در چهارمین نشست بزم اندیشه با موضوع تحلیل و بررسی بیانیه گام دوم انقلاب مطرح شد
محافظه کاری؛ بحران اصلی امروز ایران/مواجه فرهنگی با متنی سیاسی

رهبر حکیم انقلاب اسلامی در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ورود به دهه پنجم حیات این انقلاب با صدور بیانیه «گام دوم انقلاب»، برای ادامه این راه روشـــن، به تبیین دســـتاوردهای شـــگرف چهار دهه‌ی گذشته پرداخته و توصیه‌هایی اساسی به‌منظور«جهاد کبیر برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» ارائه فرموده‎اند. بیانیه «گام دوم انقلاب» تجدید مطلعی است خطاب به ملت ایران و به‌ویژه جوانان که به‌مثابه منشوری برای دومین مرحله‌ی خودسازی، جامعه پردازی وتمدنسازی خواهد بود و فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی را رقم خواهد زد.

در این راستا موسسه جوانان آستان قدس رضوی سلسله نشست‎های «بزم اندیشه» با موضوع تحلیل و ایده‌پردازی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را از اوایل اسفند ماه در برنامه کاری خود قرار داد و تا امروز سه دوره از این سلسله نشست‎ها ، با موضوع تحلیل و ایده پردازی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با حضور چهره‏هایی نظیر دکترعلی باقری(معاون سابق دبیرشورای امنیت ملی) دکتر مسعود معینی‏پور(مدیر شبکه ۴ سیما) محمدسعید احدیان(مدیرمسئول روزنامه خراسان)، حجت الاسلام وکیلی و چندی دیگر از فعالین فرهنگی اجتماعی کشور در مجتمع دانشجویی امام رضا(ع) برگزار شد.
و امروز چهارمین نشست بزم اندیشه با موضوع انقلابی دیروز؛ انقلابی فردا با رویکردی متفاوت نسبت به سه نشست قبلی با حضور میهمانانی از جنس جوانان نخبه همچون محمد صادق شهبازی، دکتر میلاد دخانچی و جواد موگویی برگزار شد که در ادامه به تفصیل سخنان آنان خواهد آمد.

محافظه کاری؛ بحران اصلی امروز ایران

محمد صادق شهبازی؛ دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی،  یکی از مشکلات اساسی مردم چه موافقین انقلاب ، چه ضد انقلابی ها را نداشتن تصویر درستی از گذشته و نبود خط و رسم بدون نقصی از آینده دانست و عنوان کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب به این چالش بزرگ پاسخ داده شده است و رهبر حکیم، تصویر درستی از گذشته پر افتخار انقلاب را با تمام فراز و فرود هایش ارائه می دهد و در مورد ترسیم آینده به مخاطبین خود نوید داده که اوضاع و مشکلات قابل تغییر است و بر ان است که امید را در دل مردم زنده نگه دارد.

وی بحران اصلی جامعه را محافظه کاری دانسته و اظهار می کند: در چهار چوب نظام جمهوری اسلامی آنقدر محافظه کارانه عمل کرده ایم که هیچ تصویری از آینده نداریم و از گذشته پر افتخار خود راضی و خوشحال نیستیم. در واقع در بیشتر حوزه ها اعم از سیاست ، فرهنگ، عدالت و آزادی محافظه کارانه وارد عمل شدیم و شاهد این هستیم که هیچ تغییر درستی در ساختارهای نادرست حکومتی ایجاد نشده است. لازمه پیشرفت کشور ،  تغییرات اساسی با محوریت اصلاح یک ساختار است که برای ورود به حوزه تغییر نیازمند نقد جدی شرایط فعلی با تصاویر ساختارهای درست حکومتی در آینده هستیم،

 

شهبازی در عین حال که نسل چهارم انقلاب را نسلی انقلابی میداند معتقد است که موضوع جوان در بیانیه گام دوم صرفا کسب قدرت توسط قشر رده سنی پایین جامعه نبوده است، موضوع مهم و مورد بحث درجامعه، دعوا بر سر طبقه نجیبزادگان و حرف و حدیث بر سر نسبت ها است که متاسفانه شاهد این هستیم در کسب جایگاههای حکومتی جوانهایی حضور دارند که نسبت نزدیکی با صاحب منسب پر سن و سال قبلی داشته و هیچ کس پاسخگوی عملکرد خود نمی باشد.

شهبازی پیرو سخنان امام که می فرمایند عرفان باید تغییر ایجاد کند، به چالش الهیات جدید اشاره و افزود: متاسفانه عده ای از سخنگویان دینی به  بحث های کلامی بسنده کرده و عده ای صرفا بحث های فقهی و اخلاقی را مورد تحلیل قرار می دهند و در واقع به دنبال ترویج اسلام عارفانه غیر مبارزه جو می باشند در حالی که حرف امام ترویج اسلام عارفانه مبارزه جو بوده است نه دنبال کردن یک الهیات فرد گرایانه.

محمدصادق شهبازی مطالبه گری سازوکارهای غلط کشوری را وظیفه عموم مردم بل اخص جوانان دانست و ابراز کرد: مردم و جوانان باید در جریان تشکل‌های مردمی و دانشگاهی و رسانه‌ای پیرو سخنان رهبری به فکر و ادغام بپردازند و اراده پیگیری و مطالبه گری را در خود ایجاد کرده تا بتوانند در این عرصه جولان داده و ساختارهای نادرستی حکومتی را از میان بردارند.

مواجه فرهنگی با متنی سیاسی

دکتر میلاد دخانچی با اشاره به اینکه بیانیه گام دوم انقلاب عاری از ارجاعات پیچیده فقهی و کلامی است و با مخاطب خود به سادگی تعامل می کند، عنوان کرد: در طول تاریخ برای اولین بار است که نامه و نوشته یکی از حاکمان سوژه مطالعه قرار گرفته و مخاطبین خود را به نقد و بررسی و واکاوی فرا می خواند، در واقع اتفاق خوشایندی است که می‌توانیم با متنی که خاصیت سیاسی دارد مواجهه فرهنگی داشته باشیم.

وی با اشاره به مشکلات کنونی جامعه در حوزه های مختلف ابراز کرد: اگر بخواهیم به سمت اجرایی شدن گام دوم انقلاب قدم برداریم باید متون علوم انسانی را جدی بگیریم که متاسفانه علوم انسانی در خور جامعه جمهوری اسلامی تاکنون ارائه نشده و ازآن طرف هم سیاست گذاری های منسجمی برای حل مشکل علوم انسانی در کشور وجود ندارد. همچنین متاسفانه در اولویت بندی های حل مشکلات جامعه دچار ضعف هستیم  و به عنوان مثال کماکان شاهد نبود اراده جدی برای اصلاح سازمان صدا و سیما و یا  تعدد مراکز فرهنگی در کشور  می باشیم.

حکومت ها نمی‎توانند معنویت و اخلاق را با قدرت قاهره ایجاد کنند

 

دخانچی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص اینکه حکومت‎ها نمی توانند اخلاق و معنویت را با قدرت قاهره ایجاد کنند گفت:  قدرت قاهره نمی‎تواند دین‏ورزی را ترویج کند بلکه تنها می‎تواند آن‎را همراهی کند اما در کشور ما اخلاق و معنویتی برآمده از دین حاکم بوده که به خوبی نیازهای انسانی را پاسخگوست.

وی راه برون‌رفت از ایده‌های شکست‌خورده در حوزه‌های آزاداندیشی، سینما و یا فیلترینگ را توانایی مردم در قرار دادن موضوع دانش تجارب فردی در اجتماع عنوان و ابراز کرد: اگر بتوانیم تجربه خودمان را موضوع دانش قرار دهیم  می‌توانیم تصویر درستی از آینده متصور شویم و این موضوع یک فن برهانی قوی است که به لحاظ فرهنگی می‌تواند راهگشا باشد، در حوزه‌های مختلف باید فضای کافی برای پرداختن به ایده‌های جدید وجود داشته باشد و در این حیطه نباید در گفت‌وگوها مخالفین مورد قضاوت‌های ارزشی قرار بگیرند.

عوض شدن جایگاه جلاد و شهید نتیجه عدم پاسخگویی مسئولین است

جواد موگویی، نویسنده، کارگردان و فعال فرهنگی گفت: دلیل عوض شدن جایگاه جلاد و شهید، عدم پاسخگویی مسئولین نسبت به سوالات پیش آمده در جامعه است.

به گزارش خبرنگار آستان نیوز: این نویسنده و کارگردان انقلابی در چهارمین نشست از سلسله نشست‏های بزم اندیشه با موضوع تحلیل و ایده پردازی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که به همت موسسه جوانان آستان قدس رضوی در مجتمع دانشجویی امام رضا علیه السلام و با حضور جمعی از دانشجویان و فعالان فرهنگی مشهد برگزار شد، گفت: سه کلمه جوان، تمدن و ظهور؛ کلیدواژه های اساسی بیانیه گام دوم انقلاب هستند.

این کارگردان و نویسنده انقلابی با اشاره به خطرات عدم پاسخگویی به سوالاتی که برآمده از گذر تاریخاست  و رهبر معظم انقلاب نیز در فرازهایی از این بیانیه در مقام توضیح این سوالات برمی‎آیند، گفت: اگر به سوالات ایجاد شده در ذهن مردم پاسخ داده نشود ابتدا تبدیل به شبهه خواهد شد و این شبهه در جریان تبلیغات ضد انقلابی تبدیل تحریف  و پس از آن به یک حقیقت دروغ در جامعه مبدل خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به برخی از این سوالات پاسخ داده نشده که به تحریف و حقیقت دروغ تبدیل شده‎اند گفت: عدم پاسخگویی به چرایی و چگونگی اعدام‎های سال ۶۷، عدم تبیین جایگاه جلاد و شهید و همچنین نبود یک جریان مشخص برای ارائه حقایق دوران پهلوی و مقایسه صحیح با دوران جمهوری اسلامی باعث شده تا رسانه‎های بیگانه تصویرهای غلط و نادرستی از حقایق به ذهن مخاطب امروز دیکته کنند.

 

 

 

 

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.