منطقه کاشان با اجرای ۴۰ برنامه زیر سایه خورشید رفت

به گزارش ایرنا، امسال چهاردهمین دوره جشن‌های ملی زیر سایه خورشید در دهه کرامت یکم ذیقعده برابر با ۲۲ خرداد مصادف با سالروز میلاد حضرت معصومه (س) تا ۱۱ ذیقعده برابر با اول تیر همزمان با سالروز میلاد امام رضا (ع) در سرتاسر کشور برگزار ‌شد.

جشن‌های مردمی و معنوی «زیر سایه خورشید» در دهه کرامت و با ایجاد فضایی بر اساس قرابت معنوی به بهانه حضور کاروانی از مبلغان دینی، خادمان رضوی، پرچم متبرک بارگاه منور رضوی، توزیع تبرکات رضوی و محصولات فرهنگی تبرکی در سراسر کشور برگزار می‌شود.

دارالمومنین کاشان نیز با توجه به ظرفیت‌های ویژه آن به‌عنوان تنها شهرستان کشور است که هر سال دهه کرامت هم‌ردیف استان‌های کشور کاروان زیر سایه خورشید برای شرکت در ویژه‌برنامه‌های خاص به آن اعزام می‌شود.

شهر گل محمدی زیر سایه خورشید رضوی

مسوول کاروان زیر خورشید اعزامی از آستان قدس رضوی به کاشان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه حضور کاروان هر سال در این شهرستان به همت و رایزنی موسسه خادمان حضرت رضا(ع) در کاشان میسر می‌شود، گفت: کاروان زیر سایه خورشید در ۴۰ ویژه برنامه در قالب جشن‌های عمومی، دیدارهای مردمی، عیادت بیماران، دیدار با خانواده نخستین شهید مدافع حرم مهدی طهماسبی، تقدیر از همسر و فرزندان شهید میثم عبدالله‌زاده از شهرستان آران و بیدگل، عیادت مددجویان و توانیابان مرکزها و موسسه‌های خیریه در شهرستان‌های منطقه شمال استان اصفهان شرکت کرد.

امیر بناییان افزود: حجت‌الاسلام حسن باقریه یزدی مبلغ کاروان و خادم کشیک اول آستان قدس رضوی، ابراهیم احمدی مداح کاروان و دربان کشیک اول آستان، حسن سلیمانی‌نژاد کفشدار کشیک هفتم و مصطفی علیرضایی کفشدار کشیک چهارم خادمان حرم رضوی در قالب کاروان زیر سایه خورشید به کاشان اعزام شدند.

وی با بیان اینکه جشن‌های زیر سایه خورشید از ۱۴ سال قبل و با اعزام پنج کاروان آغاز شد ‌اظهار داشت: امسال با توجه به محدودیت‌های کرونایی، فقط ۱۲۰ نفر از خادمان بارگاه نورانی ثامن الحجج(ع) در قالب ۶۰ کاروان به سرتاسر کشور اعزام شدند.

 مسوول کاروان زیر خورشید اعزامی از آستان قدس رضوی به کاشان تصریح کرد: خادمان این بارگاه منور با همراه داشتن پرچم متبرک رضوی، لطف و کرم حضرت رضا(ع) را به سرتاسر کشور ارمغان می‌برند و میهمان دلدادگانی می‌شوند که امکان سفر به مشهد مقدس تاکنون برایشان مهیا نشده است.

بناییان خاطر نشان کرد: هدف کاروان‌های زیر سایه خورشید افزون بر برگزاری جشن و آیین‌های عمومی، حضور در تمامی استان‌ها، شهرستان‌ها، روستاها و حتی در بین عشایر، در مرکزهایی از جمله بیمارستان‌ها، پادگان‌ها و مرکزهای دانش‌بنیان با گروه‌های مختلف مردمی است.

وی یادآور شد: آیین بدرقه کاروان‌های زیر سایه خورشید از حرم امام رضا(ع) به نقاط مختلف کشور در ایوان مقصوره حرم مطهر رضوی همزمان با پنجمین روز از دهه کرامت برگزار شد.

بناییان اظهار داشت: عیادت از بیماران دیالیزی مرکز دیالیز کاشان در بیمارستان اخوان، حضور در محفل بانوان حسینیه شهدا، عیادت مددجویان موسسه توانبخشی معلولان هاجر، دیدار با خانواده شهید مدافع حرم دیدار مردمی در حسینیه امام رضا(ع) روستای محمدآباد، دیدار مردمی در زیارت بی بی سکینه خاتون(س) در سفیدشهر، اقامه نماز در امامزاده هادی(ع) در بیدگل و دیدار مردمی در گلزار شهدای شهر نوش‌آباد، استقبال از کاروان زیر سایه خورشید در یادمان شهدای گمنام نطنز، دیدار با امام جمعه نطنز، دیدار با خانواده شهید عابدنظر، دیدار با خانواده شهید قلیاقی، اقامه نماز جماعت و برگزاری جشن مسجد امام مهدی(عج)، زیارت و غبارروبی امامزاده آقا علی عباس(ع) در بادرود، برگزاری جشن در مسجد جامع اریسمان و تجلیل از سه خانواده شهید، برگزاری جشن و نماز در مسجد حضرت اباالفضل(ع) و دیدار با خانواده شهید در بادرود شماری از برنامه‌های کاشان با حضور کاروان زیر سایه خورشید در منطقه شمال استان اصفهان بود.

وی یادآورشد: حضور در سازمان آتش‌نشانی شهرداری کاشان، مرکز اورژانس کاشان و آیین اختتامیه نمایشگاه حجاب و جشن بانوان، حضور در سایت هسته‌ای نطنز، شرکت در جشن عمومی در امامزاده روستای جوینان، حضور در گلزار شهدا و شرکت در جشن عمومی قهرود و جشن بزرگ شهر قمصر، حضور در منزل شهید بهمنی، عیادت از بیماران بیمارستان شهید بهشتی، دیدار با امام جمعه، حضور در رادیو کاشان و دیدار با خانواده شهید کریم‌زاده در کاشان، شرکت در جشن عمومی در یادمان شهدای گمنام حسین آباد کویر، حضور در روستاهای فخره، علی‌آباد و کاغذی بخش کویرات از توابع شهرستان آران و بیدگل شرکت در جشن عمومی ابوزیدآباد و جشن اعضای موسسه خادمین حضرت رضا(ع) از دیگر برنامه‌های حضور کاروان زیر سایه خورشید در کاشان است.

نوازش بیماران دیالیزی از سوی کاروان زیر سایه خورشید

خادمان حرم رضوی کاروان زیر سایه خورشید از بیماران مرکز دیالیز دانشگاه علوم پزشکی کاشان عیادت و دلجویی کردند.

خادمان بارگاه ملایک پاسبان آستان قدس رضوی با پرچم گردانی در بخش‌های مرکز دیالیز دانشگاه علوم پزشکی کاشان و اهدای تبرکات شفابخش رضوی به بیماران، به کارکنان و پرستاران این مرکز خداقوت گفتند و از تلاش خداپسندانه مدافعان سلامت تقدیر کردند.

سفیران رضوی با ذکر توسل محضر امام رضا(ع) شیشه دل بیماران را از اشک راز و نیاز و تمنا محضر امام مهربانیها جلا دادند و سرشار از روحیه امید و نشاط معنوی، نور سلامتی و شفا و روشنی را در پیمانه جانشان ریختند.

توسل مددجویان توان‌یاب کاشانی زیر سایه خورشید

خادمان حرم رضوی کاروان زیر سایه خورشید با حضور در موسسه توانبخشی هاجر کاشان و دلجویی از مددجویان این موسسه با مهر و عطوفت رضوی بارقه نور و روشنی را در قلب این فرشتگان معصوم جاری کردند.

دختران مددجوی موسسه هاجر در بدو ورود کاروان زیر سایه خورشید به این موسسه با اجرای قطعه «رضا رضا دوست دارم از راه دوری اومدم» از دلهای شکسته‌شان به پنجره فولاد دخیل بستند.

طنین تضرع و آه مددجویان موسسه توانبخشی هاجر کاشان هنگام اجرای قطعه امام رضا(ع) «دوست دارم نگات کنم تو هم منو نگاه کنی» در حالیکه سیل اشک در چشمانشان موج میزد قلبشان را منقلب سوار بر کبوتر سفیدبال دلشان از کاشان به مشهد بر روی گنبد طلایی امام رضا (ع) پر پرواز داد.

عطش ناب توسل مددجویان سیراب از دریای عطوفت و محبت خادمان بارگاه رضوی زیر سایه خورشید سیراب شد و جانشان از این همه شور و شعور رضوی جلا یافت.

حضور کاروان زیر سایه خورشید در کارگاه آموزشی فنی و حرفه‌ای موسسه مددجویان موسسه توانبخشی معلولان هاجر کاشان نیز هنر صنایع دستی را در دستان مددجو توان‌یاب، متبرک به استلام پرچم سبز رضوی کرد.

 التجا و تمنای نجات مددجویان زندان کاشان زیر سایه خورشید

محبت خادمان حرم رضوی زیر سایه خورشید بر سر مددجویان زندان کاشان چتر عطوفت زد.

کاروان زیر سایه خورشید با حضور خادمان حرم رضوی و پرچم سبز منقش به «نصر من الله و فتح قریب» بر روی دست در زندان کاشان در حالیکه نوای جانم رضا جان را بر لب داشتند جام نور و امید را در جان مددجویان ریخت.

کبوتر دل زندانیان با دیدن پرچم سبز رضوی‌ زیر سایه خورشید از قفس جسم و جان به پرواز درآمد و بر روی سقاخانه اسماعیل طلایی جلوی ایوان طلا نشست و دانه دانه بذر امید برچید.

زندانیان زندان کاشان با رایحه رضوی‌ جرعه‌نوش صهبای امید رهایی و نجات شدند و با توسل به امام مهربانی‌ها سبو سبو صبوری و امید را در کام جان ریختند.

سفیران رضوی مددجویان زندان کاشان را با پای دل به خراسان گسیل داشتند و زایر زیارت از راه دور کردند.

ذکر توسل محضر امام رضا(ع) و قرائت صلوات خاصه شیشه دل بیماران را از اشک راز و نیاز و تمنا محضر امام مهربانیها جلا داد و سرشار از روحیه امید و نشاط معنوی، نور سلامتی و شفا و روشنی را پیمانه پیمانه در جانشان ریخت.

میزبانی نخستین شهید مدافع حرم از خادمان حرم رضوی 

کاروان زیر سایه خورشید میهمان مهدی طهماسبی نخستین شهید مدافع حرم در کاشان شد و از پدر و مادر این شهید والامقام  با حضور خادمان حرم رضوی تجلیل کرد.

کاروان زیر سایه خورشید اعزامی از آستان قدس رضوی به کاشان با حضور در منزل شهید مهدی طهماسبی ضمن تکریم مقام ایثار و شهادت خانواده شهدای مدافع حرم با اهدای تبریکات رضوی و اهدای قطعه‌ای از فرش آستان از پدر و مادر این شهید والامقام تجلیل کردند.

پدر شهید طهماسبی با تبیین شخصیت فرزند شهیدش که خادم افتخاری مسجد جمکران و حافظ ۶ جزء قرآن کریم بود و برات شهادت را اربعین ۹۴ در تشرف به زیارت پیاده‌روی اربعین از سیدالشهدا گرفت گفت: توجه به نماز اول وقت، انجام واجبات و پس از آن احترام به خانواده بویژه احترام به پدر و مادر از ویژگی‌های اصلی شهید بود.

عبدالکریم طهماسبی با تاکید بر اینکه نماز شب فرزند شهیدش ترک نمی‌شد اظهار داشت: مهدی احترام عجیبی به پدر و مادر داشت و هر وقت از قم به کاشان می‌آمد، دست من و مادرش را می‌بوسید.

وی خاطرنشان کرد: آقا مهدی یکبار به مناسبت روز مادر گفت من امروز از تمام دانشجویان قول گرفتم که هر کدام به خانه می‌رود دست پدر و مادر خود را ببوسد، می‌خواهم یک قدم از دانشجویانم جلوتر باشم آمدم تا کف پایتان را ببوسم و همین کار را نیز کرد. 

مادر شهید طهماسبی نیز با تقدیر از حضور کاروان زیر سایه در بیت این شهید والامقام گفت: مهدی چون در سوریه بود برای حضور در مسجد جمکران و شیفت خدمت افتخاری هر هفته موفق به حضور نبود وقتی از سوریه آمد و به مسجد رفت به او گفتند اینگونه نمی‌شود خدمت کرد باید هر هفته بیایی که گفته بود چشم سه‌شنبه آینده حتمی خواهم آمد که هفته آینده پیکرش بعد از شهادت میهمان مسجد می‌شود.

مبلغ کاروان نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه دیدار با این خانواده شهید مدافع حرم رزق معنوی آنها از سوی امام رضا(ع) است در خصوص تایید سخنان پدر شهید و رعایت آداب و اخلاق نیکو و حسنه بویژه بوسیدن دست و پای پدر و مادر گفت: همانطور که سردار سلیمانی فرمودند «کسی شهید می‌شود که شهید باشد» مهدی طهماسبی نیز شهید بود که شهید شد.

حجت‌الاسلام حسن باقریه یزدی تصریح کرد: دیدار با این خانواده شهید برای کاروان زیر سایه خورشید رزق معنوی آنها با عنایت امام رضا (ع) و دعوت خود شهید به میزبانی از خادمان حرم رضوی است.

پدر شهید طهماسبی در پایان این دیدار وصیتنامه و کتابی منتشر شده از دست‌نوشته ‌های شهید را به خادمان حرم رضوی هدیه داد.

شهید مهدی طهماسبی سال ۸۴ به عنوان نیروی رزمی به سوریه اعزام و در عملیات الزهرا(س) (آزادسازی خان‌طومان ) حضور داشت. پنج روز پس از دومین اعزام (۱۶ خرداد۱۳۹۵) به همراه دورزمنده عراقی به علت اصابت دو فروند موشک به محل استقرارشان به شهادت رسید. از او دو فرزند بود به نام‌های امیرمحمد و حسین به یادگار مانده است که موقع شهادت پدر هفت ساله و ۱۱ ماهه بودند.

باغشهر تاریخی مذهبی زیر سایه خورشید

باغشهر تاریخی مذهبی نظنز  با حضور کاروان زیر سایه خورشید عطر رضوی گرفت.

امام جمعه شهرستان نطنز در آیین استقبال از خادمان حرم رضوی با تاکید بر ارزش و اهمیت حرکت امام رضا(ع) به ایران گفت: ورود امام رضا(ع) به ایران زمینه‌ساز بستر ظهور امام زمان(عج) برای شیعه است.

 حجت‌الاسلام محمد یعقوبی با تبریک حماسه ماندگار انتخابات و فتح خرمشهری دیگر افزود: اگر چه مردم ایران ۲ سال است در رنج و سختی کرونا هستند اما امام رضا(ع) در دهه کرامت به ملت ولایی ایران قبل از ولادتش عیدی داد و  با پیروزی دولت خادم الرضا قلب مردم را آرام کرد. 

وی حضور خادمان عطر رضوی را در یادمان شهدای گمنام این شهرستان مایه خیر و برکت و رحمت رضوی دانست و گفت: کاروان زیر سایه خورشید نطنز را متبرک کرد.

خادمان حرم رضوی پس از آیین استقبال امام جمعه شهرستان نطنز و اهدای هدیه متبرک ویژه آستان قدس رضوی به وی منزل شهید مفقودالاثر محمدتقی قلیاقی‌زاده رفتند تا علاوه بر عیادت از مادر بیمار این شهید و دست‌بوسی پدر شهید هدیه ویژه آستان قدس رضوی که یک قطعه از فرش زیر پای زوار است به پدر بزرگوار این شهید معظم تقدیم کردند.

کاروان زیر سایه خورشید پس از دیدار با خانواده شهید مفقودالاثر قلیاقی‌زاده به منزل شهید علی‌اکبر عابد نظر رفتند و با دلجویی از پدر و مادر بیمار این شهید والامقام هدیه ویژه متبرک آستان را تقدیم این اسطوره‌های صبر و ایثار و فداکاری کردند.

حضور در جشن مردمی مسجد  امام مهدی (عج) مسکن مهر، ادای احترام و تجدید بیعت با شهدای گمنام شهرستان و شرکت در جشن مردمی روستای تاریخی اریسمان پایان بخش برنامه‌های کاروان زیر سایه خورشید در شهرستان نطنز بود.

بادرود چهارمین شهر زیارتی ایران زیر سایه خورشید

کاروان زیر سایه خورشید اعزامی از آستان قدس رضوی به کاشان در دهمین روز دهه کرامت گلبانگ اذان میهمان آستان آقا علی عباس (ع) و شاهزاده محمد (ع)در بادرود چهارمین شهر زیارتی ایران از توابع نطنز در استان اصفهان شد.

خادمان حرم رضوی پس از نماز و نیایش در حریم کبریایی این امامزادگان با ادای احترام و نثار دسته‌گل به یادمان شهدای داخل صحن امامزاده برای تجلیل از پدر و مادر شهید حسین قارداشی به سمت منزل این شهید حرکت کردند.

خادمان حرم رضوی پس تجلیل از پدر و مادر شهید قارداشی و اعطای هدیه ویژه متبرکه آستان قدس رضوی و ذکر توسلی به امام رضا (ع) به جمع مردم بادرود که برای آیین استقبال و جشن مردمی سنگ تمام گذاشته بودند حرکت کردند.

جمعیت قابل توجه استقبال کنندگان از زن و مرد، پیر و جوان، دختر و پسر، کودک و نوجوان و جوان حتی پیرمرد و پیر زنانی که عصا بدست برای خوش آمدگویی به سفیران رضوی آمده بودند زیباترین بوم عشق ولایی و ارادت علوی را در پرتو مهر رضوی بر آیینه حضور نقش زده بودند.

مادری که در هوای گرم و کویری بادرود با مهر و عشق وارادت هر چه تمام‌تر منقل آتش و اسفند را روی دست داشت و برای خادمان «ان یکاد» در فراز می کرد و گلبانگ لبانش نغمه خوش آمدید بود، فاطمه دختر نوجوانی که برای کاروان زیر سایه خورشید دکلمه هوای حضور را خواند، صف دخترکان زیبایی که لباس محلی پوشیده با شاخههای گل قرمز در دست قدم‌های خادمان را گلباران کردند، طنین موزیک جوانان شهر جلوی جمعیت با شیپورهای طلایی که تو را با خود به گلدسته نقارهخانه میبرد در کنار پرچم زیبای سبز حرم رضوی که روی دست خادمان مثل نگین زمرد در حلقه می‌درخشید زیباترین تابلوی جادویی زیر سایه خورشید در قاب دهه کرامت بود.

کاروان زیر سایه خورشید همراه با مردم میهمان‌نواز، صمیمی و سرشار از عشق بادرود خود را به مسجد حضرت ابالفضل (ع) ‌برای شرکت در جشن میلاد امام رضا(ع) رساندند.

جمعیت زیادی نیز در مسجد با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در مسجد منتظر سفیران رضوی بودند ملودی اشک و شور و اشتیاق با حضور خادمان بارگاه رضوی و پخش صلوات خاصه زیر سایه خورشید ولوله‌ای به پا کرد با خود گفتم این مردم برای خادمان حرم چه ‌می کنند تو گویی امام رضا علیه السلام به اینجا آمده است.

حال و هوای عجیبی بود خادمان در محل استقرار خود در فضای باز حیاط مسجد که با پارچه های رنگی و دسته‌های گل آراسته شده بود قرار گرفتند، طبالان همراه با نورافشانی بالای پشت بام مسجد نقاره می‌نواختند دریایی از شور و شوق علوی، شعور و شکوه رضوی و شمیم معطر مهر ایرانی موج می‌زد.

نوای نقاره‌خانه و اشک و آه التماس جمعیت تلاطم به اقیانوس دلت میزد و با حلقه تمنا و التماس در ساحل امید بر در حاجت دق‌الباب می‌کرد.

هر کسی نجوا و زمزمه‌ای داشت چشمها بارانی بود، دل‌ها شکسته، قلب‌ها منقلب، دستان مردم چون شاخه طوبی به آسمان متوسل شده بود، خورشید نام رضا گره‌گشایی و نورافشانی می کرد یا امام رضا تو که آخرش گره و وا می کنی پس چرا امروز و فردا می‌کنی؟!

طنین آرامش‌بخش و امیدبخش مداح کاروان شوری دیگر در دل مردم انداخت «ما را کرمش داد به هر غصه نجات، بر معرفت و مرام سلطان صلوات» طنین بانگ صلوات در فضا پیچید ذکر توسل و مولودی خوانی خادم حرم رضوی قلب‌ها را سرشار از روح التجا و آرامش به محضر سلاطین سریر ارتضا(طلب روشنی) و ارتزاق(طلب رزق و روزی) زیر سایه خورشید برد.

اهالی بادرود شادان و شکرگزار از نعمت زیارت راه دور با توشه معنوی سالشان از شهپر خورشید شمش الشموس نور استجابت گرفتند و معطر از رایحه خیر و برکت و عزت رضوی راهی شدند.

چتر کاروان زیر سایه خورشید بر سر نیروهای آتش‌نشان و اورژانس کاشان

نیروهای سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان و مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کاشان از حضور خادمام حرم رضوی زیر سایه خورشید مدد گرفتند. 

خادمان حرم رضوی با حضور در سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان ضمن پرچم‌گردانی در واحدهای عملیات و نجات این سازمان با اهدای نمک و نبات تبرکی آستان قدس رضوی از زحمات این نیروهای امدادی تقدیر کردند و به آنها خدا قوت گفتند.

همچنین کاروان زیر سایه خورشید با حضور در مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کاشان به سفیدپوشان این عرصه بهداشت و سلامت به نیابت از تمامی نیروهای کادر درمان که ۲ سال است در خط مقدم نبرد با کرونا در نجات جان هموطنان و درمان آنها شبانه‌روزی و بی ‌وقفه تلاش می‌کنند با اهدای تبرکات رضوی و پرچم گردانی از آنها تجلیل و تکریم کردند.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کاشان در بدو دیدار با خادمان حرم رضوی در اتاق مدیریت بحران این مرکز با ابلاغ سلام دکتر کولیوند رییس اورژانس کشور از حضور کاروان زیر سایه خورشید در این مرکز تقدیر کرد.

حسین ریاحی با تبریک و شادباش میلاد موفور السرور امام رضا علیه السلام گفت : ایران اسلامی دهه کرامت با حضور کاروان‌های زیر سایه خورشید سرشار از رأفت و عطوفت خادمان حرم رضوی یکپارچه شاد و پر خیر و برکت و عزتمند می‌شود.

وی حضور خادمان حرم رضوی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بویژه زدن ماسک و فاصله گذاری اجتماعی در این برهه زمانی که تمامی مردم و کادر درمان دوران سختی را با تلخی‌های آن پشت‌سر گذاشتند بسیار به جا و پربرکت دانست و گفت: ایجاد روحیه شادابی، امید و انبساط خاطر مردم ایران در دهه کرامت بویژه کادر درمان با نام نامی علی بن موسی الرضا (ع) مرهون حضور کاروان‌های زیر سایه خورشید است.

وی حضور خادمان حرم رضوی را در مرکز اورژانس کاشان مایه دلگرمی و خدا قوت نیروهای این مرکز عنوان و اضافه کرد: مردم ایران که همیشه و در همه حال در پناه الطاف الهی، عنایات علوی خاصه کرامات رضوی هستند در این برهه خاص نیز ضمن رعایت موارد ضروری دستورالعمل های بهداشتی با تکیه بر عقاید قلبی ولایی از این پدیده قرن ۲۱ نیز بویژه با ایثارگری‌ها ،فداکاری‌ها و جانفشانیهای کادر درمان پیروز و موفق و سربلند خواهند شد.

کاروان زیر سایه خورشید پس از دیدار با نیروهای اورژانس ۱۱۵ کاشان برای شرکت در جشن میلاد امام رضا(ع) با حضور خانواده‌های کارکنان مجتمع هسته‌ای شهید احمدی روشن به مسکن مهر این شهرستان رفتند و افزون بر شرکت در آیین اختتامیه نمایشگاه حجاب و جشن بانوان از همسر فرزندان شهید مدافع وطن و امنیت «میثم عبدالله‌زاده» از شهرستان آران و بیدگل نیز تجلیل کردند.

قمصر؛ پایتخت گل سرخ ایران عطر رضوی گرفت

جشن مردمی میلاد امام رضا(ع) با حضور خادمان حرم رضوی در یادمان شهدای گمنام قمصر پایتخت گل و گلاب ایران در شهرستان کاشان برگزار شد.

مبلغ کاروان زیر سایه خورشید اعزامی از آستان قدس رضوی به دارالمومنین کاشان با استناد به حدیثی از امام رضا(ع) که دوستی با مردم را نصف عقل دانست و گفت: تمامی سخنان ایمه هدایتگر، راهگشا و نقشه راه زندگی در سعادت فردی و اجتماعی انسان است.

حجت‌الاسلام حسن باقریه یزدی همچنین با تاکید بر مبانی تربیتی حدیث کسا که راوی آن حضرت زهرا(س) است افزود: خانواده‌ها تربیت فرزندان و اعتبار، منزلت‌بخشی و هویت‌بخشی به آنان را با خوب صدا کردن فرزند از بندهای حدیث کسا که حضرت فاطمه (س) در پاسخ سلام فرزندانش می فرماید«میوه دلم و نور چشمم» یاد بگیرند و پیروی کنند.

وی، نتیجه تربیت دینی را بر شهید حججی تصریح کرد: تربیت خوب یعنی شهید حججی که کف پای پدر و مادرش را بوسید و رهبر معظم انقلاب در مورد این شهید نامدار فرمود« حججی بر همه حجت شد.»

مبلغ کاروان زیر سایه خورشید در بخش دیگری از سخنانش در یادمان شهدای گمنام زیر سایه خورشید با تاکید بر اینکه تمامی ما مدیون شهدایی هستیم که با مکتب اهل بیت(ع) و کرامات رضوی تربیت شدند و به ما درس می‌دهند افزود: سعی کنیم آنچه از فرهنگ رضوی در دهه کرامت و زیر سایه خورشید با آن آشنا و امام رضایی می‌شویم در رفتار، گفتار، کردار و اخلاق، حتی محیط کسب و کار و زندگی ما پایدار بماند و نهادینه شود.

کاروان زیر سایه خورشید در ابتدای ورود به شهر قمصر وارد آستان امامزاده حسین و عدنان(ع) در روستای جوینان رفتند و با حضور در جشن مردمی میلاد امام رضا(ع)،اهدای تبرکات رضوی، اجرای مولودی خوانی و توسل به امام مهربانی‌ها مردم این روستا را سیراب از کوثر ناب زیارت از راه دور کردند.

حضور در مردم روستای قهرود زادگاه سردار شهید عباس کریمی فرمانده لشکر۲۷ محمد رسول اله(ص) مقصد بعدی کاروان زیر سایه خورشید اعزامی از آستان قدس رضوی به کاشان بود.

خادمان بارگاه رضوی ابتدا به گلزار شهدای روستای قهرود رفتند و ضمن ادای احترام بر مزار شهیدان اهالی روستا را میهمان زیارت پرچم کردند.

کاروان زیر سایه خورشید پس از میثاق با شهیدان گلبانگ اذان مغرب به مسجد تاریخی علی در روستای قهرود رفتند تا شب میلاد امام مهربانی‌ها را در کنار مردم صمیمی و مهربان این روستا زیر سایه خورشید به بزم بنشینند.

مداحی و سخنرانی مداح و مبلغ کاروان همراه با اهدای تبرک رضوی به مردم این روستا آرام جان داد.

خادمان حرم رضوی کاروان زیر سایه خورشید پس از حضور در جمع این مردم با صفا و صمیمی برای شرکت در جشن میلاد ضامن آهو به یادمان شهدای گمنام قمصر رفتند و افزون بر آیین غبارروبی و عطرافشانی قبور شهدای گمنام از سوی شهرداری قمصر با اهدای هدایایی تکریم شدند و حضورشان در پایتخت گل سرخ ایران ارج نهاده شد.

تجلیل خادمان بارگاه رضوی از خیر سلامت کاشانی

ابوالشهید حاج خلیل بهمنی، خیر سلامت، رزمنده دوران دفاع مقدس و مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی و تأمین کننده سالانه گلاب آستان قدس رضوی با اهدای هدیه ویژه آستان زیر سایه خورشید تجلیل و تکریم شد.

این خیر سلامت کاشانی خطاب به خادمان بارگاه رضوی که در بهترین آستان و بارگاه نوکری و خدمت می‌کنند گفت: وی ۵۵ سال است که در خانه اهل بیت(ع) خدمت می‌کند و از این خدمت عزت و آبرو می‌گیرد.

حاج خلیل بهمنی با بیان اینکه سالی پنج تن گلاب ناب قمصر کاشان را از سال ۱۳۴۵ تاکنون به مشهد برای آستان قدس رضوی ارسال می‌کند افزود: وی که بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی کاشان است ۴۸۰ بیمار دیالیزی را تحت پوشش می‌دهد.

وی خادمی امام رضا(ع) را بزرگترین افتخار برای خادمان حرم رضوی در چنین بارگاه و آستان ملائک پاسبانی دانست و افزود: سال‌های گذشته با همکاری موسسه خادمین حضرت رضا(ع) تلاش زیادی کردند تا کاروان زیر سایه خورشید به صورت مستقل با توجه به ظرفیت ویژه دارالمومنین کاشان به این شهرستان اعزام شود که با عنایت حضرت این مهم تحقق یافت و مردم منطقه شمال استان اصفهان در دهه کرامت از خیرات و برکات کاروان زیر سایه خورشید اعزامی از مشهد مقدس به کاشان بهره‌مند شدند.

وی همچنین با یادآوری جشن شب میلاد ثامن الحجج که هر سال در مسجد امام رضا(ع) با توزیع پنج هزار غذا برگزار می‌کند تصریح کرد: ۲ سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های برگزاری آیین‌ها، هزینه جشن را برای جهیزیه ۲ دختر نوعروس به نام امام مهربانی‌ها پرداخت کرده است.

پدر شهید بهمنی همچنین با گرامیداشت یاد و نام همسر مرحومش بانوی خیر مرحومه حاجیه خانم شمسی احمدی که یار و پشتیبان واقعی او در تمام کارهای خیر و بسیار ولایی بود اذعان داشت: همسرش تا لحظه آخر با او در انجام کارهای خیر سهیم و شریک بود و حتی برای ساخت مسجد امام حسن(ع) داشته‌های خود را برای ساخت مسجد هزینه کرد.

مبلغ کاروان زیر سایه خورشید نیز در ادامه با افتخار از اینکه به میهمانی این بیت شهید معظم و میزبانی خیر سلامت کاشانی نایل شدند گفت: پدر و مادر شهدا اجر و مقام والایی دارند و پیشاپیش شفیع خود را به عالم آخرت فرستادند.

حجت‌الاسلام حسن باقریه یزدی با تاکید بر اینکه خطه کاشان را باید همه خادمان رضوی درک کنند افزود: دارالمومنین کاشان ظرفیت‌های ویژه‌ای با محوریت فرهنگ علوی و عشق رضوی به‌ویژه در عرصه فعالیت خیران دارد.

کاروان زیر سایه خورشید با اعطای قطعه فرش متبرک زیر پای زایران رضوی از ابوالشهید بهمنی تقدیر کردند و زحمات این پدر شهید را در ارسال گلاب ناب قمصر به مشهد مقدس برای آستان ارج نهادند.

دست نوازش خادمان حرم رضوی بر سر بیماران کاشانی

خادمان حرم رضوی پس از دیدار با بیت شهید بهمنی به بیمارستان شهید بهشتی کاشان رفتند و ضمن خداقوت به کادر درمان و تکریم ایثار و فداکاری آنان در مقابله با کرونا و نجات جان هموطنان با مدد از پرچم گردانی زیر سایه خورشید از بیماران بیمارستان عیادت و دلجویی کردند.

همچنین بخش کودکان بیمارستان شهید بهشتی کاشان نیز با حضور خادمان حرم رضوی زیر سایه خورشید نسخه شفا و داروی سلامتی گرفت.

دانشگاه کاشان زیر سایه خورشید

کارکنان و جمعی از دانشجویان دانشگاه کاشان نیز پس از بیماران کاشانی با حضور خادمان حرم رضوی و قرائت صلوات خاصه در کلاس مهر و محبت علوی واحد عشق و مهر رضوی را پاس کردند.

کارکنان و جمعی از دانشجویان دانشگاه کاشان با دلهای عاشق و دلباخته زیارت به مشهد پل زدند و در روز میلاد به شبکه‌های ضریح حضرتش دخیل بستند.

حسن ختام برنامه‌های کاروان زیر سایه خورشید در روز میلاد امام رضا علیه السلام در کاشان حضور در رادیو کاشان، تقدیر از پدر و مادر شهید محمد کریم‌زاده تنها پسر خانواده با اهدای هدیه ویژه آستان، دلجویی از یک مادر دارای فرزند توان‌یاب ذهنی، شرکت در جشن مردمی روستاهای بخش کویرات فخره، علی‌آباد، کاغذی و یزدلان، شهر ابوزیدآباد و شرکت در جشن میلاد اعضای موسسه خادمان حضرت رضا(ع) در دبیرستان امام کاشان بود.

نجات قاتل کاشانی زیر سایه خورشید

رییس اداره زندان کاشان گفت: همزمان با دهه کرامت یک قاتل به برکت  حضور خادمان حرم رضوی کاروان زیر سایه خورشید از اجرای حکم قصاص نجات یافت و بخشیده شد.

محسن محبوبی گفت: همزمان با دهه کرامت و سالروز ولادت امام رضا علیه السلام سیزدهمین محکوم به قصاص در کاشان در سال جاری از اجرای حکم نجات پیدا کرد.

 محسن محبوبی افزود: ۲ جوان و دوست صمیمی سال ۹۸ با هم نزاع ودرگیری کردند که منجر به قتل طرف مقابل و از سوی مراجع قضایی به زندان معرفی شد.

وی با تاکید بر تلاش مجموعه مددکاری و مدیریت زندان در جلب رضایت خانواده قاتل اظهار داشت: حضور پررنگ خادمان حرم رضوی که بیش از یکساعت در منزل خانواده شاکی با ذکر توسل به امام رضا(ع) و مداحی حضور داشتند عامل رضایت اولیای دم شد.

رییس اداره زندان کاشان تصریح کردخانواده مقتول بدون گرفتن هیچ‌گونه مبلغ دیه به حرمت نام نامی امام رضا (ع) و به یمن قدوم پر خیر و برکت خادمان بارگاه رضوی کاروان زیر سایه خورشید رضایت دادند.

محبوبی خاطر نشان کرد: این مورد رضایت اولیای دم سیزدهمین نجات قصاص از اجرای حکم از خرداد سال ۹۹ تا پایان خرداد ۱۴۰۰ است.

امسال چهاردهمین دوره جشن‌های ملی زیر سایه خورشید برگزار در دهه کرامت با اعزام خادمان بارگاه رضوی کاروان‌های زیر سایه خورشید به استان‌های سراسر کشور برگزار شد.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.