دولت سرمایه گذاری خارجی را رکن می‌داند/حتی ازدواج را به برجام ربط داده‌ایم

دکتر حجت الله عبدالملکی در نشست «بزم اندیشه» که به همت موسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار شد، ضمن اشاره به مذاکرات هسته‌ای که برشی از نظریه اقتصاد برونگر یا توسعه وابسته است، گفت: محور اول نظریه اقتصاد برونگر در فعالیت‌های دولت را باید مذاکرات هسته‌ای دانست که دلیل آن را اوضاع کنونی اقتصادی بیان کردند و به مذاکرات وارد شدند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسسه جوانان آستان قدس رضوی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(علیه السلام) ضمن طرح این سوال که به چه دلیل مذاکرات هسته‌ای در نگاه دولت اساسی و ضروری است، گفت: دولتمردان مسائلی همچون، تقویت تولید و تسریع رشد داخلی، افزایش و تولید نفت، سهولت در ازدواج، ارتقای رقابت در صنعت، تاثیرات مثبت روانی، کاهش تورم، آزادسازی ارزهای بلوکه شده و… را در گرو موفقیت مذاکرات هسته‌ای می‌دانستند، حتی در مواردی آب آشامیدنی را نیز به برجام ربط دادند. در مجموع دولت یازدهم پیشرفت اقتصادی را بدون مذاکرات غیرممکن می‌داند.
دکتر عبدالملکی گفت: اقتصاد وابسته همچون واگن قطاری است که موتور محرکه ندارد و به تنهایی نمی‌تواند حرکت کند. غرب برای کشورهای مدنظر خود شروط پیشرفت را اتصال به این لوکوموتیو می‌داند. همین شرط که او مشخص می‌کند، به تدریج تبدیل به استعمار می‌شود.
وی در ادامه گفت: در دومین محور به سرمایه گذاری خارجی می‌پردازیم، زیرا دولت آن را یک رکن و ضرورت می‌داند. رئیس جمهور اعلام کرد برای دستیابی به رشد ۸ درصدی، نیازمند ۳۰ الی ۵۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی هستیم و قابل ذکر است که این میزان، حدود ۹ برابر سرمایه‌گذاری خارجی حال حاضر می‌باشد. پاسخ اقتصاددانان دولت برای خروج بانک‌ها از ورشکستگی نیز سرمایه خارجی است.
این اقتصاددان، محور سوم را نظریه توسعه وابسته و برون سپاری فعالیت های اقتصادی عنوان کرد و گفت: مصادیق مختلفی برای این محور وجود دارد مانند پروژه‌های بخش نفت و گاز که به طور مثال در مناقصه مهرماه امسال، مناقصه‌ای برای توسعه یکی از میادین نفتی جنوب کشور برگزار شد و در آن، بخش نامه‌ای با عنوان عدم اجازه حضور شرکت‌های داخلی صادر و ابلاغ شد. در حوزه سلامت نیز، تمامی آزمایشگاه‌های دولتی استان البرز، به صورت یکجا به یک شرکت ترک واگذار شد. همچنین در حوزه حمل و نقل که شامل ساخت واگن و دیگر موارد است دچار برون سپاری شدیم و به مرحله‌ای رسیدیم که حتی تهیه غذای ناوگان حمل و نقل ریلی کشور به یک کشور اتریشی واگذار گردید.
وی با اشاره به دیگر برون سپاری‌ها عنوان کرد: متاسفانه پروژه‌های بخش مدیریت اجتماعی را به موسسات غیرمسلمان و گاها ضد دینی می‌سپاریم تا در جمهوری اسلامی، امور اجتماعی، فرهنگی و پژوهشی انجام دهند.
حجت الله عبدالملکی با بیان اینکه این اظهارات چیزی جز پیروی از همان نظریه نیست، گفت: یکی از وزیران دولت یازدهم عنوان کرده بودند که باید برای اداره بعضی از پروژه‌ها، مدیر از دیگر کشورها وارد کنیم یا آقای ظریف در اوج مذاکرات هسته‌ای، عنوان می‌کند که آمریکا، با یک بمب می‌تواند تمام سیستم دفاعی ایران را نابود کند.
وی در ادامه گفت: دهکده جهانی، این نظریه را طبق یک تعامل معنا می‌کند که کشورهایی همچون ما، عرضه مواد اولیه مانند نفت و گاز را بر عهده داشته باشند و در مقابل کشورهای اروپایی و آمریکا، تولید تکنولوژی و وسایل مصرفی داشته باشند. این را می‌توان یک مغالطه برای استعمار تدریجی و سلطه دانست.
دبیر شورای اقتصاد سازمان صداوسیما، توسعه کشورهای شرق آسیا را به عنوان دلیلی برای استفاده از اقتصاد برونگرا و وابسته، رد شده دانست و گفت: اصل پیشرفت کشورهایی همچون چین، ژاپن و کره جنوبی به دلیل تلاش درون زا که شامل همت ملی، مدیریت مصرف، برنامه ویژه برای رشد فناوری و انضباط در مدیریت اقتصاد در سطح کلان است، می‌باشد. به این مورد هم باید اشاره داشت که وابستگی کشورهای شرق آسیا، تبعات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی برای آن‌ها به وجود آورده است که این جبران ناپذیر است.
دکتر عبدالملکی با تبیین استعار سنتی و مدرن، گفت: حال در نظریه دهکده جهانی، استعمار سنتی، جای خود را به استعمار مدرن داده است و نهادهای بانک جهانی، صندوق بین المللی پول و سازمان تجارت جهانی اصلی‌ترین بازیگران روند استثمار می‌باشند.
وی با اشاره به دست‌آوردهای نظریه اقتصاد برونگر و توسعه وابسته، عنوان کرد: باید نهایت این نظریه را بردگی دانست. در حال حاضر چین، برده نوین آمریکا است که آمریکا با دلارهای بدون پشتوانه در حال سواستفاده از چین و دیگر کشورها می‌باشد. اما نوع دیگر بردگی را باید بردگی سنتی عنوان کرد؛ به طور مثال کشوری که ۷۰ سال دیگر نفت و یا محصولی برای عرضه به دهکده جهانی نداشته باشد، باید برای گردش اقتصادی، مردم خود را به استعمارگران بفروشد.
یادآور می‌شود؛ نشست «بزم اندیشه» که ویژه فعالان فرهنگی و نخبگان جوان تدارک دیده شده است، روز چهارشنبه ۲۵ اسفندماه با حضور دکتر حجت الله عبدالملکی، در تالار اجتماعات موسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار شد.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.