در سومین جلسه از سلسله نشست‏های بزم اندیشه با موضوع تحلیل و ایده پردازی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مطرح شد
مسئولیت و مدیریت حق جوانان نیست بلکه تکلیف آنهاست

بیانیه‌ی «گام دوم انقلاب» که رهبر معظم انقلاب اسلامی در آن  به تبیین ویژگی‌های مسیر پر افتخار پیموده شده در چهل سال گذشته و برکات خیره‌کننده انقلاب اسلامی در رساندن ایران عزیز به جایگاه شایسته ملت پرداختند تاکید می کنند که برای رسیدن به قله آرمان های انقلاب باید مسئولان و جوانان را همگام کنیم تا بتوانیم عدالت، مبارزه با فساد، سبک زندگی ایرانی اسلامی، اقتصاد و عزت ملی خود را ارتقا دهیم و این امر نیازمند بهره گیری از علم، پژوهش و معنویت است

همچنین مخاطب این بیانیه جمعیت ۴۰ میلیون نفری جوانان کشور است که به دلیل ظرفیت ها، توان و انرژی زیاد، مسئولیت اصلی در تحقق اهداف این بیانیه را بر دوش دارند.

در این راستا موسسه جوانان آستان قدس رضوی  سلسله نشست های بزم اندیشه با موضوع تحلیل و ایده‌پردازی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را در مجتمع دانشجویی امام رضا(ع) راه اندازی کرد که در این نشست جمعی از فعالین اجتماعی کشور و استان ابعاد مختلف این بیانیه را مورد تجزیه و تحلیل قراردادند.

سومین گام این نشست بعد از گذشت دو روز در همین مکان برگزار شد و این بار موسسه جوانان از دکتر معینی (مدیر شبکه چهار سیما)، دکتر علی باقری( معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت) و استاد شجاعی( مدیر موسسه فرهنگی منتظران منجی) دعوت بعمل آورد تا با نکات ارزشمند و کلیدی خود به تحلیل و ایده پردازی گام دوم انقلاب بپردازند.

همه چیز در دستان قدرتمند جوانان است

دکتر محمد شجاعی، مدیر موسسه منتظران منجی گفت: جوانان برای کسب جایگاه اجتماعی نباید به خود نگرانی راه دهند، همه‌چیز در دستان قدرتمند خود جوانان است.

وی در ادامه تاکید کرد: در آیات متعددی از قران در مورد خصوصیات مردم ایران اشاره می کند به مردمی که در مقابل مؤمنین متواضع و فروتن و در مقابل کفار نفوذناپذیر هستند، این‌ها هیچ‌وقت تسلیم نمی‌شوند تا پرچم را به دست صاحب امر برسانند، با توجه به این مستندات رهبر انقلاب در متن بیانیه خود به‌صراحت اعلام می‌کند که ما ملت ایران بناست که تمدن بزرگ اسلامی را پایه‌گذاری کنیم.

شجاعی بابیان اینکه فتنه‌ها در طول تاریخ برای تضعیف بدنه‌ انقلاب اسلامی همواره وجود داشته‌اند اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: از فتنه‌های آخرالزمان بدتان نیاید چراکه فتنه‌ها به نفعتان است و چهره منافقان را آشکار می‌سازد. امام صادق حتی از مردم می‌خواهد که برای پاک شدن زمین، آرزوی وقوع فتنه را داشته باشند، لذا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در متن بیانیه عنوان می‌کند اکنون‌که در عرصه ورود به گام دوم انقلاب هستیم، مشکلات اصلی کشور را پشت سر گذاشته‌ایم اما فتنه‌ها همچنان وجود دارند، ما باید طرز برخورد با آن‌ها را بدانیم و از فتنه‌ها نهراسیم.

وی به وجود دو مشکل اساسی در کشور اشاره و ابراز کرد: موضوع استکبار خارجی مانند تهاجم فرهنگی به‌عنوان یک مشکل اساسی همیشه مطرح بوده اما نگرانی و مشکل اصلی که باعث شده استکبار توفیق یابد نفاق داخلی است، منافقان با دسترسی به ابعاد مختلف حکومتی در پی خنثی‌سازی بیانات رهبری هستند و سعی دارند که با دشمن همکاری کرده و پایه‌های نظام را متزلزل کنند.

منظور از جوانگرایی، جوان تراز انقلاب اسلامی است

دکتر علی باقری، معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی در تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب گفت: منظور از جوان‎گرایی در این بیانیه جوان تربیت شده در تزار انقلاب اسلامی است.

 

دکتر علی باقری به چند ویژگی این بیانیه اشاره و عنوان کرد: مهمترین ویژگی بیانیه ژرفای عمیق متن و یک بار مصرف نبودن آن است، هرکس از هر زاویه دید می تواند نسبت به متن این بیانیه خوانش متفاوتی داشته باشد و یک یا چند خوانش محدود برای آن قائل نیست. نکته قابل تآمل دیگر این بیانیه این است که متن آن برای امروز ما صادر شده است نه اینکه به گذشته ورود ندارد و به درد آینده نمی خورد بلکه یک امر واقع است و باید بتوانیم نسبتمان را با بیانیه و مفاد آن معلوم کنیم، از طرفی نگاه رهبری در عین حال که یک مبانی نظری قوی و خلل ناپذیر در آن وجود دارد تنها یک چارچوب نظری برای مبانی و چشم انداز انقلاب نیست بلکه به صورت محسوس به به عرصه عمل ورود پیدا می‎کند.

معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی به ظرفیت های موجود در نظام جمهوری اسلامی اشاره و ابراز کرد: در متن بیانیه به دو محور درک درست از گذشته و ترسیم درست آینده اشاره شده است که اگر ما درک درستی از گذشته نداشته باشیم دروغ جای واقعیت ها را می گیرد پس لازمه درک درست از گذشته نگاه واقع بینانه به تاریخ است که در واکاوی واقعیت ها با موفقیت و ناکامی ها مواجه می شویم و خواهیم دید که هر موفقیتی مستلزم یک ظرفیت است که ما دو ظرفیت مادی و نیروی انسانی را همیشه در دل کشور خود داشته ایم اما انقلاب اسلامی یک ظرفیت قوی تری را به نام ظر فیت انقلاب اسلامی در متن کشور تزریق کرد که این ظرفیت روح جدیدی را به ظرفیت های مادی و نیروی انسانی می دهد.

وی در ادامه گفت: همیشه در طول تاریخ انسانهایی که با تراز انقلاب اسلامی تربیت شده اند توانسته اند معجزه تبدیل واقعیت ها به آرمانها را رقم بزنند که ما با داشتن جوانان برومند در گام دوم انقلاب و با داشتن  تجربه و زیر ساخت های ایجاد شده در شرایط کنونی می توانیم این حرکت را با شتاب بیشتری دنبال کنیم.

وی ادامه داد: وقتی هدف جوان مسئولیت‌پذیری باشد اگر دولت هم نخواهد پست مسئولیتی به او بدهد می تواند آنها را با لیاقت و شهانت خود کنار بزند و جایگاه خود را به دست آورد ، باید همگان بدانند که شمشیر جوان تراز انقلاب برنده است و در میدان می‌تواند تحولات خوبی را رقم بزند.

باقری شرط مشروعیت همه مقام های حکومت جمهوری اسلامی را طهارت اقتصادی دانست و عنوان کرد: مشروعیت بدین معناست که اگر کسی طهارت اقتصادی نداشته باشد مشروع نیست و در بحث طهارت همیشه فساد در مقابل آن قرار می گیرد اما رهبر معظم انقلاب از لفظ فساد استفاده نمی کند و می گویند در دستگاههای حکومتی افراد باید طاهر باشند یعنی حتی از منطقه شبهه که بین طهارت و فساد است مبری باشند پس در توجه به صلاحیت مسئولین حکومتی طهارت مورد تایید است نه عدم فساد.

وی در ادامه افزود: وقتی کسی می خواهد جزء مقامات کشوری شود باید از شیطان مرض دور باشد، بدین معنی که مرض یک رذیلت اخلاقی است ولی جزء احکام نیست اما برای کسب منصب، داشتن رذایل اخلاقی موجب سلب شخص می شود، در واقع اگر به این نکته توجه شود ما هیچ گاه بحث مبارزه با فساد را نخواهیم داشت و به سمت ریشه کنی و پیشگیری از فساد خواهیم رفت که تنها در این صورت است که تمدن اسلامی متبلور می شود.

مسئولیت و مدیر حق جوانان نیست بلکه تکلیف آنهاست

مسعود معینی‌‏پور، مدیر شبکه ۴ سیما گفت: مسئولیت و مدیریت حق جوانان نیست بلکه تکلیفی برگردن آن هاست.

معینی پور شیوه تفکر امام خمینی (ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را مورد تحلیل قرارداد و عنوان کرد: ویژگی دستگاه فکری امام خمینی (ره) به‌عنوان یک فقیه دانا،یک سیاستمدار و سیاست‌گذار و آیت‌الله خامنه‌ای به مشابه ادامه‌دهنده انقلاب اسلامی معطوف به حوزه نظر و عمل بوده است، درواقع این دو فقیه از فقه فردی و اجتماعی عبور کرده و حوزه عمل را در حوزه فردی و اجتماعی امتداد می‌دهند.

مدیر شبکه چهار سیما به مشکل اساسی جمهوری اسلامی در دوره اخیر اشاره و اظهار کرد: مشکل اساسی جمهوری اسلامی در دوره اخیر این است که مبانی نظری انقلاب اسلامی را در عرصه اجتماعی امتداد نداده به طور مثال باوجوداینکه سازه امنیتی را در رده‌بالا داریم اما نظریه پشتیبان امنیتی که بتواند با فضای اجتماعی تعامل پیدا کند وجود نداشته است.

معینی پور  در ادامه عنوان کرد: مسئولیت و مدیرت حق ما نیست بلکه تکلیف ماست، درواقع آن‌قدر زمینه‌های خدمات اجتماعی در جمهوری اسلامی وجود دارد که هرکسی صادقانه کار کند جستجو می‌شود و مورد استقبال قرار می‌گیرد و از طرفی چون ملاک و معیار انقلاب، الهی است، دست‌وپا زدن برای کسب قدرت بی‌معناست، پس نگاه باید تکلیفی و ملاک و معیار الهی باشد.

 

مدیر شبکه چهار سیما، سفارش مؤکد رهبری را در سه چیز برای جوانان در متن بیانیه یادآور شد و گفت: سفارش رهبری بر تقویت علمی، امید روزافزون و قوی که در رفتار فرد متجلی شود و معنویت و توسل زیاد است.

وی پیرو فرمایشات رهبری در خصوص این مطلب که تحقق تمدن اسلامی الزاماً متوقف بر تضعیف جبهه مقابل نیست، خاطرنشان کرد: هر چه توجه ما به ظرفیت‌های درونی نظام بیشتر شود و بتوانیم تمدن اسلامی را فراگیرتر کنیم، جامعه ما تقویت‌شده و جهاد اکبر شکل می‌گیرد و طبیعتاً جبهه مقابل تضعیف می‌شود، برای مثال اثر منتظره انقلاب اسلامی در بستر ۴۰ سال از بین بردن کمونیسم نبوده اما در اثر منتظره تمدن اسلامی زوال کمونیسم مدنظر قرارگرفته است.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.