برترین آرزو

 

یکی دیگر از آرمان‎ها{انقلاب}… آماده‎سازی فضا برای رشد معنویت و رهایی از بردگی شهوت و غضب در انسان‎های مستعد، این هم یکی از برترین آرزوهاست که غالبا به آن توجهی نمی‎شود

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار دانشجویان۰۷/۰۳/۱۳۹۷

ز ابتدای انقلاب اسلامی، فعالیت‏های تربیتی و معرفتی و همچنین پاسخگویی به شبهات دینی جوانان و نوجوانان یکی از محوری‎ترین موضوعات دغدغه‎مندان علوم تربیتی بوده است و متاسفانه به دلیل نبود سازمان و یا ارگانی به عنوان بانی تربیتی قشر جوان و نوجوان این موضوع یا مورد غفلت واقع شده و یا اقدامات انجام شده پاسخگوی نیاز مهمترین قشر جامعه نبوده است.

موسسه جوانان آستان قدس رضوی به عنوان یکی از موسسات فرهنگی این آستان مقدس با درایتی مبتنی بر شناخت این مسئله، از ۳ سال گذشته رویکرد اصلی خود را فعالیت در حوزه جوان و نوجوان قرارداد و تمامی برنامه‎های این موسسه با محوریت فعالیت‎ تربیتی و معرفتی جوان و نوجوان از ابتدا بازنگری شد.

این موسسه با درک وضع موجود و برنامه‎ریزی مدون، زیرساخت‎های محتوایی لازم برای این موضوع را طی ۲ سال توسط بهترین اساتید علوم اعتقادی ماده کرده است.

کتب هفت‎جلدی برترین آرزو

مباحث اعتقادی تأثیر اساسی در تربیت دارد به‌طوری‌که گاهی با اصلاح دید یک شخص به مسئله «توحید» یا «حیات حقیقتی اخروی»، صدها معضل تربیتی، خودبه‌خود حل می‌شود. چراکه مسائل اخلاقی و آسیب‌های اجتماعی شاخه‌های یک درخت و ناشی از یک نوع نگاه به سعادت خود، خدا، دنیا و… است.  رهبر معظم انقلاب با درک هوشمندانه این موضوع و درحالی‌که این موضوعات توسط کارگزاران فرهنگی به فراموشی سپرده‌شده، در اوایل سال ۱۳۹۷ فرمودند: «دعوت جوان‌های ما به علوم عقلی، بسیار مهم است.»

برای اولین بار، تألیف هفت جلد کتاب معارف کاربردی برای نوجوانان و جوانان با ویژگی شاخص زبان «روان» و «استحکام محتوایی» طبق مبانی مرحوم علامه طباطبایی که نگاهی نو به عالم هستی را  به مخاطب ارائه می‌کند، با عنوان «برترین آرزو» تولید شد

عناوین این کتب عبارتند از: «معرفت‌شناسی»، «انسان‌شناسی و جهان‌شناسی»، «خداشناسی»، «راهنماشناسی»، «اسلام‌شناسی»، «شیعه شناسی» و «معاد شناسی».

اردوهای هفت روز دربهشت

در همین راستا با توجه به اثرگذاری حداکثری آموزش این موضوعات در قالب برنامه‏های اردویی؛ زیرساخت‏های سخت‎افزاری همچون فضاهای اردوگاهی جدیدی به این مجموعه اضافه شد که با استفاده از این فضاها اردوهای معرفتی، تربیتی و تفریحی هفت روز در بهشت طراحی و اجرا شد.

این محتوای آموزشی در قالب اردوهای هفت روز در بهشت طی سه سال برای بیش از ۴۵۰۰ جوان و نوجوان نخبه سراسر کشور اجرا و مورد ارزیابی و بازنگری قرارگرفت و در نهایت به الگوی تربیتی و معرفت‎افزایی با «نام برترین آرزو» رسید.

این اردوها برای حل این مساله طراحی شد تا مخاطب «نوجوان» و «جوان» در ابتدای بلوغ جسمی و عقلی و عبور از دوران کودکی، با جوانه زدنِ درختِ سوالاتِ بنیادین و هویت‌یابی، به منبع محکمی چنگ بزند تا در این مسیر گمراه نشود

بنا به همین مسئله، از آنجایی که آستان مقدس حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه‌السلام، منبع نورانی و منشاء انسان‌سازی است و در میان مردم نیز معتبرترین مرکز فکری-عقیدتی است، اردوهای «هفت روز در بهشت» از سال ۱۳۹۶ طراحی و به اجرا در آمده است.

کتاب‏های مکمل

شبهات در عصر حاضر روز به روز و بنا به مقتضیات زمان ایجاد می‎شوند و برای پاسخگویی به این شبهات می‎بایست به صورت پویا و فعال عمل کرد؛ به همین دلیل موسسه جوانان آستان قدس رضوی همزمان با تالیف و تدریس کتب هفتگانه برترین آرزو، ۱۲ جلد کتاب‎ مکمل آن را در طول این سه سال آماده کرده است.

این کتاب‏ها شامل: انیس مهربان، به سوی جانان، اخلاق کار تشکیلاتی، معمای خیر و شر، تمدن انقلاب اسلامی(رهیافتی به بیانیه گام دوم انقلاب)، توحید داروی دردها، برسفره توحید، زیارت، آغاز عشق و بندگی، عیار تجربه، قدر خودت را بدان، جوان و انتخاب بزرگ

https://javanan.org/11462

 

 

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.