نگاهی به طرح اوقات فراغت فرزندان کارکنان آستان قدس رضوی
تابستان پربار خانواده بزرگ رضوی

 

هر سال همین موقع حوالی پاییز گرد هم می آیند، از جوانه‌ها و امیدها گرفته تا نوجوانان به همراه خانواده هایشان. جمعی صمیمی که محفل شان زیر سقف آسمان و در میان درختان کهنسال و فضای دلنشین محوطه موسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار می شود. محفل خانواده بزرگ رضوی در آیین اختتامیه طرح اوقات فراغت فرزندان کارکنان آستان قدس رضوی.

از همان ابتدای ورود ماحصل فراغت تابستانه شان به نمایش درآمده است از کیف و کوله های نمدی گرفته تا عروسک ها و کلبه های دست ساز و کاردستی های خلاقانه و… چه زیبا و با غرور راه می روند خالقان کوچک نمایشگاه دستاوردهای فراغت تابستانه. دست در دستان پدر و مادر یک یک هنرهایشان را نشان می دهند و شرحی از خلق آن ارائه می دهند.

پدرها و مادرها هم افتخار می کنند. یک شب تابستان شان را پای در دنیای زیبای فرزندانشان گذاشته اند. برخی استعدادشان در این دوره ها شکوفا شده است، برخی زمینه علاقه شان را یافته اند و چه بسا برخی نیز از همین جا با آینده کاری شان گره خورده باشند. هر چه بود، گذشت. تابستان گرم اما با نشاط و هیجان در میان همسن و سالان و هنرهایی که در ضمیر آن‌ها حک شد.

موسسه جوانان آستان قدس رضوی امسال برای سومین سال پیاپی میزبان یک هزار و ۱۰۰ فرزند خانواده بزرگ رضوی در طرح «غنی سازی اوقات فراغت فرزندان کارکنان آستان قدس رضوی» در تابستان ۱۳۹۸ بود. طرحی که از اول تیرماه آغاز شد و به مدت ۸ هفته در قالب سه سرفصل فرهنگی-مهارتی، کلاس های ورزشی و اردوهای تفریحی میزبان مخاطبان در سه مقطع جوانه، امید و متوسطه بود.

کلاس های فرهنگی مهارتی با ۵۲ سرفصل‌ متنوع و کاربردی برای رده های سنی مختلف در رشته‌های فنی، هنری و مهارتی با حضور اساتید کارآزموده در دو سطح مقدماتی و پیشرفته برگزار شد و کلاس‌های ورزشی این طرح نیز توسط موسسه تربیت بدنی و در ۱۷ رشته مختلف و جذاب با حضور اساتید توانمند و با تجهیزات حرفه‌ای برگزار شد. اردوهای تفریحی از دیگر سرفصل های این طرح بود که خاطره‌ی خوشی را برای مخاطبان خود به یادگار گذاشت.

ستاد اجرایی این طرح امسال با حضور ۱۳ عضو، ۷مشاور و مربی تربیتی و ۴۷ استاد و معلم همراه بود و ۶۰۰ پسر و ۵۰۰ دختر طی ۵۲ روز به کسب مهارت، هنرآموزی و ورزش پرداختند.

از میان این تعداد شرکت کننده۴۱۰ نفر در کلاس های فرهنگی حضور یافتند و در ۱۳ برنامه اردویی تفریحی شرکت کردند. بازدید از باغ وحش، حضور در اردوگاه امام رضا(ع)، زیارت و شهربازی معارفی و… از جمله برنامه های تدارک دیده شده ویژه این ایام بود و در مجموع میزان سرانه برنامه‌ای هر مخاطب ۱۲۰ ساعت بود.

رضایت ۹۲ درصدی از طرح

در این میان والدین نیز از برنامه¬های ویژه این مجموعه در قالب همایش هایی چون همایش سواد رسانه ای در قالب ۴ جلسه بهره مند شدند.
در این طرح مخاطبان در مقطع جوانه در فعالیت هایی چون کارگاه خلاقیت و کاردستی، آموزش نقاشی، قصه گویی، گروه سرود، ورزش، روخوانی قرآن کریم و حفظ قرآن شرکت کردند و در مقطع امید نیز از آموزش‌هایی چون معارف اسلامی، سرود و تواشیح، مهارت های هنری، روانخوانی قرآن کریم، کارگاه خلاقیت، حفظ قرآن کریم و ورزش استفاده نمودند.

آشپزی و سفره آرایی، طراحی با مداد، نقاشی رنگ روغن، آموزش شعر و ادبیات، اصول طب و تغذیه، مجری گری، شیرینی پزی و دسر، نقاشی روی پارچه، خوشنویسی، خیاطی، دست سازه های نمدی، کمک های اولیه، کار با پاورپوینت، کار با ورد، کار با اکسل، عروسک دوزی، مهارت های تحصیلی، صوت و لحن قرآن، مهارت های زندگی موفق، معارف اسلامی و تدبر در قرآن از دوره های پیش بینی شده ویژه دختران مقطع متوسطه بود.

پسران مقطع متوسطه نیز در دوره های آموزشی کمک های اولیه، طراحی سایت، مداحی، خوشنویسی، کار با پاورپوینت، کار با اکسل، کار با ورد، تدبر در قرآن، مهارت های تحصیلی، عکاسی، علم و فناوری ، معارف اسلامی، صوت ولحن قرآن کریم، تعمیرات لوازم منزل، مهارت های زندگی موفق ومجری گری شرکت کردند.

دختران و پسران خانواده بزرگ رضوی همچنین با حضور در موسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی از فعالیت های ورزشی در رشته های ژیمناستیک، بسکتبال، تنیس روی میز، آمادگی جسمانی، تکواندو، جودو، دفاع شخصی، کونگ فو، کاراته، کشتی، اسکواش، تیر و کمان، بدمینتون، فوتبال،فوتسال، هندبال و والیبال نیز بهره مند شدند.

در برگزاری طرح غنی سازی اوقات فراغت فرزندان کارکنان آستان قدس رضوی ۱۵ مجموعه آستان قدس رضوی مشارکت نمودند تا تابستانی پربار را برای فرزندان خود رقم بزنند.

و این تلاش که با رضایتمندی ۹۲ درصدی والدین شرکت کنندگان همراه بود ششم شهریورماه طی مراسمی به کار خود پایان داد. در آیین اختتامیه این طرح که با استقبال خانواده کارکنان آستان قدس رضوی برگزار شد، ضمن اهدای هدایای ویژه به همه شرکت کنندگان در طرح متناسب با تلاش و کارت امتیازهای کسب شده، از برگزیدگان هر مقطع و همچنین اساتید و مربیان برتر تقدیر شد.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.