نگاهی به عملکرد مجتمع دانشجویی امام رضا(ع) در اولین سال تاسیس
میزبانی از ۱۳ هزار دانشجو

 

اگر از دانشجو فاکتور بصیرت و مطالبه‎گری را بگیریم به یک عنصر بی هویت با محفوظات نسبتا زیاد خواهیم رسید که در بزنگاه‎ها در تشخیص مسیر حق و باطل دچار تزلزل خواهد شد؛ ۱۶ آذر ۹۷ اگرچه دانشگاه‎ها شور و شوق دیگر سال‏ها را در این ایام نداشتند، اما در مشهد مقدس، سنگ بنای فضایی جدید با راهبردی در خور دانشجوی بصیر و مطالبه‎گر برای تعالی فکر و اندیشه جوان امروز بنا نهاده شد.
مجتمع دانشجویی امام رضا(ع)، مرکز تعالی فکر و اندیشه جوان ۱۶ آذر ۹۷ با حضور تولیت آستان قدس رضوی افتتاح شد تا هدیه امام رئوف به دانشجویان سراسر کشور، مکان و فضایی برای معرفت افزایی، اردوها، گعده‎ها و همایش‏های صرفا دانشجویی باشد.

پاسخ به نیازهای روز دانشجو
شاید به سختی به توان نمونه ‏ای مشابه برای مجتمع دانشجویی امام رضا(ع) در کشور پیدا کرد که برای تمامی نیازهای دانشجویان پاسخی داشته باشد؛ برای دانشجویان دیگر شهرها؛ فضای اسکان؛ برای اردوهای دانشجویی؛ فضای همایشی،کنفرانسی و کلاسی؛ کافه کتاب و فضایی کاملا دانشجویی برای گعده ‏ها و مناظرات آزاد اندیشی؛ به همه اینها باید فضای تفریحی و ورزشی را هم اضافه کرد که دانشجویان می‏توانند اوقات فراغتی خوش در این مجتمع داشته باشند.

دو دهه تجربه تعامل با جوان

البته همه این ها فضاها و زیرساخت های سخت افزاری قابل ارائه به دانشجویان بود که باید در راستای اهداف متعالی انسان به کار گرفته شود و این موضوع نیازمند محتوای مناسب و جذاب برای نسل جوان و فرهیخته جامعه خواهد بود .
موسسه جوانان آستان قدس رضوی با دو دهه تجربه در تعامل با جوانان و با رویکردی جدید، آماده‎سازی محتوای مناسب قشرجوان و فرهیخته جامعه و همچنین شناسایی دقیق کنش‎گرهای اجتماعی دانشجویی که تنها آنها را می‎توان در تشکل‏ های دانشجویی پیدا کرد بدست گرفت و وارد عرصه دانشجویی شد.
محتوای معرفتی تولیدشده در این‎سال‎ها بر مبنای ارائه زندگی توحیدی و شناخت معارف کاربردی از قبیل خداشناسی، انسان شناسی، معادشناسی و ….. به صورت جذاب و با نگاه تربیت جوان مومن انقلابی شکل گرفت که با افتتاح این مجتمع ۵جلد کتاب تکمیلی نیز….تا جوان دانشجوی مطالبه ‏گر که در فردای نظام اسلامی جایگاه مدیریتی کسب خواهد کرد از پایه ‏های اعتقادی و معرفتی مقتدری برخوردار باشد و با وسوسه‏ های زر و زور و تزویر از پای درنیاید.

نگاه ویژه به دانشجویان کم ‏برخوردار
موسسه جوانان آستان قدس رضوی علاوه بر نگاه‏های راهبردی خود، در راستای سیاست‏های کلان آستان قدس رضوی که بر مبنای منشور هفتگانه مقام معظم رهبری طراحی شده است، نگاه ویژه به دانشجویان مناطق محروم و کم‏برخوردار را در این مدت محدود در دستور کار خود قرار داده با همکاری ارگان‎هایی همچون نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه و معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، پذیرای این دانشجویان در مشهد مقدس بوده است.
در راستای رسالت آستان قدس رضوی مبنی بر حمایت از اقشار محروم و کم‏برخوردار، استفاده اردوهای دانشجویی مناطق محروم و زائراولی از کلیه امکانات مجتمع دانشجویی به صورت رایگان خواهد بود.

و اما عملکردیکساله مجتمع دانشجویی امام رضا(ع)
بیش از ۹۰ تشکل و گروه دانشجویی از دانشگاه‏های مختلف سراسر کشور با جمعیتی بالغ بر ۱۳هزار نفر از ابتدای افتتاح مجتمع دانشجویی امام رضا(ع) از خدمات دانشجویی این مرکز استفاده کرده اند.
سعی بر این بوده کلیه اردوهای دانشجویی که از خدمات این مجتمع استفاده می‎کنند در یک نوبت مهمان خوان پربرکت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) باشند، علاوه برآن این مجتمع تاکنون میزبان بیش از ۳۰۰ همایش، کارگاه و کلاس‎های آموزشی معرفتی و تشکلی بوده است.

این مجتمع با ظرفیت اسکان شبانه ۴۰۰ تختخوابی تاکنون میزبان بیش از ۳۱ هزار نفرشب خواب در قالب اردوهای  دانشجویی بوده است که به مشهد مقدس مشرف شده و از خدمات اسکان مجتمع دانشجویی امام رضا علیه السلام در روزهای متمادی استفاده کرده اند.
برگزاری کلاس های معرفتی با موضوعات توحیدی و آداب زیارت برای تمامی گروه‎های دانشجویی و اهدای بسته بندی متبرک از دیگر خدمات این مجتمع بوده است.
تشکل‏هایی همچون اتحادیه انجمن اسلامی مستقل، جامعه اسلامی، بسیج، هیئات دانشجویی و کانون‎های دانشجویی از جمله تشکل‏های بوده‎اند که در قالب اردوهای دانشجویی از خدمات این مجتمع استفاده کرده اند.
این مجتمع که یکی از رسالت‎های خود را همکاری با تشکل‎های جوان انقلابی قرار داده است علاوه بر ارائه خدمات به گروه‎های دانشجویی، از زمان افتتاح تاکنون پذیرای همایش‎ها و اجتماعات مختلف جوانان شهر به عناوین مختلف بوده است.

میزبانی از افطاری های دانشجویی، کارگاه هنری نهضت پوستر انقلاب اسلامی، کانون روایتگران بسیج دانشجویی، کارگاه های بصیرتی و فرهنگی دانشجویی، دوره های تشکیلاتی، دوره های فعالین دانشجویی و دوره‎ی تربیت مربی دانشجویی از برنامه‏هایی است که در این مدت به میزبانی مجتمع دانشجویی امام رضا علیه السلام برگزار شده است.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.