رئیس مؤسسه‌ی پژوهشی حکمت و فلسفه‌ی ایران
عدالت؛محورحکمرانی اسلامی ولایی است

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، عدالت را ارزشمندترین مفاهیم جهانی و انسانی عنوان کرد و بر حکمرانی اسلامی بر پایه عدالت تاکید کرد.

به گزارش آستان نیوز، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، در اولین نشست «عین عدالت» از سلسله نشست‌های بزم اندیشه که با همکاری موسسه جوانان آستان قدس رضوی و باشگاه خبرنگاران جوان با موضوع «عدالت و ولایت» برگزار شد، گفت: حکمرانی اسلامی ولایی یعنی نظام با محوریت ولایت باید اتفاق بیفتد.

جایگاه ولایت در حکمرانی اسلامی
وی تصریح کرد: نمی‌شود در حکمرانی اسلامی ولایت را فرض نکرد. تحقق عدالت یک سیستم نیاز دارد؛ که در این سیستم مردم هستند، کارگزاران جزیی از سیستم‌اند، حاکم اسلامی هم جزیی از سیستم است. اگر یکی از اجزای این سیستم وظیفه خودش را درست انجام نداد، آیا باید دست از ولایت فقیه که در راس است برداریم؟
وی به جایگاه واژه عدالت و ولایت در آیات قرآن اشاره داشت و گفت: مهمترین منبع دینی ما قرآن است که در آن دو واژه عدالت و ولایت به کرات ذکر شده است و در آیه ۵۸ سوره نساء حکمرانی و عدالت را دارای پیوندی وسیع و ناگسستنی عنوان می کند.

این استاد دانشگاه نزدیکی، دوستی، محبت و پیوند ناگسستنی با ولی را مفهوم ولایت عنوان کرد و ادامه داد: در این تعریف یعنی آنقدر بین ولی و مردم پیوند محکمی تنیده شده که جداشدنی نیستند. در مفهوم ولایت مومنین نیز نسبت به هم ولایت دارند و هم اولیا خدا ولایتی دارند بر مردم که از هم جدا نمی شوند.
ولی چه از مومنین باشد چه فقیه و اولیاء الهی، باید بر اساس حدود الهی ولایت داشته باشد.

عقل و شرع نقطه اتصال عدالت و ولایت
حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، حق را واژه کلیدی در عدالت اجتماعی دانست و ادامه داد: اگر حق را به صاحب حق دادی عدالت است که مقابل آن ظلم است و این حق را عقل و شرع تبیین می کند.
وی، عقل و شرع را واژه کلیدی عنوان کرد که عدالت و ولایت را به هم متصل می کند.
خسروپناه ادامه داد: نسبت ولایت و عدالت حدود الهی است و این حدود الهی بر اراده اجتماعی استوار است عدالت وقتی تحقق پیدا می کند که ولایت در کنار اراده اجتماعی قرار گیرد.

مردم در انتخاب خود مسئول هستند
وی گفت: در مباحث کلامی بحثی به نام شرور است که به اتفاقاتی که در عالم طبیعت رخ می دهد مرتبط است که این شرور را به خدا نسبت می دهند در حالی که منشاء بسیاری از این شرور اعمال خود انسان هاست و تجاوز به طبیعت می کنند و در طبیعت نیز تصرف بر انسان می کند.
در جمهوری اسلامی ایران عمده مسئولین را مردم بی واسطه انتخاب می کنند و رهبری با واسطه خبرگان انتخاب می شود. خیلی مواقع مردم به شعارها و تبلیغات غیر واقع و بدون پشتوانه رای می دهند که مصداق آن رای دادن به شخصی است که در دوران تبلیغات هر شب به مردم شام می دهد.
ما باید بپذیریم که حکومت مردم سالارانه است و مردم در انتخاب خود مسئول هستند. همه مشکلات به مردم بر نمی گردد اما بخش عمده آن مردم هستند.

تاثیر استعمار در جامعه گذشته را مطالعه کنیم
وی ادامه داد: در ۱۵۰ سال اخیر نقش استعمارگران را در جامعه نگاه کنیم همیشه با جنایت دعوا خوار و ذلیل کردن همراه بوده است. اما در رای دادن افرادی را حاکم می کنیم که مدل وارداتی حکومت می کنند.
امریکایی که به راحتی و یکطرفه زیر برجام میزند هنوز برخی می گویند باید تابع باشیم. اینکه کارخانه ای با کارگران بسیار با واسطه فرد دولتی به شخصی واگذار میشود که باعث به تعطیلی کشیدن آن می شود.
نمی توان گفت چون در کشورهای دیگر نیز این موراد اتفاق می افتد پس اشکالی ندارد که در ایران هم به آن دچار باشیم.
خسروپناه افزود: من به واسطه سفر‌های خارجی که برای همایش و سخنرانی می‌روم، فهمیدم این حرفی که در جامعه ما از اروپا و آمریکا و کشورهای دیگر مطرح می کنند که گویی همه چیز گل و بلبل است و سیستم عدالت وجود دارد، این طور نیست. یکی از کاستی‌هایی که صدا و سیمای ما دارد ، این است که این واقعیات را نمی‌گوید.
در غرب دعوا دعوای احزاب است، یعنی شما می‌بینید فرضا یک نفر را به عنوان اختلاس‌گر معرفی می‌کنند، ولی در حقیقت این ضربه‌ای است که یک حزب به حزب دیگر می‌زند، اگر راست می‌گویند مفاسدی که در حزب خودشان هست را نشان دهند. در آمریکا میلیون‌ها نفر کارتون‌خواب وجود دارد که از درد فقر می‌نالند، چه کسی به این‌ها توجه می‌کند.
واقعیت جامعه این نیست که هر نقصی در نظام ببینند همه روحانیون و سپاه و رهبر را مقصر بدانند. جامعه را باید کامل بشناسیم و یک بعدی نبینیم.

 

حکومت بدون حکمرانی
وی، علت اصلی عدم تامین عدالت در کشور را فقدان حکمرانی دانست و گفت: در کشور ما حکومت هست اما حکمرانی نه و شورای عالی حکمرانی نیاز داریم که سایر شوراها ذیل آن قرار گیرد.
شریعتی دغدغه انقلاب و نهضت داشت. چون جزء پارادایم انتقادی بود. باید دیده بان نظام باشیم و نباید با حمایت از احزاب خود را کوچک کنیم.

خسروپناه به موضع رهبری در طرح افزایش نرخ بنزین در سال ۹۷ اشاره داشت و گفت: در مسئله اعتراضات ناشی از گران شدن بنزین رهبری پیشنهاد دادند سال به سال افزایش یابد و یک دفعه این فشار بر مردم وارد نشود و قبل این افزایش، حتما روند حمایتی برای مردم صورت گیرد. روسای دو قوه بر این مسئله اجماع کردند اما رئیس جمهور مسیر دیگری در پیش گرفت و رهبری برای جلوگیری از اینکه شکاف و دوگانگی در حاکمیت نظام اتفاق نیفتد از طرح دولت حمایت کرد، زیرا بسیاری بر آنند که حاکمیت دوگانه شکل گیرد.
وی تاکید کرد: خطرناک است که عدالتخواهی بخواهد با ایجاد جعلیات در فضای مجازی زمینه تزلزل کسانی که در حیطه های تفکری با آنها اختلاف نظر دارند را فراهم کنند. ضعفی که برخی از نیروهای انقلاب دارند این است که دغدغه انقلاب را دارند اما در حد اندیشه های رهبری تصویر درستی از این مفاهیم ندارند.

اصلاح ساختارهای ناکارآمد
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، همچنین عملکرد عقلانی را پشتوانه حل مسائل عنوان کرد وتاکید کرد: احساس کلیدی برای حل مشکلات جامعه نیست. ما در حکمرانی اسلامی ضعف داریم چون در علوم انسانی اسلامی ضعیف هستیم که ما را رشد دهند.
حجت الاسلام خسروپناه درباره مهم‌ترین اقداماتی که در کشور انجام شود، گفت: نظام به‌شدت نیاز به اصلاح ساختار‌های ناکارآمد در بخش‌های مختلف دارد و این شرایط تنها مختص به کشور ما نیست.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.