالطه می‌کنند. گفته می‌شود ظاهر و پوشش هرکس امری شخصی و خصوصی است. این در حالی است که خیابان عرصه عمومی است. به عنوان مثال کسی نمی‌تواند با این ادعا که خودکار مال خصوصی من است پس دیوار اتوبوس را خط‌خطی می‌کنم.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به اینکه خط انحرافی دیگر به تفکر خوارج اشاره و گفت: آن‌ها می‌گفتند هرکس گناه کند کافر است. این جریان که همه را به چشم کافر می‌بیند نیز انحرافی است. خوارج به خودشان حسن‌ظن و به دیگران سوءظن داشتند. درست برخلاف فرهنگ دینی که می‌گوید به دیگران حسن ظن داشته باشید.

وی بیان کرد: انحراف دیگر این است که ایمان خود شرک است و بدون ارزش است. تنها ارزش همان فایده‌های مادی دنیوی است. آن‌هم فایده‌هایی که به توانان را متر و وزن کرد. اندک کسانی از این جریان که معنویت را قبول دارند نیز معنویت را برای فایده آن می‌خواهند. مشکلات روانی با معنویت درمان می‌شود.

 

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.