درگیری نهضت انقلاب اسلامی با استکبار غرب، دعوای سنت و مدرنیته نیست

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فرهنگ سازی در جامعه‌ای که در آن فرهنگ‌سوزی اتفاق افتاده است، نیاز به زمان زیادی دارد که البته این با تفکرات انقلابی سریع‌تر نیز صورت می‌پذیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسسه جوانان آستان قدس رضوی، در ادامه برگزاری سلسله نشست‌های بیداری دانشجویی، حسن رحیم‌پورازغدی با اشاره به ساده نبودن تصحیح فرهنگ یک جامعه گفت: راهکار عملیاتی برای فرهنگ سازی در دانشگاه‌ها وجود ندارد ولی در این مورد راهکار عقلی موجود است. می‌توان در حوزه فرهنگ دینی سیاسی دانشگاه‌ها به چند مورد اشاره کرد که تمامی جریان‌های انحرافی از مشروطه تا به امروز چه آن‌هایی که به اسم مذهب و یا  مبارزه با مذهب شکل گرفته‌اند، در این محورها قرار خواهند گرفت. محورهایی که به ما نقشه راهی می‌دهد که چگونه فرهنگ دینی دانشگاه‌ها در چاه افتاده است و تفسیر نادرست از دین، حقوق بشر، علم و… به وجود آمده است.

حسن رحیم پور ازغدی گفت: همان‌طور که فرهنگ‌سوزی در یک جامعه با یک شیب کُند صورت گرفته است، فرهنگ‌سازی نیز در صورت عدم کار انقلابی، نیاز به زمان زیادی است تا ارزش‌ها جایگزین فرهنگ غلط شود.

وی با اشاره به اولین محور از دلایل فرهنگ‌سوزی گفت: درگیری نهضت انقلاب اسلامی با غرب و استکبار غربی را تحت عنوان دعوای سنت و مدرنیته تلقی کردند که این به معنای آن است که انقلاب اسلامی شورشی علیه مدرنیته بوده است. این برداشت غلط استنباط می‌شود که انگلیس و آمریکایی‌ها در حکومت پهلوی قصد مدرنیته کردن جامعه ایران را داشتند و در مقابل افراد مذهبی که افرادی سنتی بودند در مقابل این مدرنیزاسیون مقاومت و شورش کردند.

حسن رحیم‌پور‌ازغدی در ادامه گفت: یکی از نقاطی که به عنوان ادعای اثبات نشده مورد حمله قرار گرفت این بود که اساسا نگاه دینی و سنتی قائل به کشف قوائد علمی در طبیعت، جامعه و تاریخ نیست که این دروغ بزرگی است و یکی از محورهای مهم در عرصه فرهنگ‌سوزی بود. این دروغ، آثار مخربی مانند مرعوب کردن جهان اسلام از جمله ایران به همراه داشت که سبب افول علمی، اقتصادی و اجتماعی این کشور‌ها شد؛ حال آنکه خود غربی ها در این زمینه‌ها فاصله گرفتند و پیشرفت کردند.

نظریه پرداز حوزه انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه تمدن مسلمانان، نه تنها ارثیه شرق و غرب در علوم مختلف را حفظ کرد، بلکه آن‌ها را به آثار مکتوب نیز تبدیل کردند، گفت: پروفسور زیگرید هونکه، محقق آلمانی که از اساتید برجسته شرق‌شناسی و تمدن‌شناسی است، می‌گوید؛ “جهان، تمدن جدید خود را که یکی از محورهایش، اسلوب تحقیقات علوم طبیعی، شناخت و کنترل زمین و آسمان بود، مدیون مسلمانان قرون گذشته است و این مسلمانان بودند که به علوم جدید، اسلوب بخشیدند و آن را به شرق و غرب این کره خاکی هدیه دادند.”

وی در ادامه گفت: تمدن اسلامی بود که بسیاری از کشفیات و اختراعات در بخش‌های گوناگون علوم تجربی را به غرب و شرق هدیه کرد و نویسندگان اروپایی، علوم مختلفی همچون شیمی، فیزیک، زمین شناسی، جانورشناسی، ستاره‌شناسی و… را دزدانه به حساب غرب نوشتند.

رحیم پور ازغدی خاطرنشان کرد: شاید گران‌بهاترین هدیه تمدن اسلامی به جهان بشریت که جهان جدید را ساخت روش شناسی تجربی بود؛ یعنی اسلوب تحقیق و پژوهش در عرصه علوم طبیعی و ریاضی؛ بینش جدیدی که دانشمندان مسلمان کشف و ابداع کردند و به چین و اروپا صادر کردند.

وی در ادامه گفت: گوستاو لوبون، جامعه‌شناس و پزشک معروف فرانسوی در مورد تمدن اسلامی می‌گوید: مسلمانان در مدت چند قرن، اروپای اسلامی را به لحاظ علمی و اقتصادی زیر و رو کردند. جنوب اروپا را به عروس اروپا تبدیل کردند و همچنین در جنبه‌های اخلاقی و آداب اجتماعی که یکی از محورهای فرهنگ‌سوزی است بسیار تاثیرگذار بودند و به مسیحیان و قبایل وحشی اروپا، صفات انسانی و رفتار مدنی را آموختند.

شایان ذکر است سلسله نشست های «بیداری دانشجویی» با حضور دانشجویان دانشگاه های مشهد و به همت موسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار می شود.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.