میلادگودرزی،فعال رسانه ای
پیش‌نیاز عدالت‌خواهی تعریف یک جامعه آرمانی است

میلاد گودرزی در ویژه‌برنامه «عین عدالت» از سلسه نشست‌های بزم اندیشه گفت: پیش‌نیاز جریان عدالت‌خواهی تعریف یک جامعه آرمانی است.

به گزارش آستان‌نیوز؛ میلاد گودرزی در برنامه «عین عدالت» که به همت موسسه جوانان آستان قدس رضوی به صورت استودیویی ضبط شده است؛ تصریح کرد: تعریف عدالت به یک مفهوم پیشینی نیاز دارد، چون وقتی ما می‌گوییم عدالت یعنی این که هر چیزی باید سر جای خودش باشد؛ با این وجود ابتدا باید ببینیم که این جای خودش کجاست در نتیجه باید به یک مرحله قبل برگردیم که من اسم این مرحله را آرمانگرایی می‌نامم.
در این مرحله باید یکسری آرمان‌ها، وضع مطلوب و جامعه ایده آل را تعریف و ویژگی‌های آن را تعیین کنیم و بر این اساس می‌گوییم در این جامعه ایده‌آل هر چیزی جای خودش است؛ بنابراین ما در حال حاضر در یک وضع موجود قرار داریم که هر چیزی سر جای خودش نیست و عدالت در آن در حد کمال محقق نشده پس برای اینکه هر چیزی سر جای خودش قرار بگیرد باید عدالت خواهی کنیم.

عدالت‎خواهی رو به جلو
وی به دیدگاه نسل جدید در خصوص عدالت خواهی طی دهه اخیر اشاره داشت و گفت: در دهه اخیر چندگام و مرحله برای عدالت خواهی می‌توان متصور بود؛ مرحله اول عدالت خواهی خطاب و نسبت با شخصیت‎ها و کارگزاران بود که نسبت به فساد و تجملات آنها اقدام شد، یک گام جلوتر در خصوص ساختارهای حکومت به این معنی که در حوزه مسکن و در حوزه شفافیت و این مسائل چکار باید کرد و برای پاسخ به این چرایی‌ها، اندیشکده‎های عدالت‎خواهی در دانشگاه‌ها و … راه افتاد و امروز و رو به آینده اگر خواسته باشیم به عدالت‎خواهی نگاه بیاندازیم باید راجع به ایده‌های حکمرانی صحبت کنیم.

ایده‌های حکمرانی
میلاد گودرزی ادامه داد: اگر وضع مطلوب‌ها اتفاق افتاد، رسیدن حق به صاحبان حق خروجی آن می شود. از این زاویه وقتی در خصوص حکمرانی صحبت می کنیم حس می کنم در خصوص عدالت صحبت می کنیم.
وی،حکومت و حکمرانی را دارای معانی متفاوتی دانست و در تعریف آن گفت: حکومت بخش سخت افزاری جامعه است که سازمان‌ها، ارگان‌ها و نیروهای قوای سه گانه را شامل می شود. اما حکمرانی یک لایه بالاتر از حکومت است که به ارائه ایده‌های حکومت می پردازد.
این فعال رسانه ای به تغییرات حکومت بعد از انقلاب اشاره داشت و گفت: ولایت فقیه یک ایده حکمرانی است که از نظر من دو ایده حکمرانی دیگر به صورت مکمل باید در کنار آن قرار بگیرند که اولی حاکمیت مردم است به این معنی که مردم حق دارند بدانند، مردم حق انتخاب دارند و … و دومی تنظیم‌گری ضد تبعیض به این معنی که در تعریف وضع مطلوب یک اصل را همیشه در نظر داشته باشیم و آن هم ضد تبعیض بودن آن است.
مجموع این سه ایده حکمرانی ولایت فقیه، حاکمیت مردم و تنظیم‌گری ضد تبعیض، باید در حکومت پیاده بشود.

نهضت، راهکار اجرایی شدن ایده‌های حکمرانی
برای پیاده شدن سه ایده حکمرانی در بدنه حکومت به یک تولید قدرت اجتماعی نیاز داریم که من اسمش را نهضت می‌‎گذارم همان چیزی که دکتر شریعتی آن را دردوگانه نهضت و نظام تعریف می‌کرد، نهضت یک حرکت رو به جلو و آرمانگرایانه است و نظام یک موجودیت محافظه کار و ساکن است و همیشه انقلاب ها با یک نهضت شروع می‎شود و پس از تغییر نظام و تشکیل نظام جدید نهضت کلا ازبین می رود و ما درانقلاب خودمان هم تا حدود زیادی دچار این موضوع شدیم و ایده ما برای بازگشت به آن حرکت رو به جلو این است که آن نهضت را دوباره زنده کنیم؛
این نهضت سه لایه خواهد داشت که از خود مردم و دانشجویان و مبلغین دینی شروع می‌شود و در لایه بعدی سپاه و صداوسیما و امام جمعه‌ها و در نهایت ولایت فقیه، رهبر نهضت رهبر انقلاب اسلامی است که این مجموعه‌ها قدرتی تولید می‎کند که نقش داور و نظارتی خودش را در ان سه ایده حکمرانی، در حکومت اجرا کند.

این که امام خمینی(ره) سپاه و روحانیون را برای ورود به نظام و مقوله انتخابات نهی می‎کنند دقیقا به این دلیل است که می بایست این گروه‎ها پایداری نهضت را حفظ کنند.

 

الان به‌گونه‌ای وضع پیش رفته است که نمی‌توان بین نهضت و نظام تفکیکی قائل بود. نهضت و نظام باید از یکدیگر جدا شوند اما باید اتحاد روح و بدن داشته باشند وباید این را قبول کرد که نهضت اپوزسیون نظام نیست و اگر می‌خواهیم نظامی روبه‌جلو و محرک و پیش‌رو داشته باشیم باید از این نهضت در تمامی رده‎‌ها حمایت کنیم.
زمانی که معروفترین روحانیون تهران زیر لیست کاندیداها را امضاء کردند خود را از نهضت به سمت نظام تنزل دادند . وقتی ارکان نظارتی درگیر اجرا می شود باید هم نسبت به وضع موجود مسئولیت‌پذیر باشند.
گودرزی، نهضت را یک جریان قوی اجتماعی عنوان کرد که با رویه انتقادی درون نظامی به دنبال اصلاح است نه براندازی و این نهضت ریشه در توده مردم اعم از دانشجو، منبری و همه اقشار دارد و در رده‌ای دیگر سپاه صدا و سیما و ….لایه دیگری از نهضت هستند که این لایه ها به ولایت فقیه ختم می شود.

در جریان گرانی بنزین که در نهایت رهبری از دولت دفاع کردند باید گفت من و شما فعال رسانه‌ای و دانشجویی هستیم، هرکس یک جایگاه و یک وظیفه دارد.
ممکن است زاویه ورود رهبری به موضوع آن بحران، بنا به دلایلی، تأکید روی امنیت، توطئه‌ی دشمن و حمایت از ساختارهای رسمی نظام باشد و ما هم می‌توانیم زاویه ورودِ بیان زخم و مشکلات مردم و بیان نظرات کارشناسی مخالف با طرح بنزینی را انتخاب کنیم. اینها تعارضی با هم ندارد.

گفتنی است این سلسله از برنامه‎ها با عنوان «عین عدالت» با همکاری باشگاه خبرنگاران جوان و با حضور شخصیت‌های رسانه‌ای و اجتماعی توسط موسسه جوانان آستان قدس رضوی در حال ضبط استودیویی است که درآینده مشروح آن در قالب‌های رسانه‌ای مختلف پخش خواهد شد.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.