گره‌گشایی مهمترین ویژگی شهید سلیمانی بود

استاد حوزه و دانشگاه گفت: شهید سلیمانی مهمترین ویژگی‌اش گره‌گشایی بود با جانش و گذشتن و حضورش در مرزها و جنگ با دشمن گره‌گشایی کرد، همچنین شهید سلیمانی در داخل کشور از جمله در سیل و زلزله و حتی برای دولت هم گره‌گشایی می‌کرد.

حجت‌الاسلام ناصر رفیعی جمعه شب در جشن زیر سایه خورشید در گلزار شهدای کرمان که با حضور خادمان حرم رضوی و زائران مزار حاج‌قاسم برگزار شد، اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های امام رضا (ع) گره‌گشایی از کار مردم و باری را از دوش مردم برداشتن و خدمت به آنهاست.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تصور خیلی از ما این است که عبادت فقط نماز و روزه است اما این را بدانید که حدیث داریم دو چیز هست که بالاتر از آن نیست یکی ایمان و خدمت به مردم عنوان کرد: در زیارت امام رضا (ع) می‌خوانیم روش اهل بیت، احسان و رسیدگی به مردم و گره‌گشایی بوده و امام رضا (ع) فرمود، کسی که گرهی از کار مردم بگشاید خدا روز قیامت گره کارش را می‌گشاید.

وی با بیان اینکه بر اساس روایات و احادیث، خدمت به مردم از یک هفته طواف، از دو هزار رکعت نماز مستحبی بالاتر است و این نکته مهم و کلیدی است، بیان داشت: در اسلام گره‌گشایی از مردم بالاترین عبادت شماره می‌شود و کوچک و بزرگ هم ندارد.

رفیعی با بیان اینکه گره‌گشایی اقسامی در تشریح آن گفت: یک وقتی گره‌گشایی رفع نیازهای ضروری مردم است مانند جهیزیه، قرض، زندانی و … که وظیفه همه مردم است، چرا امام علی (ع) شب نان در خانه فقرا می‌برد فکر نکنید این وظیفه فقط برای حکومت است بلکه هر کسی اول راجع به همسایه ‌و بستگان نزدیک خودش وظیفه دارد به آنها کمک کند و کمک فقط برای ثروتمندان نیست بلکه کسی که ندارد هم می‌تواند کمک کند.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: نیازهای عمومی جامعه هم گره‌گشایی است، برخی فکر می‌کنند خدمت به مردم، شخصی است اما کمک سراسری است و هر کسی به اندازه خودش می‌تواند باری از دوش مردم بردارد و گره‌گشایی کند.

وی با اشاره به اینکه گره‌گشایی گاهی نیازهای اولیه و گاهی نیازهای عمومی است، تصریح کرد: گره‌گشایی گاهی به پول نیست به آبرو است و هزینه برای گره‌گشایی خیلی از اوقات لازم نیست و خیلی از اوقات در فامیل و جامعه افرادی هستند با یک سخن و کلامشان یک اختلاف حل می‌شود.

رفیعی با تأکید بر اینکه گره‌گشایی با آبرو و اعتبار گاهی صورت می‌گیرد، ادامه داد: شهید سلیمانی مهمترین ویژگی‌اش گره‌گشایی بود با جانش و گذشتن و حضورش در مرزها و جنگ با دشمن گره‌گشایی کرد، همچنین شهید سلیمانی در داخل کشور از جمله در سیل و زلزله و حتی برای دولت هم گره‌گشایی می‌کرد.

وی با بیان اینکه شهید سلیمانی هیچ وقت بد نمی‌گفت نقد می‌کرد اما نظام را می‌دید، اظهار کرد: همه ما فدای این نظام و کشور هستیم، مسائل شخصی را نباید به مسائل نظام گره زد و به دشمنان خوراک بدهیم برخی روی شاخه نشستند و بن می‌برند.

استاد حوزه و دانشگاه گره‌گشایی معنوی را قسم چهارم گره‌گشایی دانست و خطاب به دولت جدید عنوان داشت: اگر می‌خواهید ماندگار باشید و مانند مسوولان گذشته از قطار انقلاب جا نمانید با مردم باشید، حذف جناحی نکنید و توانمندی و شایسته سالاری را مد نظر قرار دهید و حضورتان بین مردم حفظ شود.

رفیعی ادامه داد: من نمی‌گویم رییس جمهور بین مردم راه برود اما جایی برای دریافت نامه‌های مردم داشته باشد اینکه در ماشین بنشینید و مردم دنبال شما بدوند با کرامت مردم جور نیست، چند نفر در سایتی و کانالی نامه‌های مردم را دریافت و اطلاع‌رسانی و رسیدگی کنند.

وی ادامه داد: حضور در استان‌ها خوب است اما راهکار ارتباطی با مردم باید باشد چرا که شنیدن حرف مردم مهم است، مردم دوست دارند مسئول را ببینند چه اشکالی دارد فضا فراهم شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه گره‌گشایی معنوی گاهی یک جمله و نصیحت است، خاطرنشان کرد: گاهی بعضی‌ها حرفشان نفوذ دارد و آخرین نکته که مهم است و کم به آن توجه می‌شود این است که در گره‌گشایی و کمک به مردم منت نگذاریم چرا که قرآن می‌گوید منت گذاشتن صدقه را باطل می‌کند.

رفیعی با تأکید بر استفاده صحیح و بجا از فضای مجازی خاطرنشان کرد: امروز فضای مجازی دانشگاه و یک کانون علمی است جوانان وقت خود را صرف چیزهای بیهوده نکنند، شهید سلیمانی مهمترین شاخصه‌اش هدرندادن لحظه‌ای از لحظات زندگی‌اش بود و نظم و برنامه داشت و شهید بهشتی هم یکی از ویژگی‌های زندگی‌اش نظم و برنامه بود.

وی گفت: شهید سلیمانی نیز مسیر شهید بهشتی را ادامه داد و ایشان تجلی نظم بود یک کلمه بی‌ادبی و تندی و جسارت نداشت به خاطر همین چهره دوست‌داشتنی شد.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.