گزارشی از نشست مکتب سلیمانی و سلوک توحیدی در جهان مدرن
رهبران بزرگ  الگوی سرداران بزرگ…

 

 

به دنبال حقیقت رفتن مسیر خودش را دارد و حقیقت جو مانند آب روان مسیر خودش را بلاخره پیدا می کند، مسیری که شاید در جهان پر از تکاپو و مدرن امروزی پیدا کردنش کمی دشوار و ناممکن جلوه کند. اما وجود الگوهای حق طلب و حق جویی مانند سردار حاج قاسم سلیمانی یک نکته مهم را به جویندگان طریقت یادآوری می کند …. حق جو و حق طلب شدن مانند حاج قاسم سلیمانی ناممکن نیست فقط عزمی راسخ می خواهد و شناختی توحیدی…

همزمان با سال روز شهادت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)سالن اجتماعات مجتمع دانشجویی امام رضا(ع) میزبان نشست “مکتب سلیمانی و سلوک توحیدی در جهان مدرن” از سلسله نشست های “بزم اندیشه” می باشد. جلسه ای گفتگو محور که ضمن بررسی ویژگی های سلوکی حاج قاسم سلیمانی با حضور جوانان فعال تشکل های دانشجویی مشهد، میزبان پخش مستند ساعت های پایانی زندگی سردار سلیمانی با عنوان “۷۲ ساعت” است. روایتی مستند که آخرین لحظات زندگی شخصی را به تصویر می کشد که برای دیدار حق لحظه شماری می کند و آرامش و مأمن خود را شهادت در مسیر خدمت به خلق الله می داند….

نشست بی هیچ تکلفی شروع می شود و جمع جوانان مشتاق رو در روی سه استاد مهمان کشوری نشسته اند و منتظر گفتگویی هستند که شخصیت مورد علاقه شان یعنی حاج قاسم را بیشتر بشناسند تا با گرفتن کلید های واژه هایی بتوانند به عنوان الگوی در زندگی خود از شخصیت سردار الهام بگیرند…

 

راهی بالحق…

اولین سخنران مراسم دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشکده فرهنگ، انقلاب و تمدن اسلامی  است و درباره بزرگی شخصیت سردار سلیمانی می گوید: بزرگی سردار سلیمانی به این دلیل است که در طرف رهبری قرار دارد و تا رهبران بزرگ نباشند سرداران بزرگ نیستند، تا زمانی که علی بن ابیطالب(ع) نباشد مالک اشتری در کار نیست و وجود سردار سلیمانی از وجود رهبری سرچشمه می گیرد. مالک اشتر از افق ولایت حضرت علی به وجود می آید. “آن” بزرگی “این” بزرگی را ایجاد می‌کند و این جریان انقلاب اسلامی است که تمامی این موارد را در دل خود دارد و باید مواظب باشیم که هویت های قومی و ملی ما نباید با هویت های دینی و بین‌المللی ما در تعارض باشند که به نظر می رسد سردار سلیمانی با دارا بودن شخصیتی متعادل، هم هویت ملی و قومی و هم هویت دینی و بین‌المللی مناسبی دارد.

 

در میان جمع استادان سخنران، خانم دکتر فهیمه فرهمندپور، استاد دانشگاه و رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران با معرفی ویژگی های عرفان واقعی و معرفی مکاتب عرفانی، نگاهی جدید در مورد ماهیت واقعی زندگی ارائه می دهد و عنوان می کند:  همواره در طول تاریخ یک سوء تفاهم وجود دارد که برای نزدیکی به خدا از خلق باید دوری کرد و به گوشه محراب پناه برد، اما حقیقت این است اگر توانستیم خدا را ببینیم و از هر آنچه که خدا را از ما می گیرد دوری کنیم، مسیری از خلق به حق و از حق به خلق ایجاد می شود، اتفاقی که باعث می شود خدمت به خلق در مقام بالحق دیده شود. وجود سردار هایی چون سردار سلیمانی که تلاش کردند از مسیر حق به سمت خلق در حرکت باشند نگرش خدمت به خدا وجود دارد که این نگاه بسیار متفاوت است. سلوک توحیدی در مکتب سلیمانی نشات گرفته از شناخت سردار سلیمانی از مکاتب ائمه اطهار(ع) و سلوک توحیدی آنان  می باشد که در آن نگاه بالحق وجود دارد و این سلوک توحیدی است که شخصیت او را از مسئولیت اجتماعی جدا نمی کند و یک کنشگر اجتماعی می باشد که رنج های مردم را می‌بیند و نسبت به آن ها بی‌تفاوت نمی‌ماند و برای ارتقاء زندگی مردم و امنیت آن ها تلاش می‌کند و می‌داند این تلاش بر حق است و این توازنی نیست که هر کسی بتواند ایجاد کند.

 

مصطفی باقرزاده، مدرس دانشگاه و فعال سیاسی با بیان جایگاه شهید سلیمانی در نگاه اندیشمندان دنیا ادامه می دهد: قاسم سلیمانی توانست تمامی ابعاد مختلف زندگی که در برخی کتاب‌ها بیان شده است در صحنه واقعی زندگی، زندگی کند. یک انسان در زمان حیاتش می تواند امتداد های مختلفی داشته باشد که در این بین می تواند خودش را به منبع لایزال قدرت و توحید متصل کند. اگر این اتصال برقرار شود برای بسیاری از انسان های روی کره زمین قابلیت سلیمانی شدن و حتی بالاتر از آن وجود دارد. این حقیقتی است که در جهان معاصر باید به آن پرداخت و در مورد آن صحبت کرد. هرچقدر این عبودیت بالا برود، مقاومت و شجاعت در وجود فرد بیشتر می شود. برای همین است که امیرالمومنین(ع) در جنگ ها می گفتند:”این تن را به خدا بسپار” و با این نگرش به میدان می رفتند و شجاعت و رشادت به خرج می‌دادند مانند آنچه حاج قاسم سلیمانی در عرصه نبرد با دشمنان رقم زد و می توان گفت حاج قاسم سلیمانی جمع اضداد بود و این ویژگی به این حقیقت برمی‌گردد که به منبع لایزال قدرت و توحید الهی متصل بود.

 

تعادل ویژگی سلوک سردار سلیمانی…

فاطمه حیدری از دانشجویان مشتاق تماشای مستند ۷۲ ساعت می باشد و نظرش را درباره صحبت های اساتید نشست اینگونه بیان می کند: صحبت های اساتید از سه نگاه متفاوت برای من بسیار جذاب بود.  بخشی از صحبت سخنرانان شخصیت سردار سلیمانی را از دید تاریخی و بین‌المللی و بخشی دیگر از جهت عرفان بررسی کرد. بخشی از صحبت یکی از اساتید دیدگاه و نظر اندیشمندان بزرگ و بین المللی درباره حاج قاسم بود که هر کدام از این دیدگاه ها برای من وجه دیگر از شخصیت این بزرگ مرد را نشانم داد و شکل وجودی نگاه خدمت به خلق  بسیار برایم بار محتوایی داشت.

فاطمه نجفی یکی از اعضای تشکّل های دانشجویی این نشست را فوق العاده ارزیابی می کند و می گوید: برای من این جلسه فوق‌العاده بود و تنها جلسه بود که من فهمیدم نمی‌توان فقط از دید احساسی به اتفاقات و زندگی ائمه(ع) نگاه کنیم و بهتر است سطح فکر خود را بالاتر ببریم و ارتقا دهیم و صرفاً نباید جریاناتی مثل جریان انقلاب اسلامی را به ایران اختصاص بدهیم و مطلبی که من از این جلسه به یادگار می برم این است که صرفاً خودم را نبینم و برای همه باشم اول برای خدا باشم و خود خدا کمک کند تا بتوانم به مردم هم خدمت کنم.

زهرا پایدار یکی از شرکت کنندگان در نشست است که هر از گاهی در بین سخنرانی ها کلماتی را در دفترچه کوچک خودش یادداشت می کند و درباره آن چه که در این نشست از شخصیت سردار سلیمانی آموخته است می گوید: این جلسه برای من یک جلسه روشنگری بود و مهمترین چیزی که از این جلسه فهمیدم این بود که در زندگی تعادل داشتن بسیار مهم است و ویژگی بارز شهید سلیمانی داشتن تعادل در زندگی بود که برای من این نکته بسیار الهام‌بخش است و به عنوان یک کلید واژه  تعادل در زندگی را از این جلسه به یادگار می برم.

گفتنی است سلسله جلسات “بزم اندیشه” در مجتمع دانشجویی امام رضا(ع)با سابقه ۱۰ ساله در قالب گفتگو محور و با حضور اساتید کشوری به طرح موضوعات روز اجتماعی می پردازد و تلاش می کند رویکردی ملموس برای زندگی جوانان ارائه دهد.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.