حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد حسن وکیلی
عبد بودن نهایت کمال بشریت است

 

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین وکیلی بیان کرد: نهایت کمال بشر این است که باید در مقابل خداوند متعال به بالاترین درجه از عبودیت برسد و بقیه امور را مقدمه توحید قرار دهد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی موسسه جوان آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین وکیلی با اشاره به اینکه برای سنجیدن میزان حقیقت توحید و عبودیت یک فرد راه‌های مختلفی وجود دارد ابراز کرد: راه اول این است که در افعال او تأمل‌کنیم و ببینیم چه مقدار در کارهای وی هوای نفس هست، چه میزان تکیه‌بر غیر خداوند و چه مقدار تکیه‌بر خود معبود وجود دارد. انسان موحد حقیقی که عبدالله است در زندگی بر غیر خداوند تکیه نکرده و غیر او را طلب نمی‌کند. نه طالب خود و طالب چیزی غیر از خود و خداوند است.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از صفات انسان کامل، دوام ذکر است، یعنی همیشه به یاد خدا باشد و موجودات زمینی باعث غفلت فرد نگردد، آن‌کسی انسان کامل است که تمام عالم را محضر خدا می‌بیند، نمود این امر را می‌توان در هجرت امیر المومنین و حضرت زهرا که به مدت ده روز به طول انجامید از حالات این دو بزرگوار که حالات توحیدی خاصی بود مشاهده کرد، تا جایی که وقتی به مدینه رسیدند آیاتی به پیامبر در وصف آن دو نازل گردید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین وکیلی در خصوص این هجرت و وقایعی که منجر به نزول آیه شد عنوان کرد: آن دو در حین سفر دائماً به تفکر در امر ربوبی مشغول بودند و دائماً در مسیر، یاد خداوند بودند و این حالتِ دو‌ام ذکر آن‌ها آن‌قدر نورانیت داشت که به‌صورت وحی قرانی بر قلب پیامبر تجلی شد و به مردم در این آیات گفته شد که مؤمنین در هنگام سحرگاه این حالات حضرت فاطمه«س» و حضرت علی «ع» را مرور کنند، الگوی زندگی قرار دهند و به‌سوی آن حرکت کنند.

وی به حقیقت تسبیحات حضرت فاطمه زهرا«س» اشاره و عنوان کرد: ذکر حقیقی گفتن هیچ‌وقت به‌جا نمی‌آید مگر اینکه هنگام ذکر گفتن انسان در هوای معبود گم شود، یعنی قلب در یاد خداوند محوشده  و الحمدالله، سبحان‌الله و الله‌اکبر را آن‌قدر از صمیم قلب بگویید که عشق به خدا تجلی یابد و به عالمی سیر کند که تمام دردها را شسته شده و اسم آن‌که عالم توحید است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین وکیلی عنوان کرد: راه دوم این است که در کلمات و عبارات افراد تأمل‌کنیم. افرادی که اهل توحید هستند، حقایقی بر آن‌ها منکشف می‌شود که برای غیر، مکتوم است و شناخته‌شده نیست. البته عباراتی که از درون فرد برآمده باشد. به‌عنوان‌مثال یکی از مهم‌ترین ادله ولایت حضرت امیر المؤمنین همین خطبه هاایست که به‌عنوان  کتاب نهج البلاغه از او به‌جای مانده، تمام عبارات نهج البلاغه از قلب حضرت جوشیده و دقیق‌ترین مسائل عالم توحید در آن شرح داده‌شده است. یا از خطبه فدویه توسط حضرت زهرا می‌شود به‌مراتب حضرت زهرا پی برد، که البته تشخیص میزان توحید از روی کلمات و عبارات شخص، بسیار  فنی و پیچیده است که توسط شخص متخصص در این امور کشف می‌شود.

وی با اشاره به راه سوم گفت: راه سوم برای تشخیص درجات اشخاص، این است که وجود و احوال آن‌ها را در آینه یک حجت الهی تماشا کنیم. یعنی پای سفره فرمایشات حضرت رسول«ص» بنشینیم و در کلمات آن حضرت مقامات حضرت فاطمه زهرا«س» را ببینیم، در حقیقت از روی القاب و اوصافی که درباره حضرت فاطمه زهرا«س» ذکرشده است می‌توان به طهارت وی پی برد که در زیارات مختلف او را الطاهره، المطهره، النقیه، المعصومه نامیدند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین وکیلی ادامه داد: در منطق قران کریم آلودگی چیزی نیست به‌جز شرک که  در سوره انسان آورده شده است:« شراب طهور شرابی است که قلب انسان را از غیر خدا پاک کند»، ازآنجاکه در خطاب به حضرت زهرا«س» این اوصاف ذکرشده است این عبارات مبین این است که در قلب آن حضرت چیزی جز خداوند حضور ندارد. لقب الطاهره و الطیبه جزو القاب بلندی است که اگر انسان به جهان‌بینی قرآنی  مأنوس باشد خواهد فهمید که قران برای انسان‌های عادی از این الفاظ استفاده نمی‌کند، پس خود این الفاظ نشان‌دهنده جنبه باطنی طهارت حضرت فاطمه«س» است، که در سیره حضرت فاطمه«س» قابل‌مشاهده می‌باشد.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.