پروانه شدن با اندیشه‌های توحیدی امام خمینی

 

نخستین دوره تدریس و تبیین آثار معرفتی و توحیدی امام خمینی(ره) در مجتمع دانشجویی امام رضا(ع) مشهد برگزار شد

آنچه در نگاه اول دیده می‌شود همان صندلی ساده‌ای است که مقابل آن پایه میکروفون گذاشته‌اند. فقط یک صندلی ساده که روی آن پارچه سفیدی کشیده‌اند و یادآور زمانی است که امام خمینی(ره) در حسینیه جماران برای نیروهای انقلاب و رزمندگان اسلام سخنرانی می‌کرد. سال‌هایی که به اتکای همین معرفت متأثر از اندیشه‌های رهبر انقلاب، صفوف جبهه‌ها هر روز طویل‌تر و ایمان و توکل به اراده الهی برای دفاع از میهن اسلامی در دل جوانان قوی‌تر می‌شد.

اینجا محل برگزاری نخستین دوره تدریس و تبیین آثار معرفتی امام خمینی (ره) در مجتمع دانشجویی امام رضا(ع) مشهد مقدس است که چند روزی است میزبان دانشجویان و طلاب از سراسر کشور است. آنهایی که شوق بی‌نهایت شدن و رشد و تعالی برای رسیدن به حقیقت و نوشیدن از چشمه زلال معارف دینی راهی‌شان کرده است و اکنون سالک مسیری هستند که در آن تعهد و مسئولیت و پا در میدان عمل گذاشتن با شوق پروانه شدن در هم آمیخته است و یادآور مسیری است که شاگردان امام تا شهادت در راه دین در پیش گرفتند.

حضور در یکی از این جلسات کافی بود تا فضای صمیمی و دوستانه میان شرکت‌کنندگان و اساتید برجسته را ببینیم. فضایی که بی‌شباهت به سنگرهای هشت‌سال دفاع مقدس نیست اما این بار سلاح اندیشه و تفکر است که به میدان مبارزه با دشمن به کار آمده تا در برابر دسیسه‌ها و توطئه‌ها جوانان میهن اسلامی را آماده کند. برگزاری این دوره‌های آموزشی هم بنا به گفته مسببان آن چیزی جز همین آگاهی و بصیرت نیست که باید در راستای دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی باشد.

اهمیت بسترسازی و جامعه‌سازی شیعی

در  ابتدای این مراسم مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران و تأکید بر اهمیت توجه به اندیشه‌های امام خمینی (ره) که به عنوان هدف برگزاری این دوره‌ از تدریس اندیشه‌های ایشان است، گفت: در این دوره از شهرهای مختلف ایران به شکل حضور و مجازی شرکت کرده‌اند و ما امیدواریم که این عزیزان با دست پر و کوله‌باری از معارف ارزشمند که در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) فرا گرفته‌اند به شهر و خانه خود برگردند.

مجتبی مختاری ادامه داد: در این دوره از حضور آیت‌اله تحریری، استاد نادر طالب‌زاده و جناب استادآقا مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی بهره‌مند شدیم که دانشجویان و طلاب عزیز خوشبختانه از حضور این عزیزان بهره‌مند شدند.

وی خاطرنشان کرد: برای همه کسانی که برای کسب معارف ناب به پابوسی امام رضا(ع) آمده‌اند آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم که در امتداد جریان معارفی را بسترسازی و جامعه‌سازی شیعی به شکل خاص دنبال کنند و در هر عرصه‌ای از افق رهبری آینده جامعه می‌خواهند وارد شوند با معارف مستحکمی که فرا گرفته‌اند انجام وظیفه کنند.

مختاری در پایان سخنانش تأکید کرد: برگزاری دوره تدریس و تبیین آثار حضرت امام خمینی(ره) فرصتی است برای شرکت‌کنندگان این برنامه تا با زوایایی از اندیشه‌های ناب بنیانگذار جمهوری اسلامی آشنا شوند. اساتیدی که در این دوره از آنها دعوت به عمل آمده همگی از چهره‌های شناخته شده انقلابی هستند که سال‌ها در راستای تحقق شعائر دینی و اهداف انقلاب اسلامی در عرصه‌های نظری و عملی فعالیت کرده‌اند.

«بی‌نهایت شو» یک شعار مبتنی بر عقل و وحی

در ادامه این مراسم حجت الاسلام محمدعلی تولایی پیرامون برگزاری این دوره از برنامه‌های آشنایی با آثار امام خمینی (ره) گفت: در سال‌های گذشته حرکتی تحت عنوان اردوهای هفت‌روزه در موسسه جوانان آستان قدس رضوی آغاز شد که در آن میزبان نوجوانان دانش‌آموز خوب رضوی از سرتاسر کشور بودیم که تعالیم مختلف اسلامی کارآمد و مهمی برای آنها در نظر گرفته شده بود. خوشبختانه طرح «بی‌نهایت» این امکان را فراهم کرد که علاقه‌مندان نوجوان بتوانند از طریق فضای مجازی تحت این آموزش‌ها قرار بگیرند. برنامه «بی‌نهایت» با یک شعار شروع شد و ادامه یافت. شعاری که مبتنی بر وحی و عقل و کشف صحیح است و آن اینکه ما مسافر سفر بی‌نهایت هستیم. با این شعار دوستان بی‌نهایتی ما در دوره بی‌نهایت شو مسافر سفر بی‌نهایت به سوی خداوند متعال شدند.

وی افزود: تا دل در محضر صاحب دل نباشد این سفر اتفاق نمی‌افتد. بنابراین، بی‌نهایت شو برای گام اول دوستان راهی این مسیر در نظر گرفته شد. در این مسیر بسته‌های مختلفی طراحی شده است. ابتدا بسته «مربی‌شو» است که دغدغه آن این است که چه کاری از دست ما بر می‌آید. آنهم وقتی که شمه‌ای از تعالیم الهی فرا گرفته‌ایم. در دوره «مربی‌شو» علاقه‌مندانی که در «بی‌نهایت‌شو» شرکت کرده بودند آموزش بیشتر می‌بینند تا در صورت نیاز برای افراد گروه سنی بعد از خودشان مربی بشوند. کسانی که طعم بی‌نهایت را شنیدند و لایه‌های پرسش و پاسخ را گذرانده‌اند نسبت به خیلی از مبلغین فرهنگی شاید توانمندتر باشند.

بسته‌های معنوی و پروانه شدن

تولایی خطرنشان کرد: بسته‌ای تحت عنوان «تپش» در نظر گرفته شده است که در آن برای جوانان و نوجوانان کتاب‌هایی در نظر گرفته شده است که به زبان آنهاست. بسته بعدی بسته «اکسیژن» است که شامل دو کتاب از مقام معظم رهبری است. «طرح کلی اندیشه اسلامی» و دیگری «از انقلاب اسلامی تا تمدن اسلامی» است که با دغدغه‌های تمدن‌سازانه همراه است. اضافه بر اینها مهدویت و تمدن‌سازی نیز در جلساتی مجزا پرداخته می‌شود. در نهایت بسته «کوارک» را داریم که با عیار تجربه و فلسفه علم به آموزش عزیزان می‌پردازد. در این حوزه ما به این خواهیم پرداخت که شناخت حسی تمام شناخت ما را تشکیل نمی‌دهد. بسته نهایی بسته «پروانه‌شو» است که عزیزانی که رتبه‌های برتر بی‌نهایت شود شده‌اند و احیانا سرورانی که در رسته‌های دیگر مثب برهان حضور داشته‌اند در این دوره شرکت می‌کنند. بسته‌های هفت‌جلدی را بر اساس اندیشه علامه طباطبایی و شاگردان ایشان تنظیم شده است. اما وقتی به تاریخ انقلاب نگاه می‌کنیم اولین مواجهه امام با نسلی که در جبهه‌ها می‌جنگند یک مواجهه عرفانی فوق‌العاده عمیق است که گامی برای گسترده‌تر کردن عمق معرفتی کسانی است که موفق شده‌اند رژیم طاغوت را ساقط کنند.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم در تراز تمدنی حضور معرفتی داشته باشیم و نگاه، افق و نفس خود را عمیق کنیم برای حرکتی که نه صرفا زندگی خودمان که جهان را با اعتلای کلمه توحید تکان بدهد و کلمه «لا اله الا الله» را به فرموده بنیانگذار انقلاب پرچم همه ممالک جهان کند، نیاز داریم افق فکری خودمان را نزدیک کنیم به کسی که اولین بار این پرچم را در جهان برافراشت.

جبران خلاء معرفتی با اندیشه‌های امام

در حاشیه این مراسم یکی از دانشجویان شرکت‌کننده در این دوره گفت: جو انقلابی و مذهبی در جوار امام رضا(ع) و علاقه‌مند بودن به اندیشه‌های امام خمینی (ره) انگیزه اصلی من برای شرکت در این دوره بود. ابتدا اصلا فکر نمی‌کردم که جو اینجا تا این اندازه رفاقتی باشد. از سوی دیگر، مباحثی که مطرح شده بسیار جدی بوده است و تأثیر مهمی در زندگی من داشته است. به نظرم اندیشه‌های امام خمینی(ره) از آنجا که برداشتی جدید از تعالیم شیعی بوده است به نظرم جدیدترین و به روزترین برداشت از اسلام است و بر هر مسلمانی واجب است تا با آن آشنا شود.

یک دانشجوی ارشاد دانشگاه شاهد تهران هم درباره برگزاری این دوره گفت: در دروس دانشگاهی یک خلاء معرفتی وجود دارد و این باعث شد که من و امثال من این خلاء را با شرکت در چنین دوره‌هایی جبران کنم.

او ادامه داد: اساتید خوبی در این دوره حضور دارند که پاسخگوی مسائل روز هستند و جلسات بسیار خوبی برگزار شده است. به نظرم آنچه این برنامه را متمایز می کند این است که برای اولین بار به طور سراسری در کل کشور این دوره‌های معرفتی برای دانشجویان و طلاب برگزار می‌شود که همین عامل خودش بسیار اهمیت دارد.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.