دوره تربیت مربی نوجوان، آغازگر تحول در حوزه تربیتی نوجوان

نوجوانی، زمان شکل‎گیری شخصیت آدمی و پیش از سخت شدن تنه هویتی انسان، دورانی است که موفقیت و یا عدم آن را در فراروی ما رقم می‎زند.َ

نوجوان در این دوران از پوسته کودکی خودش فرار کرده و به دنبال یافتن حقایق بیشتری از این عالم خلقت است و در این راه به ابزارهای مختلفی چنگ می‎زند به همین دلیل تربیت نوجوانان باید در راستای شکوفایی استعداد‎ها و خلاقیت‎های آنها باشد تا در آینده جامعه ما دارای مدیران خلاق و عزتمند باشد

 

ذهن پرسشگر

کار در حوزه نوجوانان با حساسیت‎های بسیاری رو به رو است، در این سن ذهن پرسشگر و خلاق نوجوان هیچ پیش شرطی را قبول نکرده و مبناهای فکری و اعتقادی را زیر و رو می‎کند و در صورت یافتن پاسخ، بی‎هیچ تکبری آن را می‎پذیرد و اگر جوابی منطقی پیدا نکند، برای همیشه آن را رد خواهد کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و ۸ سال دفاع مقدس، جامعه ما بویژه نوجوانان و جوانان مورد هجمه شدید فرهنگی غرب قرار گرفتتند که متاسفانه علی‎رغم توصیه‎ها و تذکرات فراوان مقام معظم رهبری مبنی بر ناتوی فرهنگی، مسئولین با عدم شناخت صحیح از راه‎های مقابله و واکسیناسیون جامعه اقدامی متناسب و در خور این حجم از فعالیت‏های ضد دینی و ضد ایرانی غربی‏ها انجام نداده که در حال حاضر شاهد نتایج مخرب آن در جامعه هستیم.

بازنگری با محوریت نوجوان

موسسه جوانان آستان قدس رضوی پس از انتصاب حجت الاسلام و المسلمین رئیسی به تولیت آستان قدس رضوی با درایتی مبتنی بر شناخت مسئله، رویکرد اصلی خود را فعالیت در حوزه نوجوانان قرار داد و تمامی برنامه‎های این موسسه با محوریت نوجوانان از ابتدا بازنگری شد.

با توجه به خلاء فرهنگی- تربیتی موجود در حوزه نوجوان و جوان، این موسسه با درک وضع موجود و برنامه‎ریزی مدون و پیشرفته به‎طور جدی در این حوزه ورود پیدا کرد و با تعریف ۳ سطح فعالیتی، برنامه‏های تربیتی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای این قشر از جامعه تدوین و اجرا نمود.

اردوگاه فرهنگی تربیتی امام رضا(ع)

در همین راستا با شناخت نحوه ارتباط‎‏گیری موثر با این قشر که همان کنجکاوی آمیخته با بازی‎های کودکانه است تجهیز و راه‎اندازی اردوگاه فرهنگی تربیتی امام رضا(ع) از ابتدای سال ۹۶ کلید خورد و در ۶ ماه نخست سال میزبان بالغ بر ۲۰ هزار نوجوان از سراسر کشور بود که این موضوع تامین‎کننده برنامه کوتاه مدت تربیتی موسسه به‎شمار می‎رفت.

هفت رو در بهشت

در برنامه میان‎مدت، موسسه جوانان آستان قدس رضوی با طرح‎ریزی برنامه «هفت روز دربهشت» در تابستان امسال میزبان ۸۷۱ نوجوان نخبه از ۲۲ استان کشور بود که در مدت هفت روز اقامت در موسسه به صورت ۲۴ ساعته برنامه‏های تربیتی مختلف برای آنان اجرا شد و با توجه به بازخوردهای بسیار خوب این دوره، موسسه جوانان آستان قدس رضوی درنظر دارد این دوره را به صورت مداوم در طول سال اجرا کند.

تشکیل شبکه مربیان

ورود به حوزه نوجوان و جوان و ارتباط گیری موثر با این قشر، نیازمند کسب مهارت‎های خاص و ویژه‌ای است که تنها با شناخت دنیای آنان این مهم امکان‌پذیر خواهد بود، به همین منظور موسسه جوانان آستان قدس رضوی علاوه بر اجرای طرح‎‏های آموزشی ویژه نوجوان و جوان، در راستای برنامه بلند مدت خود اقدام به برگزاری دوره‏‎های تربیت مربی در این حوزه نموده است که در هدف و غایت نهایی تشکیل یک شبکه مربیان متخصص در حوزه نواجوان ترسیم شده است.

مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی در این خصوص می‏گوید: همزمان با تجربه موفق دوره تربیت مربی اردویی حوزه نوجوان و جوان که در تابستان امسال برگزار شد، برنامه‎ریزی و طرح‎‏ریزی جهت اجرای یک دوره عالی تربیت مربی در حوزه جوان و نوجوان آغاز شد که در ثبت نام اولیه بالغ بر ۶۰۰ نفر از طلاب و دانشگاهیان برای شرکت در این دوره اعلام آمادگی کردند.

مجتبی مختاری در ادامه می افزاید: با ریزش ۴۰۰ نفر  از این تعداد طی مصاحبه‎های انجام شده مابقی علاقه مندان این دوره در ۵ سطح «عمومی»، «تکمیلی ۱»، «تکمیلی ۲»، «تخصصی» و «ویژه» شرکت خواهند کرد که داوطلبان پس از گذراندن موفق هر دوره به سطح بالاتر انتقال می‎یابند.

وی با اشاره به برنامه‏های گسترده‏تر برای این دوره‏ها تاکید می‎کند: موسسه جوانان آستان قدس رضوی با استفاده از اساتید مجرب استانی و کشوری در این دوره‎ها، اولین دوره عالی تربیت مربی جوان و نوجوان را در سطح استان برگزار شده است و در مرحله بعد و گسترده‎تر به دنبال برنامه‎ریزی کشوری برای اجرای این دوره‏های تربیت مربی است.

آغاز تحول جریانی

مدیرعامل موسسه جوانان در ادامه صحبت‏‎هایش می‏گوید: کار در حوزه نوجوانان حساسیت‎های بسیاری دارد که با مطالعات و پژوهش‏‎های انجام شده، محتوای مناسب فکری برای این گروه سنی توسط اساتید موسسه جوانان آماده شده است و در اختیار این مربیان متخصص در حوزه جوان و نوجوان قرار خواهد گرفت و این می‎تواند آغازگر تحول جریانی در حوزه پرورش فکری نوجوان و جوان باشد.

تربیت مربی، ضرورت جامعه اسلامی

جلیل معماریانی از اساتید دوره تربیت مربی در پایان یکی از کلاس‎‏های این دوره می‏‌گوید: در حال حاضر تربیت مربی متخصص در حوزه نوجوانان یکی از ضروریات جامعه اسلامی است و موسسه جوانان آستان قدس رضوی با درک این ضرورت ورود بسیار خوبی به حوزه کادرسازی و تربیت مربی متخصص حوزه نوجوان کرده است.

تغییرنگرش و توانافزایی

غلامحسین حیدری فرد یکی از شرکت‎کنندگان این دوره درباره اهداف این دوره می‎گوید: این کلاس‎ها در مرحله مقدماتی با هدف تغییر نگرش و توان‎افزایی در حال برگزاری است و در پایان شرکت‎کنندگانی که خلاقیت، ظرفیت، روحیه و استعداد مربی‎گری در حوزه نوجوانان را داشته باشند شناسایی و انتخاب خواهند شد.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
نظرات بسته شده است.